۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
آب، خرید تضمینی، الگوی کشت و دلالی؛ دغدغه‌ها و مطالبات جدی کشاورزان از دولت آینده
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

آب، خرید تضمینی، الگوی کشت و دلالی؛ دغدغه‌ها و مطالبات جدی کشاورزان از دولت آینده

اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بخش دیپلماسی وزارت خارجه دولت آینده باید به قدری قوی باشد که از طریق رایزنان اقتصادی مستقر در کشورهای مختلف مسیرهای صادراتی را برای بخش کشاورزی هموار کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با بازار در خصوص معیارهای انتخاب ریاست جمهوری بعدی گفت: بنده شخصا به عنوان نماینده مجلس به همراه دیگر اعضای کمیسیون کشاورزی حتما برنامه های کاندیداهای تایید شده به خصوص برنامه های مربوط به بخش کشاورزی را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

اعظمی ساردوئی افزود: با توجه به اینکه یک سوم جمعیت کشور در روستا است و به عبارتی  ۲۷ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور روستائیان هستند پس رای شان قابل توجه است و ما سعی می کنیم به روستاییان و کشاورزان به نحوی راهنمایی کنیم که کاندیدایی را برگزینند که یک برنامه مدون و کارآمد برای بخش کشاورزی و به خصوص برای افزایش درآمد کشاورزان و روستاییان و برون رفت از این ضرر و زیان های جاری داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین کاندیدایی موفق خواهد بود و می تواند رای کشاورزان، روستاییان، عشایر و دامداران را جذب کند که برنامه مدون و قابل اجرایی برای بخش کشاورزی کشور داشته باشد.

بخش دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه دولت بعدی به قدری قوی باشد که بتواند از طریق رایزن های اقتصادی مسیرهای صادراتی و تعاملات تجاری را هموار سازند

اجرای طرح الگوی کشت مبتنی بر محدودیت آب و ساماندهی تولید در بخش کشاورزی جزو اولویت های ریاست جمهوری باید باشد
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور بعدی برای موفقیت و داشتن رای کشاورزان برنامه خود را باید حول کدام بخش های کشاورزی تدوین کند تا شانس جذب رای این جمعیت ۳۰ درصدی را داشته باشد، گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات ما طرح الگوی کشت با توجه به محدودیت آب است که حداقل ۲ دولت این طرح را  ارائه دادند اما به آن عمل نکردند.

وی افزود: مساله مهم بعدی که کاندیداها باید به آن توجه داشته باشند و جزو برنامه های خود قرار بدهند، سر و سامان دادن به تولید در بخش کشاورزی با تکیه بر کشاورزی قراردادی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی، فراهم کردن زیرساخت های کشاورزی اعم از درجه بندی، بسته بندی،  تجاری سازی و صادرات و غیره است.

اعظمی ساردوئی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رئیس جمهور بعدی باید برای تولید و صادرات مازاد برنامه ریزی داشته باشد و آن هم مستلزم این است که بخش دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه به قدری قوی باشد که بتواند از طریق رایزن های اقتصادی مستقر در سفارت خانه های ایران بازرگانان و تجار دیگر کشورها را به ایران بیاورند و مسیرهای صادراتی و تعاملات تجاری را هموار سازند.

یکی از مسائل مهم در بخش کشاورزی این است که همه دولت ها از جیب کشاورز برمی دارند و به مصرف کننده سوبسید می دهند

کمتر از ۳۰ درصد از درآمد حاصل از فروش محصولات کشاورزی نصیب کشاورزان می شود
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: مساله مهم بعدی در بخش کشاورزی این است که از صد درصد درآمد حاصل از فروش یک محصول کمتر از ۳۰ درصد به کشاورز می رسد و ۷۰ درصد آن به جیب دلالان می رود که این امر یکی از اشکالات اساسی در امنیت غذایی کشور است.

اعظمی ساردوئی افزود: به عبارت ساده تر رئیس جمهور بعدی باید توجه داشته باشد که تنها یک سوم از کل درآمد حاصل از یک محصول نصب کشاورز  می شود که اولین و بزرگترین نقش را تامین امنیت غذایی کشور دارد.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائل مهم در بخش کشاورزی این است که همه دولت ها از جیب کشاورز برمی دارند و به مصرف کننده سوبسید می دهند.

اعظمی ساردوئی گفت: متاسفانه هیچگاه صدای کشاورز به جایی نمی رسد به طوری که به عنوان مثال امروز که محصول پیاز در مناطق جنوب کرمان و شرق هرمزگان روی زمین مانده کسی پاسخگو و یاریگر کشاورزان این مناطق نیست.

کد خبر: ۹۰٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha