۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
ثبت ۲۴ هزار فقره چک صیادی در روز
سخنگوی اجرای قانون جدید چک عنوان کرد

ثبت ۲۴ هزار فقره چک صیادی در روز

سخنگوی اجرای قانون چک با بیان اینکه از ابتدای فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه به طور متوسط روزانه حدود ۲۴ هزار فقره چک ثبت می‌شود، از کاهش قابل توجه نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادر شده خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، آمنه نادعلی زاده با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۸۱۵ هزار دسته چک تحویل مشتریان شده، اظهارداشت: این تعداد دسته چک جدید بانک مرکزی شامل حدود ۲۶ میلیون فقره برگه چک است.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از این چک ها ثبت شده است، گفت: از تعداد چک‌های صادر شده تاکنون یک میلیون و ۳۲۴ هزار برگه چک ثبت و از این تعداد هم حدود ۸۳۳ هزار برگه تایید شده است. در واقع حدود ۵ درصد برگه چک‌های توزیع شده در سامانه صیاد ثبت شده‌اند.

سخنگوی اجرای قانون چک در پاسخ به این پرسش که برخی دارندگان چک‌های صیادی از اختلال در سامانه صیاد و عدم امکان ثبت اطلاعات چک در این سامانه می‌گویند. آیا شما این اختلال را تایید می‌کنید؟ اظهارداشت: تاکنون گزارشی از اختلال در سامانه صیاد به ما گزارش نشده است.

 ثبت ۲۴ هزار فقره چک صیادی در روز
وی تصریح کرد: از زمان راه‌اندازی سامانه صیاد تا به امروز اختلال جدی از لحاظ مقتضیات فنی مشاهده نشده و روند ثبت چک‌ها صعودی است، به طوری که از ابتدای فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه به طور متوسط روزانه حدود ۲۴ هزار فقره چک ثبت می‌شود. در روزهای سررسید تعداد چک‌های ثبت شده نیز به حدود ۷۰ هزار فقره چک در روز نیز رسیده است.

دلایل عدم امکان ثبت اطلاعات در صیاد
ناعلی‌زاده با بیان اینکه ممکن است علت عدم امکان ثبت اطلاعات در سامانه صیاد دلایل دیگر باشد، افزود: یکی از موانع ثبت اطلاعات ممکن است ثبت نشدن هویت افراد در سامانه‌های بانکی باشد. یکی از دلایلی که به طور کلی یک فرد نمی‌تواند در سامانه صیاد ثبت کند، سابقه چک برگشتی (رفع سوء اثرنشده) است و سامانه پیامی با این محتوا که شما به خاطر سابقه چک برگشتی نمی‌توانید اطلاعات خودتان را ثبت کنید، منتشر می‌کند اما ممکن است کاربر به این پیام توجه نکند و بگوید نمی‌توانم در سامانه اطلاعات را ثبت کنم.

سخنگوی اجرای قانون چک در پاسخ به این سوال که آیا سامانه‌هایی که در اینترنت بانک و همراه بانک بانک‌ها طراحی شده است، از یک استاندارد مشابه برخوردارند؟ تفاوتی در کیفیت خدمات بانک‌ها در زمینه چک‌های صیادی وجود ندارد؟ گفت: بانک‌ها برای ارائه خدمات به مشتریان اعم از اینترنت بانک، همراه بانک و یا هر محصول دیگر مسئله کاربرپسند بودن و یا ارائه تجربه خوب کاربری به مشتری را در نظر می‌گیرند، و این موضوع باعث می‌شود که کیفیت ارائه خدمت در هر بانک متفاوت باشد.

وی تصریح کرد:‌ اما به لحاظ دسترسی به خدمات سامانه‌های حاکمیتی از جمله صیاد که یک سامانه حاکمیتی تلقی می‌شود، به کلیه بانک‌ها مستندات فنی استاندارد و واحدی ارائه شده و همه بانک‌ها موظف‌اند براساس مستندات فنی ارائه شده مقتضیات خدمت‌رسانی به مشتریان را فراهم آورند.

کاهش نسبت چک‌های برگشتی از ۱۷.۵ درصد به ۹ درصد
نادعلی زاده درخصوص تاثیر اجرای قانون چک در دو ماه اخیر گفت: در این مدت آمار چک‌های برگشتی کاهش یافته و این کاهش صرفاً به صورت مطلق مورد بررسی قرار نگرفته، بلکه نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های وصولی مورد بررسی قرار گرفته است. نسبت تعداد چک‌های برگشتی به تعداد چک‌های وصولی از ابتدای سال تا اواخر اردیبهشت ماه حدود ۹ درصد بوده، که این نسبت در دوره مشابه در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۷.۵ درصد بوده‌است.

وی در پاسخ به این سوال که در مدت اجرای این بخش از قانون، تغییری در تعداد چک‌های صادر شده (کاهش یا افزایش) به وجود آمده است؟ اظهارداشت: طبق بررسی آمار چک‌هایی که مورد وصول قرار گرفته از ابتدای فروردین ماه تا ابتدای خرداد بالغ بر۱۳ میلیون برگ چک در شبکه بانکی پردازش و نهایتا وضعیت وصولی داشته است. این آمار در دوره مشابه در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲ میلیون فقره چک بوده، لذا با اجرای قانون تغییری محسوسی در تبادلات انجام شده از طریق چک نداشته‌ایم.

کد خبر: ۹۰٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha