۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
حداکثر صادرات نفت ایران ۱.۲ میلیون بشکه| قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش می یابد

حداکثر صادرات نفت ایران ۱.۲ میلیون بشکه| قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش می یابد

برخی منابع خبری میزان صادرات نفت ایران را یک میلیون بشکه میدانند اما رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران می گوید تولید نفت ایران حدود ۲.۳ میلیون بشکه است که ۱.۶ میلیون آن مصرف داخلی بود و مابقی صادر می شود.

بازار؛ گروه انرژی: همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای یک ماه دیگر تمدید شد. حالا خوش بینی ها برای احیای برجام بیشتر شده و حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم از «تداوم مذاکرات تا به نتیجه رسیدن» آن خبر داده است. مذاکراتی که مسئولین مدعی اند که اگر به نتیجه برسد صادرات نفت ایران تا پایان سال به بالای ۲ میلیون بشکه می رسد و می تواند قیمت ها را کاهش دهد. اما رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی ایران این ادعا را قبول نداشته و به بازار می گوید میزان رشد صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم ها، حداقل در سال نخست برجام آن قدری نیست که بتواند قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته او، در بهترین حالت صادرات نفت ایران تا پایان امسال به ۱.۲ میلیون بشکه افزایش پیدا می کند.

او با بیان اینکه تولید نفت ایران هم اکنون چیزی حدود ۲.۳ میلیون بشکه است، ادامه داد: از این میزان تولید حدود ۱.۶ میلیون بشکه آن در داخل مصرف می شود و مابقی آن یعنی حدود ۷۰۰ هزار بشکه آن صادر می شود. البته مقداری هم از ذخایر بازرگانی نفت صادر می کنیم.

حداکثر صادرات نفت ایران ۱.۲ میلیون بشکه| قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش می یابد
نوسانات قیمت نفت در یک سال گذشته 

افزایش تقاضای نفت به ۱۰۰ میلیون بشکه 
«لغو تحریم های ایران نمی تواند تاثیر زیادی روی قیمت ها در بازار جهانی داشته باشد.» این بخشی از گفته های رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران است که رشد قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ را محتمل می داند و تاکید می کند که تقاضای نفت و برق در جهان روبه افزایش است. در حال حاضر میزان تقاضای نفت خام حدود ۸۸ تا ۹۰ میلیون بشکه است اما برآورد می شود که این تقاضا تا پایان سال به حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد و همین مساله می تواند به رشد قیمت ها منتهی می شود.

نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می دهد که بعد از امیدواری ها نسبت به احیای برجام و افزایش تعداد افراد واکسینه شده  نفت خام امسال رشد خوبی داشته است.

البته رشد قیمت از ماه مارس که موج جدید کرونا در اقتصادهای آسیایی دیده شد، به مقداری از دست رفت. در همین زمان، مذاکرات ایران در حال پیشرفت است و سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانشان در حال کاهش محدودیت های تولید هستند.

البته مراکز بین المللی انرژی هم در پیش بینی های خود از احتمال افزایش قیمت ها  خبر می دهند. گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که نفت برنت امسال حتی در صورت احیای نفت ایران به ۸۰ دلار در هر بشکه برسد. در یادداشت این بانک آمده است که بهبود تقاضا در بازارهای پیشرفته، ضعف مصرف در آسیای جنوبی و امریکای لاتین را جبران خواهد کرد.

حداکثر صادرات نفت ایران ۱.۲ میلیون بشکه| قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش می یابد
نوسان قیمت نفت در یک هفته گذشته 

خوشحالی بازار نفت از به ثمر نرسیدن مذاکرات 
به گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از جهش ۳ درصدی جلسه قبل، امروز با ۲۱ سنت معادل ۰.۳۱ درصد رشد به ۶۸ دلار و ۶۷ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم که دیروز با ۳.۹ درصد جهش همراه بود، امروز با ۱۲ سنت معادل ۰.۱۸ درصد افزایش به ۶۶ دلار و ۱۷ سنت رسید. 

هرچند که پدیدار نقش ایران در بازار جهانی نفت را کمرنگ می داند اما باب یاوگر، تحلیلگر موسسه میزوهو در نیویورک می گوید که یکی از عوامل اصلی تقویت  قیمت نفت را احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام دانسته است.
یاوگر افزود: «ایران و قدرت های غربی نمی توانند بر سر جزئیات نحوه امضا و اجرای این توافق به نقطه مورد اجماع برسند.»

کد خبر: ۹۰٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha