۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
سالها بی آبی و ادامه وعده ها؛ روستاهای زرند با خشکسالی دست به گریبان شدند
گزارش بازار از بی آبی در روستاهای کرمان؛

سالها بی آبی و ادامه وعده ها؛ روستاهای زرند با خشکسالی دست به گریبان شدند

کرمان- روستاهای منطقه دشت خاک این روزها آبی برای مصرف شرب و کشاورزی ندارند و مردم با وجود وعده های مسئولان با مشکلات زیادی دست به گریبان شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: منطقه دشت خاک در شمال استان کرمان یکی از مناطق حاصلخیز برای کشت زعفران است و هم اکنون مهمترین قطب تولید این محصول محسوب می شود که به گفته کارشناسان جزو محصولات با کیفیت در نوع خود در کشور است اما این منطقه با وجود تمام استعدادهایی که در بخش کشاورزی دارد اما در اوج محرومیت قرار گرفته است و با کمبود شدید منابع آب در بخش کشاورزی و شرب روبرو ست.

از سال ۹۱ مردم این منطقه با کاهش جدی منابع آبی مواجه شدند و مسئولان هم دائما وعده رفع مشکل را داده اند اما هیچ اتفاقی برای حل مشکل روی نمی دهد و  مردم برای تامین آب کشاورزی هم با مشکل مواجه شدند.

از سال ۹۱ مردم این منطقه با کاهش جدی منابع آبی مواجه شدند و مسئولان هم دائما وعده رفع مشکل را داده اند اما هیچ اتفاقی برای حل مشکل روی نمی دهد

در حالیکه هنوز فصل گرم سال آغاز نشده است مجدد آب شرب مردم این منطقه قطع شده است.

البته گویا بحران بی آبی در تعداد دیگری از روستاهای این شهرستان نیز با گرم شدن هوا افزایش یافته است و به خصوص در  روستای منطقه دشت خاک بیش از گذشته شده است.

۵ هزار نفر آب ندارند
محمد محسنی یکی از ساکنان این منطقه است که در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: دهستان دشت خاک با روستا و جمعیتی بیش از  ۵ هزار نفر که اکثرا کشاورز هستند با مشکل شدید بی آبی مواجه شده است.

وی ادامه داد: کل این مجموعه تنها با سه حلقه چاه آبرسانی می شود که دبی این چاه ها به شدت افت کرده و به نصف رسیده است. این مشکل از سال گذشته نمایان شده است و تا کنون هیچ اقدامی موثری برای رفع بی آبی انجام نشده است.

محسنی گفت: در آستانه فصل تابستان و در صورت عدم برنامه ریزی برای حل مشکل مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه می شوند

زهرا حسینی نیز از دیگر ساکنان این منطقه است که می گوید: مجبوریم آب مورد نیاز را از مناطق دیگر و به سختی به روستاها منتقل می کنیم و آبی برای استحمام و شست و شو نداریم.

وی افزود: خشکسالی در سال جاری باعث شده قنات های محدود منطقه نیز خشک شود و تامین آب در زمینه کشاورزی هم مشکل شده است.

خشکسالی در سال جاری باعث شده قنات های محدود منطقه نیزخشک شود و تامین آب در زمینه کشاورزی هم مشکل شده است

وی ادامه داد: شش روز است که آب نداریم و با ظرف  های پلاستیکی از اطراف آب مورد نیاز را تامین میکنیم برخی از مردم با توجه به بی آبی و محرومیت منطقه مهاجرت کرده اند و در صورت ادامه این وضعیت سایرین هم چاره ای جز مهاجرت نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه بی آبی فقط مختص دشت خاک نیست، گفت: در سربنان هم مردم با مشکل مواجه هستند و بارها این مسائل را با مسئولان شهرستان و استان در میان گذاشته اند و فقط وعده رفع مشکل در ماه های بعد را شنیده ایم.

حسین محمدی دیگر ساکن این روستا گفت: نه تنها آب شرب برای تامین آب کشاورزی و دامداری هم مشکل داریم.

وی تصریح کرد: هر چند سال یک بار این مشکل تکرار می شود و مشخص نیست چرا یک بار مسئولان مشکل بی آبی را رفع نمی کنند.

خشکسالی تنش آبی را تشدید کرده است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان در خصوص رفع این مشکل در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: میزان بارندگی در سال جاری در استان کرمان کاهش یافته است و اگر صرفه جویی انجام نشود با تنش های جدی مواجه می شویم.

محمد طاهری ادامه داد: در سال جاری هم بارندگی کاهش یافته در منطقه دشت خاک و سربنان نیز بارندگی افت شدید داشته است و چون آب این مناطق از چاه تامین می شود و دبی آب کاهش یافته با کمبود مواجه هستیم.

وی گفت: پروژه آب رسانی به این منطقه تعریف و در حال اجرا است تعداد زیادی روستا این پروژه تحت پوشش قرار می گیرد و برنامه زمان بندی کوتاه و فشرده تنظیم کرده ایم و امیداریم تا خرداد ماه مشکل رفع شود.

وی تصریح کرد: کارگاه پروژه نیمه راکد بود که هم اکنون فعال شده است و نماینده ویژه برای پروژه تعیین شده است و نظارت با جدیدت دنبال می شود و امیدواریم مشکلات کاهش جدی یابد.

وعده ها ادامه دارد و این در حالیست که مردم این منطقه نزدیک یک هفته آب ندارند و چشم انتظار اقدام فوری مسئولان هستند.

کد خبر: ۹۰٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha