۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
نرخ فعلی خرید تضمینی گندم ظلم به کشاورز است
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران:

نرخ فعلی خرید تضمینی گندم ظلم به کشاورز است

لرستان- حسینی یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: نرخی که دولت برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته ظلم به ۴.۵ میلیون کشاورز ایرانی است.

سید مهدی حسینی یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: دولت با این نرخ گندم به جایی نمی‌رسد و کشاورزان هم با این قیمت، گندم خود را به دولت تحویل نمی‌دهند؛ از آنجایی که امسال با خشکسالی هم مواجه هستیم شرایط بسیار سخت‌تر شده است.

وی افزود: وقتی هر کیلوگرم گندم در تمام دنیا بیش از هشت هزار تومان درآمد دارد و به راحتی می‌توان آن را قاچاق کرد و حتی دامداران و باغداران این محصول را با قیمت بالای پنج تومان از کشاورز می‌خرند، معلوم است که قیمت پنج هزار تومانی دولت به جای نمی‌رسد.

رئیس انجمن وارد کنندگان سم و کود ایران عنوان کرد: با توجه به اینکه نرخ ارز برای واردات نهاده‌هایی‌ مثل کود و سموم شیمیایی، هفت برابر شده، هیچ کشاورزی حاضر نیست که گندم را به این قیمت بفروشد چون متضرر می‌شود.

کمبود گندم
وی با بیان اینکه اگر دولت می‌خواهد با هزار تومان جایزه بر روی قیمت تضمینی گندم آن را بخرد مثل بقیه کارها راه را به جایی نمی‌برد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما با کمبود گندم مواجه هستیم و اصلاً نیازی به قاچاق گندم توسط دلالان نیست چون گندم تولیدی در داخل کشور توسط باغداران و دامداران با قیمت بالاتر یعنی حدود هشت هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود.

حسینی یزدی ادامه داد: دولت باید گندم کشاورزان را با قیمت بالای هشت هزار تومان خریداری کند تا حق کشاورزان ضایع نشود و برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت نان می‌تواند به آن سوپسید بدهد، چرا می‌خواهد حق ۴.۵ میلیون کشاورز را ضایع کند؟ یعنی ۴.۵ میلیون کشاورز که شامل ۲۰ میلیون خانوار هستند، باید ضرر کنند که نان گران نشود؟

وی تصریح کرد: پولی که دولت بابت خرید ارز برای واردات گندم می‌دهد تا آن را با قیمت بالای هشت هزار تومان وارد کند، این پول را  به تأمین قیمت نان اختصاص دهد؛ از یک طرف نان را با قیمت بالای هشت هزار تومان وارد می‌کند و از طرف دیگر از کشاورز با قیمت پنج هزار تومان می‌خرند که نان گران نشود، اصلاً این تجارت صحیحی نیست و شرط عقل نیست.

دامداری‌ها و مرغداری‌ها گندم را با قیمت آزاد می‌خرند
رئیس انجمن وارد کنندگان سم و کود ایران بیان کرد: دولت قیمت گندم را پنج هزار تومان قیمت‌گذاری کرده ولی قیمت واقعی آن هشت الی هشت هزار و ۵۰۰ تومان است و این قیمتی که دولت گذاشته است، ملاک نیست؛ کشاورزانی که امکانات و دسترسی لازم را ندارند مجبور می‌شوند آن را به دولت بفروشد اما اکثر آنهایی که می‌توانند به راحتی خودشان گندم را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

وی بیان کرد: وقتی قیمت جو شش هزار و ۵۰۰ تومان است طبیعتاً خرید گندم به جای جو برای دامداران خیلی بهتر و به صرفه‌تر است و باغداران و گاوداران، گندم را جایگزین جو می‌کنند؛ ما بارها این موضوع را با دولت مطرح کردیم ولی نمی‌پذیرند و هیچ دلیل منطقی هم برای مخالفت‌شان با بالا رفتن قیمت گندم ندارند.

حسینی یزدی گفت: در حال حاضر کشورهایی مانند عراق، ترکیه و همه جا گندم ما را به راحتی و با قیمت هشت هزار تومان می‌خرند ولی دولت پول و ارز می‌دهد تا گندم وارد کند؛ ما در حال حاضر در یک فاجعه هستیم و تمام دامداری‌ها و مرغداری‌ها گندم را با قیمت آزاد می‌خرند.

کد خبر: ۹۰٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha