۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
ظرفیت‌های توسعه فناوری، فرصتی برای بالا بردن بهره‌وری است
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

ظرفیت‌های توسعه فناوری، فرصتی برای بالا بردن بهره‌وری است

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: شرکت‌هایی که در دوره شیوع ویروس کرونا توانستند از فرصت‌های فناوری‌های نوین و انقلاب چهارم صنعتی استفاده کنند، رشد و بهره‌وری قابل‌توجهی را تجربه کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، امروز روز ملی بهره‌وری است؛ قرار است امسال یازدهمین دوره جشنواره بهره‌وری برگزار شود. نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران می‌گوید: امسال یازدهمین دوره جشنواره ملی برگزار می‌شود؛ اما به دلیل محدودیت‌هایی که از سال قبل با شیوع بیماری کرونا به وجود آمده، زمینه را برای روال طبیعی برگزار جشنواره برهم زده است. صورت‌های مالی شرکت‌ها که معمولاً در زمان و کیفیت مشخصی آماده می‌شد، دچار مشکل شده و مجامع با تأخیر برگزار شده است.

حسن فروزان‌فرد می‌گوید: نظم ورود اطلاعات به پایگاه داده‌ها با تأخیر روبرو شده است. به همین دلیل و به دلیل به‌هم‌ریختگی گزارش تورم، کیفیت اعداد و ارقام در ورود و خروج اطلاعات زمینه را برای مقایسه‌ها محدود کرده است. در نتیجه این موضوع و موارد دیگر، دبیرخانه نتوانسته مثل روال هرساله اطلاعات همه گروه‌ها را به‌روز کند.

او ادامه می‌دهد: بانک مرکزی هم بیش از دو سال است که اطلاعات مربوط به تورم را در عرصه‌های مختلف طبق برنامه قبلی محاسبه و منتشر نمی‌کند در عوض برای تعامل با پروژه‌های بهبود بهره‌وری، همکاری کردیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: همواره روش کار در جشنواره دوره قبل این‌گونه بود که پرسشنامه‌هایی را علاقه‌مندان تکمیل می‌کردند و به سؤالات پاسخ می‌دادند و این پاسخنامه‌ها در قالب زمان‌بندی مشخص در اختیار داوران در سامانه داوری جشنواره قرار می‌گرفت. بعد از آن براساس نتیجه داوری بهترین‌ها را انتخاب می‌شد. امسال تصمیم گرفتیم فرصت ارائه حضوری را به فرصت عمومی تبدیل کنیم تا اطلاعات را به‌صورت آن‌لاین از ارائه‌دهندگان دریافت کنند و پس ‌از آن داوری صورت گیرد. با همین نگاه فعالیت جمع‌آوری پروژه‌ها انجام شد و درخواست شد که کسانی که مایل به همکاری هستند فایل در چارچوب جشنواره آماده کنند. نزدیک به دو ماهی هست که یک‌شنبه‌ها بعد از ظهر در بستر سمیناری در هر جلسه ۴ پروژه ارائه می‌شود. بعد از آن در مقابل داوران و بعد در بستر عمومی ارائه خواهد شد.

او می‌گوید: پروژه‌ها و گزارش‌های ارائه شده در حوزه‌های مختلف کاری بود؛ در حوزه بهینه‌کاوی نمونه‌هایی ارائه‌شده است. وضعیت بهترین محل برای کار یکی از عناوین مسابقه هم بوده که به‌محض نهایی شدن گزارش‌ها آن‌ها هم ارائه می‌شود.

به‌گفته فروزان‌فرد جشنواره نسبت به سال قبل در شکل جمع‌آوری اطلاعات تغییراتی داشته است. هدف ما انتشار اطلاعات دقیق است و اطلاعات امسال از دقت کافی برخوردار نیست. اگر سال آینده گزارش براساس اطلاعات ارائه‌شده ارائه شود دقیق‌تر خواهد بود.

 فروزان‌فرد می‌گوید: ما تلاش خواهیم کرد جمع‌بندی دوره یازدهم را در نیمه دوم تیرماه انجام دهیم. محدودیت‌های کرونایی زمینه بررسی مراسم را فراهم نمی‌کند و جو عمومی کسب‌وکار تحت تأثیر موضوع انتخابات ریاست جمهوری است و ما ترجیح دادیم صبر کنیم تا بعد از بازگشت آرامش در شرایط مساعد دوره یازدهم را انجام دهیم. برای دوره دوازدهم روی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان و شرکت‌های استارت‌آپ‌ها تمرکزی خواهیم کرد.

آیا در جشنواره ملی بهره‌وری، اثر کرونا روی کسب‌وکارها و فضای کسب‌وکار و بهره‌وری آن‌ها بررسی‌شده یا خیر؟ فروزان فرد پاسخ می‌دهد: کار عددی قابل اتکایی به دلیلی که گفته‌شده انجام‌نشده است. در دو سال گذشته عدد قابل‌مقایسه که بتواند وضعیت بنگاه‌ها را مقایسه‌پذیر کند، نداشتیم. گفت‌وگوی علمی صورت نگرفته و ما روی این زمینه کار خواهیم کرد.

او ادامه می‌دهد: اما به‌صورت عینی شواهدی که وجود دارد اینکه سازمان‌هایی که دانش‌بنیان هستند یا از ظرفیت‌های انقلاب صنعتی چهارم توانسته بودند استفاده کنند، آسیب کمتری دیدند؛ حتی بعضی‌ها توانستند از این فرصت برای توسعه خود استفاده کنند. مفاهیم دورکاری، دریافت و ارسال سفارش آنلاین در بستر توسعه فناوری، فرصتی برای بالا بردن بهره‌وری بود.

او تصریح می‌کند: استارت‌آپ‌هایی مانند دیجی‌کالا توسعه غیرقابلی باوری را تجربه کردند. وقتی بستر تعأمل به وجود بیاید فرصت جهش هم ایجاد می‌شود. بسترهای دیجیتال مارکتینگ بهره‌وری سرمایه خوبی را تجربه کردند و از ظرفیت ایجادشده توانستند بهره‌برداری کنند. این توان در حوزه محصولات بهداشتی، صنایع غذایی بسته‌بندی‌شده و داروها فروشگاه‌های اینترنتی فراهم شد و یک عده خیلی راهبردی‌تر به حوزه‌ها ورود کرده‌اند.

کد خبر: ۸۹٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha