۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۴
قفسه فروشگاه‌های مازندران خالی از روغن؛ از کمبود تا گرانی
بازار گزارش می‌دهد؛

قفسه فروشگاه‌های مازندران خالی از روغن؛ از کمبود تا گرانی

ساری- همچنان قفسه‌های فروشگاه های مازندران از روغن خالی است و شهروندان برای سرخ کردن غذا باید شهر به شهر و غرفه به غرفه پیمایش کنند و زیر گرمای هوا، کباب شوند.

بازار؛ گروه استان ها: مسئولان احتکارهای خانگی و مردم ضعف نظارت را دلیل آشفتگی در بازار روغن عنوان می کنند و روزهای اخیر هم برندهای روغنی کمیاب شده است.

با آنکه مازندران روزانه حدود ۸۰ تن روغن در بخش خانگی و ۹۰ تن برای کارخانه ها نیاز دارد و به رغم ادعای متولیان امر و توزیع چندبرابری همچنان بازار روغن در استان اشباع نشده است.

از آبان پارسال تا خرداد امسال، روغن همپای دیگر اقلام از جمله مرغ و گوش خون به دل شهروندان مازندران کرد و هر روز بطری های روغن کوچکتر و قیمتش افزوده می شود.

گشتی در فروشگاه های بزرگ و و زنجیره ای مناطق مختلف مازندران نشان از کمبود روغن سرخ کردنی دارد و و قفسه های روغن عموما خالی و یا مربوط به پخت و پز است. فروشندگان این مراکز کمبود را دلیل خالی بودن قفسه های روغن بیان می کنند.

قفسه ها کمتر از چندساعت خالی می شود
مدیر بازرگانی یک فروشگاه بزرگ و زنجیره ای در ساری در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: هر روز سهمیه مشخصی از روغن در قفسه های فروشگاه بارگذاری می شود و با گذشت کمتر از دو ساعت خالی می شود.

وی با بیان اینکه احساس کمبود و احتمال گرانی سبب شده تا هر روز شمار زیادی برای خرید روغن مراجعه کنند، افزود: بیشتر روزها در کمتر از چندساعت قفسه های روغن خالی می شود و بخشی از این مسئله با اختلال در فرایند توزیع و عرضه بر می گردد.

وی با عنوان اینکه بیشتر مردم درپی برندهای خاصی از روغن هستند، افزود: اکثر خانوارها بیش از نیاز ماهانه خود روغن تهیه می کنند و این نشان می دهد که نسبت به وعده های مسئولان برای رفع کمبودها بی اعتماد هستند.

قفسه های فروشگاه ها خالی از روغن؛ از کمبود تا گرانی

با گشت بیش از شش ماه هنوز بازار روغن همانند بسیاری از اقلام و کالاهای اساسی دیگر عادی نشده است و کمبود از یک سو و زمزمه های گرانی از سوی دیگر، این کالا را نایاب کرده است. یک شهروند که فروشگاه های مختلف نوشهر را برای تهیه یک قوطی روغن زیرپا گذاشته است، افزود: یک قوطی کوچک روغن که قبلا ۱۷ هزار تومان قیمت داشت، اکنون ۲۷ هزار تومان فروخته می شود.

حسن پور با اظهار اینکه متاسفانه روی قوطی روغن برچسب تولید و قیمت وجود ندارد، افزود: به زحمت و با رفتن به چند فروشگاه موفق به خرید یک قوطی شدم.

وی ضعف نظارت را دلیل عمده کمبود روغن در منطقه بیان کرد.

احتکار از سوی فروشندگان و عرضه کنندگان نیز در بروز پدیده نایاب شدن آن بی تاثیر نیست و به تاکید کارشناسان باید به سمت فرهنگ سازی برای جلوگیری از تقاضای کاذب گام برداریم

اگرچه برخی از کارشناسان و مسئولان خرید بیش از نیاز و احتکارهای خانگی را دلیل کمیاب شدن این کالا عنوان می کنند اما احتکار از سوی فروشندگان و عرضه کنندگان نیز در بروز پدیده نایاب شدن آن بی تاثیر نیست و به تاکید کارشناسان باید به سمت فرهنگ سازی برای جلوگیری از تقاضای کاذب گام برداریم.

۸۰ هزار تن روغن وارد کردیم
بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور ازطریق واردات تامین می شود و ۱۰ درصد روغن مورد نیاز کشور در مازندران فراروی می شود. این درحالی که طی یکسال گذشته ۸۰ هزار تن روغن از طریق کشتی ها به بنادر استان وارد شده است.

عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: ۸۰ هزار تن روغن خام خوراکی توسط ۱۷ فروند کشتی طی سال جاری به بنادر استان وارد شده است.

وی با بیان اینکه این محموله ها برای مصرف و توزیع در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفته است، افزود: با توجه به واردات کالاهای اساسی از بنادر شمالی، واردات روغن خام از طریق بنادر شمالی رشد چندبرابری داشته است و موجب فعال سازی کارخانه های مرتبط شده است.

روزانه ۲۰۰ تن روغن توزیع می شود
روزانه ۱۷۰ تن روغن در بخش خانگی و صنایع و صنوف در مازندران مصرف می شود و به گفته حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران، در شرایط کنونی بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تن روغن توزیع می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اختلال موقتی ایجاد شده طی سال قبل در فرایند توزیع، دامن زدن فضای مجازی به کمبودها و احتکارهای خانگی توسط مردم را دلیل بروز مشکلات بیان کرد و گفت: طی ماه های گذشته بیش از نیاز روزانه روغن در استان مازندران توزیع شده است.

قفسه های فروشگاه ها خالی از روغن؛ از کمبود تا گرانی

قوانلو  درباره احتکار روغن توسط فروشگاه ها نیز گفت: نظارت بر توزیع روغن توسط بازرسان انجام و نسبت به شناسایی و برخورد با محتکران اقدام خواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد مازندران در تولید و توزیع و مهار گرانی در کشور موفق عمل کرده و تاکنون افزایش قیمت این محصول گزارش نشده است.

روغن پخت و پز کمبود نداریم
همچنین ابراهیم یعقوبی معاون صمت مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای روغن پخت و پز مشکلی نداریم، درباره کمبود روغن سرخ کردنی گفت: به دلیل افزایش قیمت روغن، شاهد کمبود روغن سرخ کردنی در استان هستیم و امیدواریم ظرف چند روز آینده این کمبود رفع شود.

وی با عنوان اینکه ۸۰ درصد روغن از طریق واردات تامین می شود، به افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت اشاره کرد و افزود: این افزایش قیمت شامل محموله های قبلی روغن نمی شود و مراکز عرضه نیز باید قیمت های خریداری شده قبلی را با نرخ قبلی عرضه کنند.

وی با بیان اینکه هزینه های انرژی، کارگری و حمل و نقل در فرایند گرانی تاثیرگذار خواهد بود، گفت: حقوق کارکنان، هزینه های انرژی مثل گاز و برق در تعیین قیمت گذاری ها تاثیر دارد و فاصله بین ابلاغ قیمت جدید سبب بروز برخی مشکلاتی می شود.

این مسئولان با بیان اینکه پیش بینی می شود از هفته آینده شاهد کمبود روغن نباشیم، گفت: افزایش قیمت منجر به کاهش در مصرف و خرید نیز خواهد شد.

یعقوبی تصریح کرد تلاش برای ثبات بازار روغن در استان ادامه دارد و همکاران و بازرسان با تخلفات در این بخش برخورد خواهند کرد.

تنش های روغنی در مازندران به رغم گذشت ماه ها ادامه دارد و بازار استان با وعده های مسئولان برای ثبات در بخش روغن سرخ نشد و همچنان شهروندان برای تهیه یک قوطی روغن بین فروشگاه ها سرگردان هستند.

کد خبر: ۹۰٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha