۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
سریال گرانی زمین و ملک در همدان ادامه دارد/ شناسایی ۱۹۴۳ واحد مسکن مهر بدون متقاضی
بازار گزارش می‌دهد؛

سریال گرانی زمین و ملک در همدان ادامه دارد/ شناسایی ۱۹۴۳ واحد مسکن مهر بدون متقاضی

همدان - در حالی که عنوان می شد با گذر از دوماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش قیمت زمین و ملک در کشور و به تبع آن استان همدان خواهیم بود اما ورق برنگشت و همچنان سریال گرانی مسکن در همدان ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها شاید کمتر کسی پیدا شود که در بیان نیازهای اصلی یک زندگی عادی برای هر خانواده نامی از مسکن نبرد چراکه داشتن سرپناه از اصلی ترین نیازها در تشکیل خانواده و حتی زندگی خانوارهای چندنفره است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

روزگاری تامین مسکن برای زوج های جوان اقدامی اولویت دار بود تا آنجا که گاهی دیده می شد عروس و داماد با کم کردن خرج های مراسم عروسی؛ پول ها را برای خرید خانه ای هر چند نقلی پس انداز می کردند و از قضا در کمتر از یکسال نیز این خواسته جامه عمل به تن می کرد و صاحب خانه شدن انقدرها هم آرزویی دور از دسترس نبود.

رفته رفته قیمت هر متر زمین سر به فلک گذاشت و آپارتمانی که سال ۹۶ متری حداکثر دو میلیون تومان به فروش می رسید در کمتر از چهار سال به قیمت هر متر ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان رسید

اما از حدود سال ۹۶ به بعد به یکباره شاهد افزایش قیمت ها به ویژه در بخش مسکن و ساختمان بودیم به نحوی که رفته رفته قیمت هر متر زمین سر به فلک گذاشت و آپارتمانی که سال ۹۶ متری حداکثر دو میلیون تومان به فروش می رسید در کمتر از چهار سال به قیمت هر متر ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان رسید.

سریال گرانی زمین و ملک در همدان ادامه دارد/ شناسایی ۱۹۴۳ واحد مسکن مهر بدون متقاضی

این تازه قسمت خوب ماجرا است چراکه امروزه در برخی مناطق استان همدان و به ویژه شهر همدان شاهد قیمت های ماورایی به ازای آپارتمان های نه چندان خاص هستیم به نحوی که در منطقه ای که تا ۱۰ - ۱۵ سال پیش خبری از سکونت نبود و بیشتر محوطه های این منطقه را باغ های سرسبز در برمی گرفتند قیمت هر متر آپارتمان تا ۳۰-۳۵ میلیون تومان هم رسیده است.

به هر حال صحبت از معضل گرانی مسکن حرفی تازه نیست اما آنچه خبرنگار بازار را بر آن داشت تا به بررسی وضعیت این بخش بپردازد مطالبی است که همدان را در صدر اخبار کشور نشانده است.

متوسط تورم نقطه‌ای قیمت اجاره بها در زمستان ۱۳۹۹ در کشور ۲۸.۹ درصد بود و این در حالی بود که همدان با ۳۹.۴ درصد بالاتر از تهران در رتبه نخست بیشترین افزایش قیمت اجاره مسکن در کشور قرار داشت

مرکز آمار ایران بهار امسال آماری منتشر کرد که بر اساس آن متوسط تورم نقطه‌ای قیمت اجاره بها در زمستان ۱۳۹۹ در کشور ۲۸.۹ درصد بود و این در حالی بود که همدان با ۳۹.۴ درصد بالاتر از تهران در رتبه نخست بیشترین افزایش قیمت اجاره مسکن در کشور قرار داشت.

این آمار بیانگر آن است که نه تنها همدان در افزایش قیمت ملک پیشتاز است بلکه اجاره خانه ها نیز سرسام آور شده که این روند سوالی در ذهن ایجاد می کند مبنی بر اینکه چه قدم هایی باید برداشت و چه مسیرهایی را باید رفت تا بتوان وضعیت افسارگسیخته افزایش قیمت میکن در همدان را به سمتی هدایت کرد که حداقل انتهای آن ثبات قیمت در بازار مسکن باشد؟

کمی عقب تر می رویم و به روزهایی می رسیم که دولت اسبق برای خانه دار کردن مردم دست به دامان اجرای طرح مسکن مهر شد؛ طرحی که خانواده های بسیاری را دارای سرپناه کرد اما این طرح هنوز هم در همدان ناتمام مانده که خبرنگار بازار برای بررسی وضعیت اجرای این طرح پیگیر مسئولان شده است.

سریال گرانی زمین و ملک در همدان ادامه دارد/ شناسایی ۱۹۴۳ واحد مسکن مهر بدون متقاضی

در همین زمینه معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: پروژه‌های تفاهم‌نامه سه‌جانبه مسکن مهر با تمهیدات و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده حداکثر تا پایان خردادماه تعیین تکلیف و وضعیت تمام پروژه‌های تفاهم‌نامه سه‌جانبه مشخص و به متقاضی تحویل داده می‌شود.

از تعداد واحدهای باقیمانده مسکن مهر در استان همدان ۱۱۴ واحد تعاونی تا پایان خردادماه افتتاح خواهد شد

مجید صالحی امیر گفت: از تعداد واحدهای باقیمانده مسکن مهر در استان همدان ۱۱۴ واحد تعاونی شامل ۱۸ واحد ضایعات نخاعی و ۹۶ واحدی تعاونی هگمتان شهر سینا و ۷۵ واحد تفاهم‌نامه سه‌جانبه شامل ۶۳ واحدی یادمان بنا و ۱۲ واحد کولادکومه که حداکثر این دو پروژه تا پایان خردادماه افتتاح خواهند شد و ۱۰۹ واحد خود مالک است به طوری که در مجموع به تعداد ۲۹۸ واحد باقیمانده است.

وی افزود: همچنین دو پروژه تعاونی ۳۰۰ واحدی و ۱۴۰ واحدی مسکن مهر در شهر ملایر که به علت فاقد متقاضی بودن از پروژه‌های مسکن مهر خارج و به پروژه اقدام ملی تبدیل شده‌اند در آینده نزدیک تعیین تکلیف و عملیات اجرایی این دو پروژه آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اداره کل راه و شهرسازی به‌عنوان متولی پروژه‌های تفاهم‌نامه سه‌جانبه مسکن مهر با تمهیدات و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده حداکثر تا پایان خردادماه پروژه‌های تفاهم‌نامه سه‌جانبه را تعیین تکلیف و به متقاضی تحویل خواهد داد، گفت: پروژه‌های باقیمانده تعاونی به علت مشکلات خود تعاونی که مالی و حقوقی است امکان افتتاح تا پایان سال را نخواهند داشت اما به‌منظور رفع موارد مشکلات این تعاونی‌ها نسبت به پیگیری امور حقوقی مشاوره به تعاونی و جذب اعتبار برای کمک به تکمیل این پروژه‌ها اقدام خواهد شد.

یک هزار و ۵۰۳ واحد مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت فاقد متقاضی است

صالحی امیر در ادامه با ارائه گزارش عملکرد مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت که متولی آن بنیاد مسکن است، گفت: تعداد واحدهای مسکن مهر این بخش هفت هزار و ۴۵۰ مورد است که از این تعداد تاکنون پنج هزار و ۹۴۷ واحد افتتاح شده و یک هزار و ۵۰۳ واحد فاقد متقاضی است.

سریال گرانی زمین و ملک در همدان ادامه دارد/ شناسایی ۱۹۴۳ واحد مسکن مهر بدون متقاضی

وی تعداد واحدهای باقیمانده مسکن مهر در استان همدان را یک هزار و ۵۰۳ واحد عنوان کرد و با اشاره به عملکرد مسکن مهر استان همدان از ابتدا تاکنون در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت، عنوان کرد: تعداد واحد مسکن مهر استان همدان در این بخش ۲۹ هزار و ۳۹۴ مورد بوده که از این تعداد ۲۸ هزار و ۶۵۶ واحد افتتاح شده است.

۹۸ درصد اجرای مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت نهایی شده است

صالحی امیر تعداد واحدهای فاقد متقاضی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت را ۴۴۰ واحد ذکر کرد و گفت: تعداد واحدهای باقیمانده مسکن مهر در این بخش نیز ۲۹۸ مورد است اما در مجموع ۹۸ درصد اجرای مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت نهایی شده است.

پس از آنکه طرح مسکن مهر نتوانست به تمام نیاز مردم استان همدان پاسخ دهد طرح اقدام ملی مسکن مطرح شد و به دنبال آن برنامه‌ریزی‌ها برای خانه‌دارشدن مردم وجه دیگری به خود دید به نحوی که طی یکی دوسال اخیر دولت از مسکن ملی به عنوان طرحی برای خانه دار شدن مردم رونمایی کرد اما به نظر می رسد در شهر همدان علی رغم اینکه واریزی های اولیه برخی خانوارها برای پیش روی طرح در مسیر یکساله شدن است، اما خبری از مسکن ساخته شده نیست

تاکنون چهار مرحله ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان همدان انجام شده است

پیگیری وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن در همدان ما را پای صحبت‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نشاند که داریوش حسینی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تاکنون چهار مرحله ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان همدان انجام شده که در مرحله اول ثبت‌نام تعداد ثبت‌نامی‌ها دو هزار و ۸۶۰ نفر بود، گفت: ثبت‌نام از این متقاضیان در شهرهای اسدآباد، بهار، تویسرکان، جورقان، سرکان، کبودرآهنگ، گیان، ملایر، نهاوند و همدان انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم ثبت‌نام در اسفندماه ۱۳۹۸ تعداد ثبت‌نام‌های انجام شده ۲۲ هزار و ۲۱۴ نفر در شهرهای اسدآباد، بهار، تویسرکان، جورقان، سرکان، کبودرآهنگ، گیان، ملایر، نهاوند و همدان بود، افزود: در مرحله سوم از طریق پیامک تعداد یک هزار و ۶۷۳ نفر ثبت‌نام شدند که در شهرهای اسدآباد، بهار، تویسرکان، جورقان، سرکان، کبودرآهنگ، ملایر و همدان این ثبت‌نام انجام شد.

سریال گرانی زمین و ملک در همدان ادامه دارد/ شناسایی ۱۹۴۳ واحد مسکن مهر بدون متقاضی

حسینی با اشاره به اینکه در فاز چهارم ازطریق پیامک تعداد پنج هزار و ۹۹۶ نفر ثبت‌نام صورت‌گرفته که این ثبت‌نام در شهرهای برزول، دمق، رزن، فامنین، فیروزان، قهاوند، کبودرآهنگ، کرفس، گل‌تپه و مریانج انجام شده است، گفت: این لیست ثبت نامی توسط اداره کل بنیاد مسکن استان همدان در حال بررسی است.

شهرهای همدان و ملایر بالای ۱۰۰ هزارنفر جمعیت بوده و امور مربوط به ساخت مسکن اقدام ملی در این دو شهر به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است

وی با یادآوری اینکه آن دسته از اراضی که به طرح اقدام ملی تولید مسکن تخصیص‌یافته دودسته است و شامل شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمیعت و بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت می‌شود، گفت: شهرهای همدان و ملایر بالای ۱۰۰ هزارنفر جمعیت بوده و امور مربوط به ساخت مسکن اقدام ملی در این دو شهر به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان به‌عنوان کارگزار مشغول بکار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تعداد متقاضیان تأیید نهایی در شهر همدان را پنج هزار و ۳۹ نفر و در شهر ملایر ۵۹۵ نفر و در سایر شهرهای استان همدان را ۹۶۱ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد متقاضیانی که واریز وجه کرده‌اند در شهر همدان چهارهزار و ۸۲۳ نفر، در شهر ملایر ۵۷۹ نفر و در سایر شهرهای استان همدان ۶۲۶ نفر است.

ساخت پروژه ۴۸۰ واحدی جنب دانشگاه پیام‌نور همدان، ۱۰۴ واحدی شهرک مدنی همدان و ۷۱۰ واحدی حصار حاج شمس علی همدان با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اجرا می‌شود

وی در مورد وضعیت پروژه‌های شروع شده طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: ساخت پروژه ۴۸۰ واحدی جنب دانشگاه پیام‌نور همدان، ۱۰۴ واحدی شهرک مدنی همدان و ۷۱۰ واحدی حصار حاج شمس علی همدان با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اجرا می‌شود.

حسینی عنوان کرد: پروژه ۱۲۰ واحدی حصار حاج شمس علی همدان، ۲۷۴ واحدی شهرک شهید حیدری یک نهاوند و ۴۵ واحدی شهرک شهید حیدری ۲ نهاوند با کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهایی خواهد شد.

وی یادآور شد: پروژه ۲۴ واحدی اسدآباد، ۸۱ واحدی تویسرکان، ۲۸ واحدی جورقان، ۱۲۰ واحدی سرکان، ۴۵ واحدی کبودرآهنگ و ۳۰۱ واحدی نهاوند نیز توسط کارگزاری بنیاد مسکن و گروه ساخت اجرا می‌شود.

سریال گرانی زمین و ملک در همدان ادامه دارد/ شناسایی ۱۹۴۳ واحد مسکن مهر بدون متقاضی

گذشته از اجرای طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن اقداماتی نیز برای خانه‌دارشدن مردم مدنظر قرار گرفته به‌نحوی‌که تسهیلاتی در قالب ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود.

پرداخت دو هزار و ۵۵۰ فقره وام ودیعه مسکن به شهروندان استان همدان
دراین‌خصوص نیز مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از پرداخت دو هزار و ۵۵۰ فقره وام به شهروندان استان همدان خبر داد و بیان کرد: تاکنون در استان همدان مبلغ یک میلیارد و ۴۵ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به دو هزار و ۵۵۰ نفر از متقاضیان پرداخت شده که با کمک و توصیه های معاون امور اقتصادی استانداری همدان این روند توسط بانک‌ها تسریع پیدا کرده است.

وی تعداد وام پرداختی را ۶ هزار و ۹۸۰ فقره ذکر کرد و افزود: متقاضیان دریافت این تسهیلات باید شرایط مندرج در ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی از جمله داشتن فرم (ج) سبز، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد، متأهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشند.

حسینی با تأکید بر اینکه متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند، گفت: کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و زنان سرپرست خانوار مشمول دریافت این وام می‌شوند.

به هر حال با وجود آنکه تلاش ها برای خانه دار کردن مردم بیان می شود اما آنچه شاهدیم همچنان وضعیت نابسامان مسکن داد خانوارها را درآورده تا آنجا که نه تنها شرایط بهبود پیدا نکرده بلکه روز به روز قیمت مسکن رو به فزونی گذاشته تا آرزوی دستیابی به یک سرپناه غیرممکن شود.

آنچه مسلم است اینکه با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان امیدی به تأمین سرپناهی برای خانواده خود ندارند چراکه آن‌ها باید سال‌ها برای خرید یک واحد مسکونی در انتظار بمانند و آن‌طور که کارشناسان حوزه اقتصاد می‌گویند بین ۳۰ تا ۷۰ سال زمان نیاز دارد تا این خواسته محقق شود بنابراین باید با اجرای طرح های موفق این زمان را به کمترین حد ممکن رساند.

کد خبر: ۹۰٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha