۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
رشد ۱۴۱ درصدی سود خالص شرکت های فعال در بازار سهام
در سال ۱۳۹۹ رخ داد؛

رشد ۱۴۱ درصدی سود خالص شرکت های فعال در بازار سهام

بررسی عملکرد شرکت های فعال در بازار سهام، نشان از تحقق بیش از ۲۰۶ هزار میلیارد تومان سود خالص توسط این بنگاه های اقتصادی در سال ۱۳۹۹ دارد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، بررسی دقیق تر از عملکرد شرکت های فعال در بازار سهام حکایت از آن دارد که از مجموع ۳۵۵ شرکت که سال مالی آنها پایان اسفندماه ۱۳۹۹ است، تعداد ۳۱۸ شرکت گزارش عملکرد سالانه خود را تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ منتشر کرده اند. اطلاعات مزبور که بر اساس آخرین صورت های مالی ارائه شده شرکت های اصلی تهیه شده (اعم از حسابرسی شده و نشده)، حاکی از تحقق سود خالص بیش از ۲۰۶ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان توسط این بنگاه های اقتصادی است. در حالی این تعداد شرکت در سال ۱۳۹۸ توانسته بودند سود خالصی بالغ بر ۸۵.۷هزار میلیارد تومان محقق کنند که این سود رشد بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی (معادل ۱۴۱ درصدی) را تجربه کرده است.

جزئیات بیشتر از صنایع فعال در بازار سهام نشان می دهد در سالی که گذشت از ۳۹ صنعت فعال در بازار، ۳۳ گروه با افزایش سودآوری در سود خالص همراه شدند و تنها ۶ صنعت کاهش سودآوری را تجربه کردند. در این میان دو صنعت هتل و رستوران و ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی سال ۹۹ را با زیان به پایان بردند. ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی با تک نماد پارس الکتریک، سال ۱۳۹۹ را با زیان خالص ۴۱.۱ میلیارد تومانی سپری کرد که در مقایسه با سال قبل، ۷درصد زیان را به ثبت رساند. گروه هتل و رستوران که در سال ۱۳۹۸ به سود خالصی در حدود ۱۵.۵ میلیارد تومان دست یافته بود، سال ۹۹ را با زیان ۴.۸ میلیارد تومانی پشت سرگذاشت و به این ترتیب ۱۳۲ درصد زیان را محقق کرد. پیمانکاری صنعتی، منسوجات، تجارت عمده فروشی و مخابرات نیز از دیگر صنایعی بودند که هر چند سود خالص در سال ۹۹ محقق کردند اما با کاهش سودآوری مواجه شدند.

این در حالی است که گروه خودرو و ساخت قطعات با ثبت رشد سودآوری ۳۰۰۲ درصدی، عملکردی شگفت انگیز را به ثبت رساند. این گروه که ۱۹ شرکت را در خود جای داده، موفق شد سال گذشته را با ۸۴۸.۸ میلیارد تومان سود خالص سپری کند. سود خالص گروه خودرویی در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۷.۳میلیارد تومان بوده است. در ادامه این روند گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات جای گرفت؛ به طوری که سود خالص این گروه با احتساب ۳ شرکت، به ۱۳۲ میلیارد و ۶۶۹ میلیون تومان رسید؛ رقمی که در مقایسه با سود خالص ۱۶.۴میلیارد تومانی سال ۹۸، رشدی در حدود ۷۰۹ درصد را تجربه کرده است.

اما در این میان بیشترین سود خالص کسب شده در سال گذشته به دو گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی تعلق گرفت؛ به طوری که گروه محصولات شیمیایی سودی بالغ بر ۵۴ هزار میلیارد تومان را شناسایی کرد. سود خالص کسب شده توسط این صنعت در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۲.۲ هزار میلیارد تومان بوده که به این ترتیب رشد سودآوری ۱۴۳ درصدی در کارنامه این گروه مشاهده می شود.

گروه فلزات اساسی نیز سال ۹۹ را با ثبت سود خالصی در حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان سپری کرد و با احتساب ۲۰.۳ هزار میلیارد تومان سود خالص سال ۹۸، رشد ۱۵۶ درصدی در سودآوری این صنعت به چشم می خورد.

استخراج کانه های فلزی نیز از دیگر صنایع پرسود در سال گذشته بود که توانست سود خالص بیش از ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کند. دو گروه فرآورده های نفتی و بیمه نیز از دیگر صنایعی بودند که در فهرست گروه های پرسود سال گذشته جای گرفتند. سود خالص گروه فرآورده های نفتی با ۱۸۸ درصد رشد در مقایسه با سال ۱۳۹۸ به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید. در همین راستا گروه بیمه و صندوق بازنشستگی نیز ۱۰ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان سود خالص در سال گذشته کسب کرد.

در میان دیگر گروه ها، سود خالص صنعت دارویی به بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید. صنعت بانکداری نیز با ۲ شرکت توانست به بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود خالص دست یابد. سیمانی ها نیز موفق به کسب سود خالص بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته شدند.

کد خبر: ۹۰٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha