۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
قیمت نفت واقعی نیست| احتمال کاهش ۵ درصدی قیمت ها با احیای برجام
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

قیمت نفت واقعی نیست| احتمال کاهش ۵ درصدی قیمت ها با احیای برجام

حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی می‌گوید:در بار نخست تحریم‌ها، خروج نفت ایران از بازار قیمت ها را تا ۱۰ درصد افزایش داد و احتمال می رود با احیای برجام قیمت ها تا ۵ درصد کاهش یابد.

بازار؛ گروه انرژی: بهای نفت در هفته گذشته تحت تاثیر چشم انداز احیای برجام، به مدت سه روز متوالی نزول کرده که طولانی ترین روند کاهشی از مارس است.

انریکه مورا، معاون دبیرکل و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا که مسئول هماهنگ سازی دیپلماسی برای مذاکرات هسته ای در وین است، گفته که انتظار دارد همه طرفین پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۱۸ ژوئن به توافق ۲۰۱۵ بازگردند. گروه مالی سیتی گروپ پیش بینی کرد میزان عرضه از اواسط سه ماهه سوم ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می کند. اگرچه زمان این توافق نامعلوم است اما ایران صادراتش را افزایش داده و پالایشگاه های هندی اعلام کرده اند که مایل به خرید نفت ایران هستند.

«حمید حسینی» سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی معتقد است که احیای برجام و بازگشت نفت ایران می تواند قیمت ها را تا حدود ۵ درصد کاهش دهد.

او که قیمت های فعلی نفت در بازار را غیر واقعی می داند، به بازار می گوید: تولید شیل در حال افزایش بوده و وعده های زیست محیطی دموکرات ها محقق نشده است. از طرفی پیش بینی ها برای رشد تقاضای نفت حدود ۵۰۰ هزار بشکه کمتر شده و وضعیت کنترل بیماری هم چندان امیدوار کننده نیست. به همین دلیل دیر یا زود قیمت ها به کانال ۴۰ تا ۵۰ دلار بازمی گردد.

* در هفته گذشته به مدت ۳ روز متوالی شاهد افت قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم. چه میزان از این کاهش را می توان ناشی از افزایش امیدواری ها نسبت به احیای برجام و بازگشت نفت ایران به بازار جهانی دانست؟
در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که مساله تحریم ها مطرح شد، گفته می شود که خروج نفت ایران از بازار جهانی می تواند قیمت ها تا ۱۰ درصد افزایش دهد. البته این پیش بینی مربوط به زمانی بود که قیمت نفت ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار بود. با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه می توان گفت که احیای برجام می تواند قیمت ها را حدود ۵ درصد کاهش دهد.

* با توجه به کاهش تولید چاه های نفتی ایران در سال های گذشته، اینکه بعد از لغو تحریم ها به سرعت قیمت ها در بازار کاهش پیدا کند، خیلی خوشبینانه نیست؟
بر اساس ادعای مسئولان وزارت نفت بخش زیادی از چاه های نفت ایران به صورت متناوب در حال تولید بوده اند و به همین دلیل قابلیت بازگشت سریع به مدار تولید را دارند. با این اوصاف می توان امیدوار بود که ظرف مدت ۲ الی ۳ ماه سطح تولید به مقدار قبل از تحریم ها بازگردد.

* پیش بینی می کنید که در نیمه نخست امسال قیمت نفت بتواند از کانال ۷۰ دلار عبور کرده و حتی به قیمت های بالاتر از آن دست پیدا کند؟
در ماه های گذشته (بعد از توافق کشورهای صادر کننده نفتی درباره کاهش تولید) اعتقاد من این است که قیمت های فعلی نفت در بازار جهانی واقعی نیست و ناشی از دوپینگ ناشی از کاهش نفتی عربستان است.

پیش بینی من این بود که بعد از افزایشی شدن تولید و بازگشت نفت سعودی ها به بازار قیمت ها به کانال ۴۰ تا ۵۰ دلار بازمی گردد. اما روند روبه رشد قیمت ها برخلاف پیش بینی ها و وضعیت نه چندان مساعد همه گیری کرونا ادامه پیدا کرد. به همین دلیل من تصور می کنم که قیمت های فعلی در بازار غیر واقعی بوده و دیر یا زود کاهش پیدا می کند.

* چرا قیمت های فعلی را غیر واقعی می دانید؟
در حالی نفت در کانال ۶۰ دلار در نوسان است که پیش بینی ها درباره افزایش تقاضای نفت حدود ۵۰۰ هزار بشکه کمتر شده و به حدود ۴.۵ میلیون بشکه رسیده است. حال آنکه کاهش تقاضای ناشی از کرونا چیزی حدود ۸ میلیون بشکه برآورد می شود. به عبارت دیگر هنوز خبری از بازگشت تقاضا به سطح قبل از کرونا نیست. ضمن اینکه رشد اقتصادی حاصل شده در جهان خیلی امیدوار کننده نیست.

شیل که به دلیل افت قیمت نفت به سمت کاهش تولید پیش رفته بود، حالا درحال توسعه چاه های نفتی خود و افزایش سطح تولیدات خود است. همچنین پیش بینی ها درباره ادعای دموکرات ها مبنی توجه به مخاطرات زیست محیطی چاه های نفتی در آمریکا محقق نشد. در واقع میران عرضه بیشتر از حد انتظار در حال افزایش است در حالیکه تقاضا تا این اندازه رشد پیدا نکرده است.

کد خبر: ۸۹٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha