۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۴
جای خالی انجمن نساجی در زنجان/ اشتغال ۵ هزار نفر در صنعت نساجی
بازار گزارش می‌دهد؛

جای خالی انجمن نساجی در زنجان/ اشتغال ۵ هزار نفر در صنعت نساجی

زنجان- استان زنجان با وجود ۸۹ واحد تولیدی نساجی اشتغال خوبی را از این صنعت فراهم کرده ولی جای انجمن نساجی در این استان خالی است که باید این مهم به جد مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

زهرا مقدمی؛ بازار: صنعت نساجی جزو صنایع ریشه‌دار بوده و در اشتغال استان بسیار موثر است، صنعت نساجی در زنجان آوازه بلندی دارد و بیش از ۳۱ سال از فعالیت ماشین‌آلات آن در استان می‌گذرد و باید نوسازی شوند و به عنوان یک صنعت استراتژیک کشور آن طور که باید به آن توجه نشده است و این بی توجهی به صنعت نساجی و پوشاک موجب شده تا این صنعت آن طور که باید و شاید رشد نکند.

صنعت نساجی به عنوان یک صنعت مهم و مادر نقش بسیار اساسی در اقتصاد دارد؛ چراکه از زمان‌های گذشته نیاز به پوشاک و پارچه نیاز اولیه انسان‌ها بوده است و بعد از غذا و مسکن یکی از نیازهای مهم و اساسی انسان ها است، صنعت نساجی شامل همه مراحل تولید الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و نیز شامل فرآیندهای تکمیلی انجام شده بر روی پارچه مانند رنگرزی و چاپ می‌شود.

جای خالی انجمن نساجی در زنجان/ اشتغال ۵ هزار نفر در صنعت نساجی

حمل و نقل پارچه و پوشاک به صورت قاچاق آسان است
صنعت نساجی در ایران دارای قدمتی طولانی و یکی از مهم­ترین بخش­‌های اشتغال‌­زا است ولی طی چند سال اخیر با  مشکلات زیادی همراه بوده است،این صنعت نسبت به بخش­‌های اقتصادی بیشترین توان اقتصادی و اشتغال زایی را دارد و در حال حاضر ۳۰ درصد اشتغال استان در بخش صنعت نساجی است.

صادرات و واردات قاچاق به علت عدم بازگشت ارز حاصل از فروش به سیستم بانکی و افزایش تقاضای مصرف هزینه­‌هایی را بر اقتصاد دولت­ تحمیل می­‌کند و در این میان محصولات نساجی به علت حمل و نقل آسان به راحتی قاچاق می شوند که باید جلوی آن گرفته شود.

صادرات و واردات محصولات نساجی در استان زنجان کاهش یافته است
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار از وجود ۸۹  واحد نساجی تولیدی در استان زنجان خبر داد و گفت: بیش از ۲.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی استان سهم بخش صنعت نساجی است و سهم استعداد تجارت خارجی استان در بازه ۱۰ ساله در حوزه صنعت نساجی بر اساس نقشه راه تجارت خارجی بیش از ۳.۵ درصد تجارت استان است.

فغفوری با بیان اینکه در استان زنجان زنجیره تولید صنعت نساجی تا تولید پارچه که شامل ریسندگی، رنگرزی و بافندگی می‌باشد وجود دارد،عنوان کرد: صنعت نساجی در خصوص تامین برخی از اقلام مواد اولیه الیاف و نخ به واردات نیاز دارد.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته صادرات و واردات محصولات نساجی در استان کاهش یافته است،گفت: تولیدات نساجی استان به ۱۲ کشور دنیا صادر می شود.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه زنجان جزو استان‌های برتر در حوزه صنعت نساجی است،ادامه داد: این استان در بحث ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد.

فغفوری با بیان اینکه توسعه صنعت نساجی در استان با مشکلاتی مواجه بوده است،گفت: سرمایه در گردش، مالیات بر ارزش‌افزوده و فرسودگی برخی از ماشین آلات از مشکلات عمده صنعت نساجی در استان است.

قوانین دست و پا گیر بر سر راه توسعه صنعت نساجی
استاندار زنجان در گفتگو  با خبرنگار بازار به شعار سال نامگذاری شده از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: باید موانع بر سر راه تولید صنایع نساجی در استان زنجان گرفته شود و این استان ظرفیت لازم برای توسعه صنعت نساجی را دارد ولی آن طور که باید و شاید به آن توجهی نشده است.

جای خالی انجمن نساجی در زنجان/ اشتغال ۵ هزار نفر در صنعت نساجی

باید قوانین دست و پا گیر بر سر راه توسعه صنعت نساجی در استان باید به خوبی احصاء و رفع شود و اگر به دنبال ایجاد توان رقابت و تولید محصولات نساجی در استان هستیم باید جلوی قاچاق گرفته شود

فتح الله حقیقی با بیان اینکه باید قوانین دست و پا گیر بر سر راه توسعه صنعت نساجی در استان باید به خوبی احصاء و رفع شود،افزود: اگر به دنبال ایجاد توان رقابت و تولید محصولات نساجی در استان هستیم باید جلوی قاچاق گرفته شود.

وی بر لزوم تاسیس انجمن نساجی در استان زنجان تاکید کرد و ابراز داشت: صنعت نساجی این استان جایگاه خوبی در کشور دارد ولی باید بیشتر ارتقاء یاید. 

نیروهای انسانی ماهر و متخصص در حوزه صنعت نساجی در استان بازنشسته می شوند
رئیس خانه صنعت زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صنعت نساجی استان زنجان برای توسعه نیاز به حمایت جدی مسئولین دارد،گفت: قانون مشاغل سخت و زیان آور بلایی که بر سر استان زنجان آورد سر هیچ استانی نیاورد و این امر باعث شده تا نیروهای انسانی ماهر و زبر دست و متخصص در حوزه صنعت نساجی در استان بازنشسته شده و جاهای دیگر مشغول می شوند. 

سید سجاد نباتچیان با بیان اینکه قاچاق کالا و ورود بی‌رویه کالاهای خارجی به مناطق آزاد و ویژه، فعال نبودن تشکل‌ها و انجمن تخصصی صنایع نساجی و پوشاک از مشکلات واحدهای تولیدی در استان است،افزود: کیفیت پایین مواد اولیه با مشکل نژاد پنبه و تولید سنتی، سختگیری در بازرسی و شاخص‌های ارزیابی سختی کار در حوزه صنعت نساجی، تخصیص دیر هنگام ارز به واحدها جهت واردات مواد اولیه و مشکلات ثبت سفارش و تعلل در فرآیندهای سرمایه‌گذاری کشور برای احداث واحدهای تولیدی پوشاک از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی در استان است.

وی با بیان اینکه طی سالجاری فرآیند جذب سرمایه گذار در صنعت نساجی زنجان تسهیل می شود،ادامه داد: در راستای تحقق شعار سال باید بخش دولتی حمایت لازم از سرمایه گذاران را داشته باشد و صنعت نساجی به سرمایه‌گذار نیاز دارد. 

رئیس خانه صنعت زنجان با بیان اینکه این استان در بحث اشتغالزایی در صنعت نساجی موقعیت خوبی دارد،ابراز داشت: باید دولت مشکلات و موانع بر سر راه توسعه صنعت نساجی را رفع کند.

نباتچیان با بیان اینکه در استان زنجان بیش از پنج هزار نفر در صنعت نساجی فعالیت می کنند،ادامه داد: با توسعه واحدهای تولیدی نساجی در استان اشتغال این بخش هم متحول می شود.

صنعت نساجی زنجان روزهای جوانی را طی می کند
وی با بیان اینکه صنعت نساجی ایران روی‌ هم‌ رفته صنعت پیری بوده و ماشین‌آلات آن قدیمی شده است،افزود:خوشبختانه صنعت نساجی در استان زنجان در حال عبور از روزهای جوانی است و در سالجاری واحدهای نساجی دیگری پا به عرصه تولید می گذارند.

رئیس خانه صنعت زنجان با بیان اینکه صنعت نساجی صنعت کارگربر و اشتغال‌زایی است،گفت: عمر ماشین‌آلات این صنعت در این استان نیز بالا رفته و به همین خاطر تولیدات ما نسبت به صنایع مشابهی که از ماشین‌آلاتی با عمر کمتری استفاده می‌کنند یک‌سوم تولیدات را دارد.

جای خالی انجمن نساجی در زنجان/ اشتغال ۵ هزار نفر در صنعت نساجی

نباتچیان ادامه داد: برای زنده کردن صنعت نساجی در کشور باید موضوع سرمایه‌گذاری را جدی گرفت و  برای جذب سرمایه گذاران در این صنعت فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران پهن کرد. 

کاهش تقاضا صنعت نساجی را دچار مشکل کرده است
رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طی سالجاری ۶ واحد تولیدی نساجی در استان به بهره برداری می رسد،ابراز داشت: با بهره برداری این تعداد واحد نساجی برای بیش از ۱۰ هزار نفر در استان شغل ایحاد می شود و سهم اشتغال استان در حوزه نساجی افزایش می یابد. 

علی یگانه فرد با بیان اینکه میزان صادرات بخش نساجی طی سال گذشته به علت بیماری کرونا و کاهش تقاضا در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است،گفت: طی ۱۴ ماه گذشته با کاهش تقاضای مانتو و شلوار مدارس و لغو مراسمات مختلف صنعت نساجی در استان دچار مشکلات زیادی شده ولی امیدواریم طی سالجاری با بازگشایی مدارس و برگزاری مراسم بازار صنعت نساجی ترقی کند. 

وی با بیان اینکه در خصوص واردات مواد اولیه صنعت نساجی در استان مشکلاتی وجود دارد،ادامه داد: سرمایه‌گذاران بنگلادشی آمادگی خود را جهت حضور و سرمایه‌گذاری در بخش نساجی اعلام کردند و امسال این مهم در استان عملیاتی می شود. 

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه کمبود مواد اولیه و فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات صنعت نساجی باعث شده تا این صنعت آن طور که باید در استان به جایگاه واقعی خود نرسد،افزود: صنعت نساجی این استان جوان اسـت و استعداد و توان لازم برای ترقی شدن را دارد. 

زنجیره تولید محصولات نساجی نخ و پارچه در استان زنجان تکمیل شده است
معاون امور صنایع سازمان صمت زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد اشتغال استان معادل بیش از پنج هزار نفر در بخش صنعت نساجی است،افزود: این استان توان لازم برای توسعه صنعت نساجی را دارد. 

زنجیره تولید محصولات نساجی نخ و پارچه در استان زنجان تکمیل شده است و با افتتاح رسمی یک واحد تولیدی بسیار بزرگ در شهرک صنعتی شماره یک زنجان زنجیره تولید نخ و پارچه هم در استان تکمیل می شود
 

علی کلانتری با بیان اینکه زنجیره تولید محصولات نساجی نخ و پارچه در استان زنجان تکمیل شده است،ادامه داد: با افتتاح رسمی یک واحد تولیدی بسیار بزرگ در شهرک صنعتی شماره یک زنجان زنجیره تولید نخ و پارچه هم در استان تکمیل می شود و تنها در این واحد صنعتی بیش از یک هزار نفر مشغول به کار می شوند.

وی با بیان اینکه طی سالجاری مشکلات صنعت نساجی در استان رصد شده است،گفت: تامین منابع از طریق تسهیلات بانکی و تامین مستمر مواد اولیه و پیگیری تخصیص ارز به جد توسط سازمان صنعت،معدن و تجارت استان پیگیری شده تا تولیدات در بخش صنعت نساجی مستمر باشد و حمایت لازم از سرمایه گذاران صورت خواهد گرفت.

معاون امور صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه زنجان جزو استان‌های برتر در حوزه صنعت نساجی  است،گفت: این استان در زمینه ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد و باید به جایگاه واقعی خود برسد.

کلانتری سرمایه در گردش و مالیات بر ارزش ‌افزوده و فرسودگی برخی از ماشین آلات را از مشکلات مهم صنعت نساجی در استان اعلام کرد و ادامه داد: در استان ورود سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش صنعت نساجی مطلوب است.

وی با بیان اینکه زنجان در حوزه صنعت نساجی از نظر فناوری دومین استان کشور است،گفت: تولیدات این استان به ۱۲ کشور صادر می شود. 

قاچاق لباس و پارچه  مشکل  صنعت نساجی زنجان است
یک تولیدکننده واحد نساجی جوراب در استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: امروز صنعت نساجی استان با افت مواجه شده ولی در گذشته جزو استان‌های برتر در این صنعت بود ولی در سالجاری با حمایت هایی که از سوی سازمان صنعت،معدن و تجارت می شود این صنعت توسعه می یابد.

محمود ضرابی با بیان اینکه  نقدینگی، مواد اولیه و فرسودگی ماشین‌آلات از مشکلات مهم صنعت نساجی در استان است،ادامه داد: طی یک سال گذشته با ورود مهمان ناخوانده کرونا خرید لباس در جامعه کمرنگ شده و این امر واحدهای تولیدی پوشاک را با مشکل مواجه کرده است.

جای خالی انجمن نساجی در زنجان/ اشتغال ۵ هزار نفر در صنعت نساجی

دولت باید تسهیلات ارزان‌ قیمت به تولیدکنندگان صنعت نساجی در استان پرداخت کند و مسیر توسعه و صادرات را فراهم و ردیف کالایی بدون ارز نیما را برای تولیدکننده این بخش فراهم کند

وی با بیان اینکه قاچاق لباس و پارچه هم مشکل دیگر صنعت نساجی است،افزود: باید جلوی قاچاق محصولات نساجی گرفته شود.

این تولید کننده با بیان اینکه به‌روزرسانی ماشین‌آلات نساجی بسیار مهم است و باید به آن بسیار توجه شود،ابراز داشت: دولت باید تسهیلات ارزان‌ قیمت به تولیدکنندگان صنعت نساجی در استان پرداخت کند و مسیر توسعه و صادرات را فراهم و ردیف کالایی بدون ارز نیما را برای تولیدکنندگان این بخش فراهم کند.

ضرابی بر نوسازی ماشین‌آلات نساجی تاکید کرد و ادامه داد: تجهیزات باید کیفیت لازم را داشته باشند  چرا که تولید با کیفیت مستلزم وجود تجهیزات با کیفیت است و در این میان واردات پوشاک و پارچه های خارجی و قاچاق بی کیفیت باعث شده این صنعت با قدمت بالا در استان دچار مشکل شود.

زنجان جزو استان‌های برتر در حوزه صنعت نساجی است و موقعیت خوبی در سطح کشور دارد و علاوه بر آن استان زنجان در بحث ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد زنجیره صنعت نساجی در استان زنجان زنجیره‌ای کامل و کاربردی است و  اگر این صنعت در استان حمایت شود توان رقابت با بازارهای خارجی را دارد. 

کد خبر: ۹۰٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha