۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
رکود بازار خودروی چیتگر در آستانه انتخابات| قیمت داخلی ها از ۱۹ تا ۳۱۵ میلیون تومان
«بازار» گزارش می‌دهد

رکود بازار خودروی چیتگر در آستانه انتخابات| قیمت داخلی ها از ۱۹ تا ۳۱۵ میلیون تومان

بازار و نمایشگاه‌های فروش خودرو یکبار از ابتدای سال تا چند روز پیش به دلیل شیوع کرونا تعطیل بودند و حالا هم به دلیل قرار گرفتن در آستانه انتخابات از نبود خریدار و فروشنده نیمه تعطیل شده‌اند.

میترا شهبازی؛ بازار: بخشی از جاده مخصوص، درست در بین کارخانه‌های بی‌شمار قطعه‌سازی و خودروسازی، بازار خرید و فروش خودرو چیتگر واقع شده است؛ محلی که اگر کرونا مانع نشود آخر هفته‌ها در آن غوغایی برپا می‌شود و مردم نه تنها از جای جای استان تهران و البرز به آن می‌آیند بلکه تعداد محدودی پلاک استان‌های دیگر را هم می‌توان در آن دید.

برخی خودروی خود را می‌آورند و می‌خواهند به بالاترین قیمت آن را بفروش برسانند و برخی دیگر هم هر هفته در بازار چیتگر تخت و پوست انداخته‌اند و یکبار در ظاهر خریدار و بار دیگر در قالب فروشنده خود را نشان می‌دهند و شغل اصلی‌شان دلالی خودرو است.

فروشندگان و خریداران واقعی اغلب به تنهایی تا نهایتا سه نفر و با خانواده در این محل حاضر می‌شوند اما دلالان خودرو در گروه های چند نفری حضور می‌یابند و هر بار که خریداری نزدیک یکی از خودروهایشان می‌شود در ظاهر خریدار برای خود بازار گرمی می‌کنند. گاهی در این محل دیده می‌شود که اعضای گروه فروشندگان خودرو به دور از هم ایستاده‌اند و با حضور هر مشتری به سرعت خودشان را در قالب مشتری دست به نقد به خودرو می‌رسانند و با چند سوال ادعای خرید می‌کنند.

در این حین هم خیلی از خریداران با این تصور که مبادا کالای(خودرو) فنی و ظاهر سالم و ارزان را از دست بدهند پای میز معامله خودرویی با موتور تعمیر شده و بدنه دور رنگ و شاسی خورده می‌روند و کلاهی گشاد بر سرشان می‌رود. بنابراین اصل در خرید یک خودرو خوب و متناسب با نیاز و دارایی مشتری همان صبوری و بررسی دقیق است.  

تعداد کم فروشندگان از شدت گرمای هوا همگی در داخل خودروهایشان با کولر روشن در نبود مشتری نشسته بودند

بازار خودروی چیتگر در آستانه انتخابات| قیمت داخلی ها از ۱۹ تا ۳۱۵ میلیون تومان در بازار آزاد" height="450" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/05/22/4/77714.jpg" width="600" />

بازار خلوت و خالی از خریدار چیتگر
روز گذشته بازار خودرو در محل همیشگی آن یعنی پارکینگ چیتگر باز و پذیرای فروشندگان و خریداران خودرو بود. از بدو ورود بر خلاف هفته‌های آخر سال ۹۹ خبر چندانی از آن صف عریض و طویل متقاضیان نبود. حتی خریداران بین راهی هم از شمارشان کاسته شده بود و دیگر کسی بی هوا و به قصد خرید جلوی خودرو ظاهر نمی شد. بنابراین خیلی سریع‌تر از انتظار همیشگی به درب ورودی پارکینگ رسیدیم و با تابلو هزینه پارکینگ ۱۵ هزار تومان و هزینه ورود به محل فروش خودرو ۶۰ هزار تومان روبه رو شدیم. تعداد ماموران نیروی انتظامی بیش از گذشته به چشم می‌خورد و یک خودرو هم متوقف و در حین بازرسی بدنی راننده بودند.

از آن‌ها که گذشتیم، بر خلاف همیشه پارکینگ پارک خودرو خلوت به چشم می‌خورد و خیلی راحت جای پارکی زیر حرارت مستقیم آفتاب یافتیم. محل فروش خودرو نیز همانطور که خبر چندانی در محل پارک خودرو نبود، بازار گرمی نداشت. همان تعداد کم فروشندگان نیز از شدت گرمای هوا همگی در داخل خودروهایشان با کولر روشن نشسته بودند و صدای متوسط تا کمی از موتور خودروها به گوش می‌رسید. فروشندگان ناامید از حضور خریداران زیر چترهای رنگارنگ ایستاده بودند و سعی در محافظت خود از آفتاب تیز داشتند. با این حال به محض اینکه مشتری ای در نزدیکی خودرو خود مشاهده می‌کردند بالافاصله از زیر سایه بیرون می‌آمدند و سعی در معرفی خودرو داشتند.

یک پیکان سفید و زهوار در رفته سفید و مدل ۷۸، ۳۱۰ هزار کیلومتر کارکرد برای خود ثبت کرده بود و لقب ارزان ترین خودرو بازار را به خود اختصاص می‌داد

رکود بازار خودروی چیتگر در آستانه انتخابات| قیمت داخلی ها از ۱۹ تا ۳۱۵ میلیون تومان در بازار آزاد

بازار گرمی فروشندگان در نبود خریدار
برگ زرد کارشناسی پشت شیشه خودرو قرار گرفته بود و در حال مطالعه آن بودیم که به یکباره یک فروشنده سمند با صدای بلند گفت: «سمند دارم، نمی‌خرید؟ اگر خریدار باشید روی قیمت هم خوب راه می‌آیم.» پوست سوخته و قرمز رنگ فروشنده سمند از حضور چند ساعتی او زیر نور مستقیم آفتاب حکایت داشت. کلافه و سردرگم جلوی هر رهگذری را می‌گرفت و وعده و فروش با قیمت مناسب را می‌داد اما دریغ از حتی یک خریدار. هیچ کسی در بازار روز گذشته رغبتی به خرید نداشت. چند جوان دیگر صندوق خودرو را باز کرده بودند و به زیر سایه آن پناه برده بودند. دو نفر دیگر زیر چتری ایستاده بودند و بطری‌های نصفه آب را در دست داشتند و جرعه جرعه از آن می‌نوشیدند اما همچنان هیچ مشتری حضور نداشت.

از وضعیت بازار و رکود آن که بگذریم به بخش مهم و جذاب یعنی قیمت خودروها خواهیم رسید. در اولین گام به سراغ یک پیکان سفید و زهوار در رفته سفید و مدل ۷۸ رفتیم. ۳۱۰ هزار کیلومتر کارکرد برای خود ثبت کرده بود و لقب ارزان ترین خودرو بازار را به خود اختصاص می‌داد رفتیم. در گوشه و کنار درها رنگ نارنجی زنگ زدگی از میان رنگ سفید خودرو بیرون زده بود و در چشم می‌رفت.

پراید سفید رنگ و مدل ۹۶ که ظاهر آن چندین بار تصادف و صاف‌کاری را نشان می‌داد ۸۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود

رکود بازار خودروی چیتگر در آستانه انتخابات| قیمت داخلی ها از ۱۹ تا ۳۱۵ میلیون تومان در بازار آزاد

پیکان مدل ۸۳ ارزان‌ترین خودرو بازار
بعد از خودرو پیکان که در مقام ارزان ترین خودرو بازار بود به سراغ پرتیراژ ترین محصول خودروسازی سایپا در دهه‌های اخیر یعنی پراید رفتیم. پراید سفید رنگ و مدل ۹۶ که ظاهر آن چندین بار تصادف و صاف‌کاری را نشان می‌داد ۸۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.  کمی جلو تر مرد جوانی مدل ۹۹ و ظاهر سالم‌تر این خودرو را با ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر کارکرد (نزدیک به صفر) ۱۰۸ میلیون تومان قیمت گذاشته بود. بردار کوچک تر این خودرو، مدل ۹۰ تیبا هم ۸۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که هر چند فروشنده ادعای فنی سالم و بدون خط و خش داشت اما موتورشویی آن نشان دهنده نادرست بودن ادعا را داشت. علاوه بر این گلگیر سمت راننده هم تعویض شده بود.

کمی آن طرف تر خودرو پژو ۴۰۵ مدل ۷۵ فرانسوی رخ نمایی می‌کرد. خودرویی که به رغم گذر ۲۵ سال از عمر آن به دلیل فرانسوی بودنش هنوز ظاهری نو داشت. چند ماشین بعد مدل ۸۷ پژو ۴۰۵ دوگانه سوز پارک شده بود با ۲۹۰ هزار کیلومتر کارکرد فروشنده قیمت ۷۵ میلیون تومان را برای خودرو خود تعیین کرده بود.

در بین خودروهای خانواده پژو که بیشتر از هر خودروی دیگری به چشم می‌خوردند، تعداد انگشت شماری رنو ال ۹۰ سفید رنگ هم به چشم می‌خورد. از یک از فروشنده قیمت ال ۹۰ مدل ۹۷ را جویا شدیم که با ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد و رنگ شدگی دو در سمت راست خودرو ۲۲۰ میلیون تومان برای آن تعیین شده بود.

رکود بازار خودروی چیتگر در آستانه انتخابات| قیمت داخلی ها از ۱۹ تا ۳۱۵ میلیون تومان در بازار آزاد

اختصاص بالاترین قیمت به ایران خودرویی‌ها
بیشترین قیمت در بین خودروهای داخلی به محصولات ایران خودرو اختصاص داده شده بود. پژو ۲۰۶ تیپ دو و مدل ۹۳ با ۹۰ هزار کیلومتر کارکرد ۱۳۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج و مدل ۹۶ با ۸۳ هزار کیلومتر کارکرد ۱۷۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود. همچنین خودرو دنا مدل ۹۶ با ۱۲۰ هزار کیلومتر کارکرد ۲۰۰ میلیون تومان و دنا مدل ۹۵ با ۹۸ هزار کیلومتر کارکرد ۱۹۸ میلیون تومان به فروش می رسید. البته مدل ۹۹ این خودرو با زیر ۵ هزار کیلومتر کارکرد و در حد صفر قیمتی بالغ بر ۲۹۰ میلیون تومان داشت.

در کنار این خودروها شمار کمی خودرو ۲۰۷ هم به چشم می‌خورد که نسخه دنده اتوماتیک و مدل ۹۷ آن با ۳۰ هزار کارکرد ۳۱۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود. هرچند این خودرو چندین کیلومتر از استان همدان تا تهران را پیموده بود و فروشندگان آن مدعی این بودند که خودرو بدون رنگ و تصادف سنگین است اما جای رنگ زدگی ناشیانه بر روی گلگیر، شکستی بخشی از سپر و موج بر روی ستون‌های عقب خودرو که نشان آسیب دیدگی حتی شاسی‌های خودرو بود به چشم می‌خورد.

همانطور که اشاره شد بازار چیتگر خودرو روز گذشته چندان مورد توجه خریداران و فروشندگان خودرو قرار نگرفته بود و کم فروغ تر از همیشه برگزار شد. شاید یکی از دلایل عمده عدم حضور مراجعه کنندگان به این بازار این باشد که هم فروشندگان و هم خریداران منتظر نتیجه مذاکرات وین و از آن مهم تر انتخابات ریاست جمهوری کشور باشند.

کد خبر: ۸۹٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha