۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۷
میانگین تولید ۲ هزار میلیاردی پول بی پشتوانه در دولت روحانی! | تولید پول ۱۲ برابر رشد کرد
«بازار» گزارش می دهد

میانگین تولید ۲ هزار میلیاردی پول بی پشتوانه در دولت روحانی! | تولید پول ۱۲ برابر رشد کرد

دولت درحالی عدم انتشار پول پرقدرت را یکی از دستاوردهای مهم خود عنوان می کند که کارشناسان برآورد کرده اند؛ در دولت روحانی روزانه میانگین ۲ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه به نقدینگی افزوده می شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: حفظ ارزش پول ملی و برنامه ریزی برای جلوگیری از رشد میزان نقدینگی با اجرای سیاست های پولی درست وظیفه بانک مرکزی و دستگاههای مرتبط است چرا که بی توجهی به این مهم می تواند اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه کند. مشکلاتی چون رشد میزان نقدینگی، تورم و گرانی همه کالا و خدمات نمونه ای از تولید پول بدون پشتوانه است که برخی دولت ها برای تامین نیازهای ضروری اداره امور کشور اقدام به چنین کار اشتباهی می کنند.

تلاش برای اجرای قانون طرح بانکداری جدید با هدف استقلال بانک مرکزی
تلاش مجلس شورای اسلامی بر تصویب نهایی و اجرای طرح بانکداری جدید که قانونی شدن استقراض از بانک مرکزی برای تامین هزینه‌های جاری دولت یکی از اهداف آن به شمار می رود سیاستی است تا قدرت دستیابی دولت به منابع بانک مرکزی را ضعیف کند و بانک مرکزی را در مسیر استقلال قرار دهد.

کشوری می تواند اقتصادی پویا  داشته باشد که سیاست های پولی آن به درستی انجام شود اما خیلی از کشورها که دارای اقتصادی عقب مانده با تورم بالا را دارند بی تردید مدیران اقتصادی ناکارآمد و تصمیم گیران پولی و مالی بسیار ضعیفی دارند

طبق گفته کارشناسان اقتصادی، کشوری می تواند اقتصادی پویا و پررونق را داشته باشد که سیاست های پولی آن به درستی انجام شود اما خیلی از کشورهایی که دارای اقتصادی عقب مانده با تورم بالا را دارند بی تردید مدیران اقتصادی ناکارآمد و تصمیم گیران پولی و مالی بسیار ضعیفی دارند. آنها معمولا تابع دستورات مدیران دولتی هستند و در انتشار پول برای تامین نیازهای مالی دولت را در این راه همراهی می کنند که عواقب آن بی ارزش شدن پول ملی، تورم سنگین، بهم ریختگی بازارها و رشد بالای نقدینگی در کشور است.

۱۴ سال انتظار برای اصلاح ساختار نظام بانکی
در چنین شرایطی است که اکنون مجلس شورای اسلامی به دنبال اصلاح ساختار نظام بانکی است. اصلاح ساختاری که قرار بود پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یعنی حدود ۱۴ سال پیش شکل عملیاتی به خود می گرفت اما دولت هیچ گاه به آن نپرداخت و این روزها که مجلس شورای اسلامی به دنبال اصلاح ساختار نظام بانکی است، دولتی ها حتی سعی دارد مانع از اجرای آن شود.

کارشناسان می گویند؛ تنها راه جلوگیری از رشد نرخ تورم جلوگیری از انتشار پول بی پشتوانه است و هرآنچه پول پرقدرت به اقتصاد کشور تزریق شود نه به همان اندازه بلکه چندین برابر آن حجم نقدینگی را در کشور بالا برده و این روند موتور تورم را برای رشد روشن می کند.

هر واحد خلق پول توسط بانک مرکزی به واسط ضریبی به نام ضریب فزاینده، پنج تا شش برابر خواهد شد و حجم نقدینگی موجود در اقتصاد را به سرعت افزایش می دهد

به طور مثال هر واحد خلق پول توسط بانک مرکزی به واسط ضریبی به نام ضریب فزاینده، پنج تا شش برابر خواهد شد و حجم نقدینگی موجود در اقتصاد را به سرعت افزایش می دهد.

سه شیفته کار کردن کارکنان چاپ پول!
با نگاهی به عملکرد دولت ها مشخص می شود که در دو دولت احمدی نژاد، تولید پول بدون پشتوانه آشکار و نهان در بانک مرکزی بسیار بالا بوده و کارمندان تولید پول، سه شیفته کار می کردند. چنین رویکردی باعث شد تا نقدینگی کشور را فرا گیرد و تورم روز به روز افزایش یابد.

پس از روی کارآمدن دولت روحانی در سالهای نخست برنامه ریزی های خاصی برای کنترل رشد نرخ تورم در کشور اجرایی شد تا جایی که تورم ۴۰ درصدی به زیر ۱۰ درصد رسید. تک رقمی شدن نرخ تورم که البته با رکود اقتصادی نیز همراه بود فقط ۳ سال دوام داشت و نرخ این شاخص مهم اقتصادی مسیر عقب گرد را در پیش گرفت تا جایی که اکنون نرخ تورم ماهانه حدود ۵۰ درصد گزارش شده است.

البته شخص رئیس جمهور و مدیران دولت یازده و دوازدهم یکی از دستاوردهای مهم خود را تک رقمی شدن تورم (در دولت یازدهم) و عدم انتشار پول پرقدرت در شرایط سخت اقتصادی کشور عنوان کرده و بارها به این دستاوردها افتخار کردند که دولت برای تامین نیازهای ضروری خود چه در زمان کسری بودجه و چه در شرایط کرونا و ... هیچ گاه اقدام به انتشار پول بدون پشتوانه نکرده است و یا تک رقمی شدن تورم شاهکاری بود که تاریخ هنوز این چنین به خود ندیده است.

در روزهای پایانی دولت روحانی جامعه نرخ تورم رسمی حدود ۵۰ درصدی را شاهد و خود مدیران دولتی نیز نسبت به تولید  پول پر قدرت اعتراف کردند. طوری که رئیس کل بانک مرکزی اخیرا از چاپ ۸۰ هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه فقط در بهمن و اسفند ۹۸ خبر می دهد

اکنون و در روزهای پایانی دولت روحانی جامعه نرخ تورم رسمی حدود ۵۰ درصدی را شاهد و خود مدیران دولتی نیز نسبت به انتشار پول پر قدرت اعتراف کردند. طوری که رئیس کل بانک مرکزی اخیرا از چاپ ۸۰ هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه فقط در بهمن و اسفند ۹۸ خبر داد و اعلام کرد؛ ۲۰ درصد واحد پایه پولی در بهمن و اسفند ۹۸ کسری بودجه ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت بود. پولی که قرار شد در قالب ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود، پولی که اصلا وجود نداشت و پشتوانه نداشت.

فریب مردم و خبرگان اقتصادی با فروش اوراق بدهی دولت
اینکه دولت روحانی مدعی است؛ پول بدون پشتوانه تولید نکرده و توانسته است نیازهای کشور را در شرایط سخت بدون انتظار از بانک مرکزی به شیوه های خاصی چون فروش اوراق بدهی تامین کند به نوعی فریب مردم و خُبرگان اقتصادی است که البته آنها به خوبی می دانند که چنین رویکردی نیز شبیه انتشار پول است چرا که در سر موعد بانک مرکزی باید پول بانک هایی که اوراق را خریده اند بدهد و این کار جز انتشار پول چیز دیگر نیست.

اینکه اعلام می شود پولی برای تامین نیازهای ضروری دولت چاپ نشده است اظهاراتی نامعقول بوده چرا که کاملا مشخص است  دولت برای تامین نیازهای خود اقدام به تولید پول می کند

«لطفعلی بخشی» اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره ادعای دولتمردان روحانی تا پس از اظهارات عبدالرضا همتی، رئیس کل بانک مرکزی در عدم تولید پول بی پشتوانه گفت: اینکه اعلام می شود پولی برای تامین نیازهای ضروری دولت تولید نشده است اظهاراتی نامعقول بوده چرا که کاملا مشخص است دولت برای تامین نیازهای خود اقدام به تولید پول می کند.

وی با بیان اینکه دولت از طریق فروش اوراق بدهی، بانک ها را مجبور به خرید این اوراق با نرخ سود حدود ۲۰ درصد می کند افزود: دولت سر موعد مقرر باید سود و یا اصل پول بانک هایی که اوراق بدهی را خریده اند بدهد در چنین شرایطی بخشی از این این منابع را به ناچار باید با نشر پول پر قدرت تامین کند که این رویکرد پایه پولی را در کشور بالا می برد.

میانگین روزانه ۲ هزار میلیارد پول بی پشتوانه چاپ می شود
بخشی تصریح کرد: طبق برآوردها روزانه در دولت روحانی میانگین ۲ هزار میلیارد تومان پول بی پشتوانه به اصصلاح تولید می شود که چنین اقدامی نگران کننده بوده و تورم را را در کشور بسیار بالا برده است، افزایش سطح عمومی قیمت ها و نقدینگی فزاینده ناشی از تولید این پول پر قدرت است که البته دولتمردان معتقدند که پولی با این شکل و شمایل تولید نشده است. این در حالی است که فروش اوراق بدهی و تامین آن پول در زمان موعود جز انتشار پول چیزی دیگر نیست.

سالانه ۲۷ تا ۳۰ درصد بر حجم پول در اقتصاد کشور اضافه می شود یعنی از زمانی که دولت روحانی دولت را از احمدی نژاد تحویل گرفت چاپ پول ۱۲ برابر رشد کرده است در حالی که حجم تولید به نسبت رشد پول تغییری نکرده است

این اقتصاددان اضافه کرد: سالانه ۲۷ تا ۳۰ درصد بر حجم پول در اقتصاد کشور اضافه می شود یعنی از زمانی که دولت روحانی دولت را از احمدی نژاد تحویل گرفت تولید پول ۱۲ برابر رشد کرده است در حالی که حجم تولید به نسبت رشد پول تغییری نکرده است.

شگفتی ای دولت روحانی در مقوله چاپ پول
«علی حیدری» کارشناس بازار نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در این باره گفت: دولت می گوید پول بدون پشتوانه چاپ نکرده است اما رئیس کل بانک مرکزی اعلام می کند، فقط طی ۲ ماه ۸۰ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ شده که این موضوع یکی از شگفتی های دولت روحانی است.  

وی با بیان اینکه دولت روحانی به نسبت دیگر دولت ها دیگر در طول پنج دهه گذشته کمتر به انتشار پول پرقدرت روی آورده است گفت: بانک مرکزی در چند سال اخیر با سیاست های خاص توانست به نسبت سالهای پیشین کمتر به سراغ تولید پول برود که این نکته مثبت دولت محسوب می شود.

حیدری خاطرنشان کرد: امید است دولت آینده نیز رهرو سیاست های مالی و بازرگانی بانک مرکزی در این زمینه باشد.

وی نتیجه انتشار پول پرقدرت را بروز نقدینگی، رشد نرخ تورم و بی اعتمادی به دولت عنوان کرد و اظهار داشت: ازآنجایی که پول ملی هر کشوری میزان اعتماد مردم نسبت به دولت آن کشور محسوب می شود بنابراین در صورت کاهش ارزش پول ملی مردم نسبت به عملکرد دولت بی اعتماد می شوند.

تورم در همه دنیا مثل بیماری فلج اطفال مهار شده است جز چند کشور انگشت شمار، بنابراین راه مهار تورم سیاست گذاری خاص و مدیریت علمی اقتصاد است

این کارشناس بازار اضافه کرد: تورم در همه دنیا مثل بیماری فلج اطفال مهار شده است جز چند کشور انگشت شمار، بنابراین راه مهار تورم سیاست گذاری خاص و مدیریت علمی اقتصاد است.

وی اولین حرکت برای مهار رشد نرخ تورم را به رسمیت شناختن استقلال بانک مرکزی از سوی نمایندگان مجلس عنوان کرد و گفت: چنانچه بخواهیم تورم در کشور مهار شود باید تعریف جامع و درستی از اقتصاد کلان در بطن جامعه توسط حاکمیت ارایه شود. به پیشنهاد بنده توجه به اقتصاد آزاد در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است چرا که این سبک اقتصاد توانایی بومی شدن در کشور را دارد.

حیدری همچنان تاکید کرد: همسویی سیاست های مالی و بازرگانی دولت (همه نهادها و دستگاهها) با سیاست های پولی بانک مرکزی و از همه اینها مهمتر داشتن ایجاد زیر بناهای مطلوب برای مهار رشد تورم ضروری است.

بنا به این گزارش، ارزش پول ملی در پی سیاست گذاری های غلط مدیران دولتی و تاثیر تحریم ها در طی چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است این کاهش ارزش پول ملی باعث کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار شده که اکنون مردم را تحت فشار قرار داده است، بنابراین توجه به حفظ ارزش پول ملی برای مدیران دولتی آینده بسیار حیاتی است که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۹۰٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      0 0
      ضربه ای به سرمایه مردم در دولت چاپ پول ودروغ