۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
سکوت اردکانیان در برابر خاموشی برق| دولت بعدی تاوان کوتاهی وزیر نیرو را پس می دهد!
دبیر کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «بازار»:

سکوت اردکانیان در برابر خاموشی برق| دولت بعدی تاوان کوتاهی وزیر نیرو را پس می دهد!

با وجود بحرانی بودن وضعیت قطعی های برق، مسئولین تراز اول صنعت برق سکوت کرده و آنگونه که دبیر کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید وزیر که هیچ، معاونینش هم در نشست دیروز کمیسیون حاضر نشدند یا با تاخیر آمدند.

بازار؛ گروه انرژی: وزیر نیرو که در روزهای گذشته هیچ توضیحی درباره خاموشی ها ارائه نداده، دیروز هم حاضر به شرکت در کمیسیون انرژی و پاسخ دهی به سوالات  نمایندگان هم نشد. هادی بیگی نژاد دبیر کمیسیون انرژی در اینباره به بازار می گوید: اردکانیان که هیچ معاونین و متولیان قطعی برق هم به صورت کامل در این نشست حاضر نشدند یا با تاخیر آمدند.

او همچنین گفت که اعضای کمیسیون انرژی مجلس به هیچ وجه از توضیحاتی که درباره قطعی های برق ارائه شده قانع نشده و قرار است که هفته بعد وزیر نیرو خود در اینباره به نمایندگان مردم پاسخ دهند.

با وجود قطعی های مکرر برق در روزهای گذشته مسئولین تراز اول این صنعت سکوت اختیار کرده  اند. آنگونه که دبیر کمیسیون انرژی مجلس می گوید:  اردکانیان که هیچ معاونین  و متولیان قطعی برق هم به صورت کامل در نشست این کمیسیون حاضر نشدند یا با تاخیر آمدند

مسئولین برقی از دسترس خارج شدند 
این روزها که قطعی برق تیتر اول رسانه ها شده، مسئولین هم از نظرها غایب شده اند. از مدیرعامل توانیر گرفته تا سخنگوی صنعت برق این روزها حاضر به پاسخ گویی نبوده و تمام اطلاع رسانی خود را محدود به چند مصاحبه با رسانه ملی کرده اند. نکته قابل تامل اینجاست که اردکانیان که به واسطه پویش  هرهفته_الف_ب_ایران یکی از وزرای پر خبر در دو سال گذشته بوده است.  

البته همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم دست کمی از آقای وزیر نداشته و در روزهای گذشته حتی یک گفتگو هم در اینباره نداشته است.

سخنگوی صنعت برق هم این روزها تقریبا غیر قابل دسترس و پاسخ گویی توانیر به سطح مدیر کل روابط عمومی رسیده است.

دلیل خاموشی های سیاسی است؟ 
مصرف برق بر اساس ادعای مسئولین توانیر این روزها تا مرز ۵۷ هزار مگاوات پیش رفته است. این در حالی است که سخنگوی صنعت برق پیشتر ظرفیت تولید برق کشور را حدود ۶۰ هزار مگاوات اعلام می کرد. با فرض درست بودن ادعای مسئولین توانیر، شبکه برق کشور همچنان باید حدود ۳ هزار مگاوات ظرفیت مازاد داشته باشد. در این میان برخی دلیل قطعی های برق را سیاسی و ایجاد نارضایتی عمومی می دانند. سوالی که این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به آن می گوید که من هنوز به این نتیجه نرسیده ولی آن را بررسی می کنم.

به دلیل کوتاهی هایی که در صنعت برق اتفاق افتاده، بحران برق در ایران تا ۵ سال آینده هم  ادامه خواهد داشت. چراکه اگر همین امروز تصمیم به افزایش ظرفیت تولید و توزیع برق بکنیم بین ۵  تا ۷ سال دیگر نتیجه می گیریم

توضیحات تکراری مسئولین توانیر، خبری از برنامه ریزی نیست 
هشدارها نسبت به بحران برق از ماه قبل آغاز شده بود. فعالین بخش خصوصی در دو سال  گذشته بارها اعلام کردند که سالانه حدود ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد شود اما حداکثر ظرفیت ایجاد شده حدود ۲ هزار مگاوات بوده است. بیگی نژاد می گوید: مسئولان وزارت نیرو اما به جای برنامه ریزی برای افزایش راندمان و بهره وری  و کاهش تلفات  و فرسودگی فقط به دنبال مدیریت بحران از طریق مشترکان هستند.  

او می گوید: به دلیل کوتاهی هایی که در صنعت برق اتفاق افتاده، بحران برق در ۵ سال آینده ادامه خواهد داشت. چرا اگر همین امروز تصمیم به افزایش ظرفیت تولید و توزیع برق بکنیم بین ۵  تا ۷ سال دیگر نتیجه می گیریم.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس ادامه می دهد: تاوان کوتاهی های دولت آقای روحانی و وزیر نیرو در مساله نیروگاهی را دولت بعدی پس خواهد داد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به قیمت گذاری دستوری و نظام یارانه ای انرژی بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این حوزه نیستند، گفت: اصلاح رابطه مالی در نظام برق تنها از دو طریق امکان پذیر است. راه اول دریافت واقعی بهای برق از مشترکان و مردم است که در شرایط فعلی به هیچ وجه شدنی نیست. راه حل دوم پرداخت آن از سوی دولت است که آن هم قابلیت اجرایی شدن را ندارد. تنها کاری که می توان در شرایط فعلی آن را دنبال کرد، افزایش هزینه برق برای پر مصرف  هاست. کسی که می خواهد برق بیشتر از حد استاندارد مصرف کند باید بهای آن را هم پرداخت کند. نمی توان که به پر مصرف ها جایزه بدهیم  و انتظار داشته باشیم که صنعت برق ما هم سرپا باشد.

کد خبر: ۹۰٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha