۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
رکورد رشد قیمت سنگ آهن و فولاد در دنیا شکسته شد
بحران در بازارهای فلزی؛

رکورد رشد قیمت سنگ آهن و فولاد در دنیا شکسته شد

در هفته گذشته رکورد رشد قیمت سنگ آهن و فولاد در دنیا شکسته شد. این رشد ارزش می تواند آسیب زیادی به صنایع پایین دستی وارد کند و مسیر احیای اقتصاد دنیا در پسا کرونا را بحرانی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در هفته گذشته ما شاهد ثبت رکوردهای تازه ای در بازار سنگ آهن بودیم.بازاری که از ابتدای سال جاری تا کنون با نوسان زیادی همراه بود و در وضعیت فعلی هم مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته است.

افزایش چشمگیر قیمت سنگ اهن و در نتیجه قیمت فولاد در هفته ای که گذشت باعث شد تا صنایع پایین دستی  فولاد هم با چالشهای زیادی روبرو شوند. نشریه استیل نیوز  در مورد دلیل رشد قیمت سنگ اهن و فولاد در این هفته نوشت:« اختلاف ایجاد شده بین استرالیا و چین زمینه ساز افزایش قیمت سنگ اهن است. استرالیا بزرگترین  تولید کننده سنگ اهن در دنیا است و اصلی ترین تامین کننده سنگ آهن برای شرکتهای فولادسازی چین است. در نتیجه بالاگرفتن اختلاف دو کشور، چین واردات خود از استرالیا را کاهش داد و  خبرها از احتمال توقف واردات از این کشور حکایت دارد. این سیاست هزینه تامین سنگ اهن برای فولادسازان چینی را بیشتر کند و باعث شد تا فراورده های فولادی این کشور شاهد افزایش سریع قیمت باشند.»

طبق گزارشهای موجود در روز ۱۰ می سال جاری قیمت هر تن سنگ آهن تولید استرالیا برای عرضه به بازار چین برابر با ۲۲۸ دلار بود که نسبت به قیمت ثبت شده برای این محصول در روز اول ماه می سال جاری ۳۳.۵ درصد بیشر بود و نسبت به قیمت سنگ آهنی که برای مبادله در ماه ژانویه عرضه شده بود ۴۴ درصد پایین تر بود.

دولت چین اخیرا اعلام کرده است که مذاکرات اقتصادی استراتژیک خود را با استرالیا متوقف خواهد کرد. انتشار این خبر باعث ایجاد موج تازه ای از نگرانی در مورد بالا گرفتن اختلاف دو کشور و عدم وجود امید برای رسیدن مذاکرات به نتیجه مثبت را ایجاد کرد.آمارها نشان می دهد چین ۸۰ درصد از سنگ اهن مورد نیاز خود را از استرالیا وارد می کند و استرالیا ۶۱ درصد از سنگ آهن صادراتی خود را به بازار چین اختصاص داده است.

در نتیجه این وابستگی بالا بین دو کشور چین و استرالیا در حوزه فولاد و سنگ اهن است، بالا گرفتن تنش بین دو کشور قیمت سنگ اهن را با افزایش چشمگیر روبرو کرد.

قیمت فولاد هم رشد می کند
با افزایش قیمت سنگ آهن در دنیا و سیاستهای اجرا شده در کشور چین قیمت  فولاد در دنیا با سرعت زیادی رشد کرد. از یک طرف تصمیم چین مبنی بر کاهش تولید فولاد به دلیل سطح بالای انتشار گاز دی اکسید کربن در فرایند تولید فولاد باعث شد تا بازار با بحران کمبود عرضه روبرو شود و از طرف دیگر  افزایش قیمت سنگ آهن به خصوص در بازار چین به دلیل بالا گرفتن تنش این کشور با استرالیا زمینه را برای رشد هزینه تولید و افزایش قیمت تمام شده محصول در بازار فراهم کرد.

مرکز مطالعاتی فیتچ در گزارش اخیر خود با اشاره به این مساله که چین یکی از بزرگترین بازیگران در بازار فولاد دنیا است نوشت:« با توجه به نقشی که این کشود در تولید و مصرف فولاد دارد، سیاستهای این کشور و تنشهای چین با دیگر کشورهای تاثیر گذار در تامین مواد اولیه صنعت فولاد می تواند روی بازار جهانی تاثیر گذار باشد.»

در ادامه این گزارش آمده است:« حتی اگر در دوره هایی کوتاه قیمت نوسان کمی به سمت پایین را تجربه کند، باید اطمینان داشت این روند موقتی است و به سرعت رشد قیمت در بازار تجربه خواهد شد. بنابراین درماه آتی هم ما شاهد رشد قیمت فولاد خواهیم بود که خبر بدی برای فعالیتهای صنعتی پایین دستی صنعت فولاد است.»

چین فاکتوری تاثیر گذار در بازار
از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت فولاد تولید شده در کشور چین با سرعت زیادی رشد کرده است و از ابتدای ماه می امسال سرعت افزایش قیمت بیشتر شده است. دلیل شدیدتر شدن سرعت

افزایش قیمت فولاد از ابتدای ماه جاری هم شروع اجرای طرح کاهش تولید در واحدهای فولادسازی به دلیل مسایل زیست محیطی و تعطیلی شماری از فولادسازی های کوچک بود.

قیمت سنگ آهن سازنده نیمی از قیمت تمام شده فولاد در چین است .بررسی ها نشان می دهد طی یک سال اخیر قیمت سنگ آهن در دنیا ۴۰ درصد رشد کرده است ولی تاثیر این افزایش هنوز به طور کامل در بازار فولاد نمایان نشده است.

مرکز مطالعاتی فیتچ بر این باور است که باید منتظر افزایش ۲۰ درصدی قیمت فولاد در ماه های آتی باشیم  که دلیل آن تاثیر کامل افزایش قیمت سنگ آهن روی قیمت تمام شده فولاد خواهد بود.

این پیش بینی در صورتی است که سیر افزایش قیمت سنگ اهن متوقف شود و در قیمت این ماده اولیه صنعتی در سطح کنونی ثابت بماند. در صورتی که قیمت آن بازهم رشد کند، سرعت رشد قیمت فولاد بیشتر می شود و در صورتیکه قیمت ان کاهش پیدا کند، می توان انتظار افت قیمت فولاد را داشت.

کد خبر: ۹۰٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha