۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
ارزان ترین سیب زمینی دنیا به ایران اختصاص یافت| هر کیلو ۱۵ سنت
«بازار» قیمت جهانی میوه و سبزیجات را بررسی می کند

ارزان ترین سیب زمینی دنیا به ایران اختصاص یافت| هر کیلو ۱۵ سنت

بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در سه ماهه سال ۲۰۲۱ قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در ایران ۱۵ سنت بوده که باعث شده در بین ۹۲ کشور مورد بررسی ارزان ترین کشور باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: اگرچه قیمت انواع میوه و سبزیجات در بازارهای جهانی اصولی نوسان چندانی ندارد اما هزینه های تولید در کشورهای مختلف باعث می شود که تفاوت قیمتها در مناطق مختلف بسیار چشمگیر باشد. در تازه ترین گزارشی که  در رابطه با قیمتهای جهانی این محصولات در سال ۲۰۲۱ منتشر شده این تفاوت قیمتها بیشتر نمایان است. به طوری که اگرچه بر اساس داده های آماری منتشر شده در سطح بین المللی، متوسط قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در بازارهای جهانی ۱.۱۶ دلار بوده است، کره جنوبی با عرضه هر کیلوگرم سیب زمینی به قیمت ۳.۷۸ دلار گرانترین کشور در دنیا تلقی می شود.

بر اساس این آمارها پس از کره جنوبی نیز کشورهای استرالیا با ۲.۷۲ دلار، هنگ کنگ با ۲.۷۰ دلار، کانادا ۲.۶۸ دلار و کاستاریکا با ۲.۶۰ دلار به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم گران ترین کشورهای قرار گرفته اند. این در شرایطی است که قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در ایران در مدت نامبرده ۱۵ سنت بوده است و به این ترتیب ایران ارزان ترین کشور در بین ۹۲ کشور مورد مطالعه قرار رفته بوده است.

در سه ماهه ۲۰۲۱ قیمت فروش هر کیلوگرم پیاز در ایران ۴۲ سنت بوده است

متوسط قیمت جهانی پیاز یک دلار و ۳۶ سنت است
گزارشات جهانی منتشر شده همچنین نشان می دهد که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ قیمت متوسط هر کیلوگرم پیاز در بازارهای جهانی ۱.۳۶ دلار بوده است. در حالی که قیمت هر کیلوگرم از این محصول در کشور غنا در بالاترین میزان یعنی ۴.۳۴ دلار بوده است. داده های منتشر شده همچنین نشان می دهد که کشورهای «ماکائو، کاستاریکا، اندونزی و ژاپن» نیز به ترتیب با عرضه هر کیلوگرم پیاز به قیمت ۳.۴۸ دلار، ۳.۳۳ دلار، ۳.۳۲ دلار و ۳.۲۵ دلار در جایگاه دوم تا پنجم دنیا قرار گرفته اند.

بر این اساس کشور ازبکستان نیز با ۱۶ سنت ارزان ترین کشور محسوب می شود. این داده های آماری همچنین نشان می دهد که قیمت فروش هر کیلوگرم پیاز در ایران در سه ماهه ۲۰۲۱ به میزان ۴۲ سنت بوده است.

هویج در کره جنوبی گران تر از هر جای دیگر در دنیا به فروش می رسد
از دیگر سبزیجات مورد بررسی در سه ماهه اول سال جاری میلادی محصول هویج است که بر اساس داده های منتشر شده قیمت هر کیلوگرم هویج در این زمان در بازارهای جهانی ۱.۲۴ دلار بوده است. همچنین آمار منتشر شده حاکی از این است که کشور کره جنوبی، نروژ، غنا، ویتنام و لوکزامبورگ ۵ کشور گران محسوب می شوند. به طوری که قیمت هر کیلوگرم هویج در کره جنوبی در این دوره مورد مطالعه ۴.۲۸ دلار بوده است. داده های آماری نشان می دهد که کشور اوکراین با عرضه هر کیلوگرم هویج به قیمت ۲۳ سنت ارزان ترین کشور دنیا بوده است. همچنین ایران با قیمت ۳۶ سنت در جایگاه هشتاد و هفتم دنیا قرار گرفته است.

متوسط قیمت هر کیلوگرم لوبیای سفید در بازارهای جهانی در سه ماهه اول سال جاری ۳دلار و ۷۸ سنت و در ایران ۱ دلار و ۹۰ سنت بوده است

لوبیای سفید؛ محصولی ارزشمند در بازارهای جهانی
در حالی که گزارشات منتشر شده نشان می دهد که متوسط قیمت هر کیلوگرم لوبیای سفید در بازارهای جهانی در سه ماهه اول سال جاری ۳.۷۸ دلار بوده است کشور ماکائو با عرضه هر کیلوگرم از این محصول به قیمت ۹.۹۸ دلار گرانترین کشور در این بین محسوب می شود. همچنین کشور های غنا با نرخ ۷.۶۰ دلار، ویتنام ۷.۴۰ دلار، دانمارک ۶.۸۸ دلار و نروژ با نرخ ۶.۳۵ دلار دومین تا پنجمین کشور گران در عرضه این محصول بوده اند. کشور اردن نیز با نرخ ۱.۵۹ دلار ارزانترین کشور محسوب می شود این در شرایطی است که قیمت هر کیلوگرم لوبیای سفید در ایران ۱.۹۰ دلار بوده است.

موز در هند پایین‌ ترین قیمت و در کره جنوبی بالاترین قیمت را دارد
قیمت جهانی موز یکی دیگر از مقوله های بررسی شده در بازه زمانی سه ماهه ۲۰۲۱ است که داده های منتشر شده نشان می دهد متوسط قیمت جهانی هر کیلوگرم از این محصول در این مدت ۱.۵۷ دلار بوده است. همچنین قیمت این محصول در کره جنوبی به عنوان گرانترین کشور ۳.۴۷ دلار، در سوئیس ۳.۲۷ دلار، در لوگزامبورک ۳.۰۱ دلار، در نروژ ۲.۹۱ دلار و در سنگاپور ۲.۵۲ دلار قیمت گذاری شده است. در این بین هند نیز با نرخ ۳۸ سنت ارزانترین کشور محسوب می شود. گفتنی است بر آن اساس در مدت نامبرده قیمت هر کیلوگرم موز در ایران ۴۸ سنت بوده است.

سیب زرد در ایران ارزانتر از نود و دو کشور دیگر فروخته می شود
داده های آماری منتشر شده حاکی از این است که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی قیمت متوسط هر کیلوگرم سیب زرد در بازارهای جهانی ۲.۶۹ دلار بوده است. این داده ها همچنین نشان می دهد که قیمت این محصول در پنج کشور اول یعنی کره جنوبی ۷.۸۸ دلار، ژاپن ۶.۷۹ دلار، الجزایر ۶.۳۹ دلار، ماکائو ۵.۹۹ دلار و لبنان ۵.۹۴ دلار بوده است و کشور چین با نرخ ۶۸ سنت ارزان ترین کشور در عرضه این محصول بوده است. لازم به ذکر است که ایران نیز با نرخ ۷۹ سنت در جایگاه نود و سوم دنیا و بعد از کشور ترکیه با نرخ ۸۲ سنت قرار گرفته است.

کد خبر: ۹۰٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha