۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
۲۱ هزار اردبیلی در مسیر مهاجرت به تهران
معاون آمار و اطلاعات اردبیل خبر داد؛

۲۱ هزار اردبیلی در مسیر مهاجرت به تهران

اردبیل- دهقان، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: ۲۱ هزار و ۵۸۳ نفر از جمعیت استان اردبیل در سال ۹۹ به تهران مهاجرت کردند.

فریبرز دهقان در گفت‌و گو با بازار، اظهار کرد: در نقطه مقابل ۹ هزار و ۲۴۷ نفر از ساکنان تهران نیز به اردبیل مهاجرت معکوسی را داشتند تا یک تفاوت فاحشی را در مهاجرفرستی استان اردبیل شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد مهاجرت از استان اردبیل به مقصد تهران بوده است، تصریح کرد: پنج هزار نفر به گیلان و چهار هزار نفر نیز به استان البرز مهاجرت کردند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در مورد آمار مهاجرت‌های معکوس به سمت اردبیل نیز گفت: بعد از تهران بیشترین مهاجرت معکوس به استان اردبیل از آذربایجان شرقی و به میزان سه هزار و ۷۹۳ نفر به ثبت رسیده و بعد از آن از استان گیلان و آذربایجان غربی بیشترین مهاجرت به اردبیل را شاهد بودیم.

دهقان با بیان اینکه در کنار مهاجرت که یکی از عوامل کاهش جمعیت فعال استان اردبیل است، ما در سال ۹۹ با ۹ هزار مرگ و میر و کاهش ۱۰ درصدی زاد و ولد نیز روبه‌رو بودیم که آمار جمعیتی استان اردبیل را تعدیل کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: برخلاف سایر استان‌ها که عمدتا مهاجرت تک نفری بوده، مهاجرت از استان اردبیل به سایر استان‌ها به شکل خانوادگی و جمعی اتفاق افتاده است.

دهقان جایگاه استان اردبیل را در بحث مهاجرت هشتم کشور اعلام کرد و ادامه داد: انتظار می‌رود با تدارک زیرساخت‌های لازم بخشی از این مهاجرت‌ها مدیریت شود.

دهقان ضرورت اعمال سیاست‌های تشویقی از سوی مجلس را برای افزایش زاد و ولد و بالا بردن نرخ باروری یادآور شد و اضافه کرد: ما با موضوع پنجره جمعیتی روبه‌رو هستیم به طوری که در این مقوله کودکان زیر ۱۵ سال به میانگین کمتر از ۳۰ درصد رسیده و به نوعی ما روند پیر و سالخوردگی را در بین جمعیت حاضر شاهد هستیم.

وی بیان کرد: تا سال ۱۴۲۵ در استان اردبیل ما با یک روند نگران‌کننده افزایش جمعیت سالخورده روبه‌رو هستیم و در کنار آن نیروهای آماده به کار با فراهم شدن زمینه بازار کار می‌توانند وارد کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی شده و از ظرفیت به وجود آمده استفاده کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل تصریح کرد: انتظار می‌رود در استان اردبیل با راهکارهای مناسب و سیاست‌های حمایتی و تشویقی خانواده‌ها راغب به فرزندآوری بیشتر باشند.

کد خبر: ۸۹٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha