۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
توجه به سطح روغن موتور فراموش نشود
آنچه که مالکان خودروها باید بدانند

توجه به سطح روغن موتور فراموش نشود

طراحی پیشرانه خودرو های تولید داخل به ویژه محصولات پژو به گونه‌ای است که در هر هزار کیلومتر، سطح روغن کاهش می‌یابد.

بازار؛ گروه خودرو: پیشرانه از قطعات فلزی فراوانی تشکیل شده است. این قطعات در زمان عملکرد موتور خودرو با یکدیگر اصطکاک شدیدی دارند، برای روانکاری و کاهش اصطکاک در زمان روشن بودن پیشرانه، از سیستم روغنکاری در موتورها استفاده شده است. سیستمی که اگر به هر دلیلی دچار کاهش فشار یا سطح روغن‌موتور شود، عملکرد پیشرانه را مختل خواهد کرد. لذا خودروسازان و تولید کنندگان روغن‌موتور همواره در تلاش هستند محصولاتی را تولید کنند که کمترین میزان کاهش روغن‌موتور را داشته باشد. این موضوع علاوه بر اینکه از نظر زیست محیطی حائز اهمیت است، موجب کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو و عدم تحمیل بها تعمیرات به مالک خودرو خواهد شد. اما این موضوع در برخی از محصولات تولید داخل به ویژه خانواده پژو عکس است.

ضعف پیشرانه یا افت کیفیت روغن 
طراحی برخی از موتورها به ویژه محصولات ایران‌خودرو به گونه‌ای است که در زمان روشن بودن، دچار کاهش سطح روغن‌موتور می‌شود. مالکان خودروها در چنین شرایطی ابتدا انگشت اتهام را به سمت کیفیت روغن موتور اشاره می‌روند. فارغ از اینکه، به دلیل تنش حرارتی بالا در پیشرانه، هنگام روغنکاری قطعات بخشی از آن تبخیر شده و موجب کاهش سطح روغن موتور می‌شود. این رخ داد در پیشرانه TU5 بسیار قابل مشاهده است که در هر هزار کیلومتر، ۲۵۰ سی‌سی از سطح روغن کاسته می‌شود. هرچند این شیوه موجب کاهش استهلاک قطعات است، اما در صورت عدم توجه مالک به سطح روغن زمینه لازم جهت یاتاقان زدن ایجاد می‌شود. از سوی مشکلات زیست محیطی فراوانی را نیز ایجاد می‌کند. از آنجایی که طراحی پیشرانه TU5 متعلق به دو دهه گذشته است، این موضوع براساس استانداردهای طراحی و تولید پیشرانه آن مقطع زمانی طابق داشته است. اما در حال حاضر که استانداردهای مذکور ارتقا یافتند این موضوع می‌تواند سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی شود. 

مالکان چه باید کنند؟!
مالکان خودروها هر روز پیش از استارت خودرو، اقدام به بررسی گیج روغن موتور کنند. همواره باید سطح روغن موتور در حالت بالاترین سطح باید قرار داشته باشد. اگر سطح روغن کمتر از حد مشخص گیج باشد، جهت سرریز کردن روغن موتور از همان برند و نوع روغن موجود در موتور باید استفاده کنند. زیرا در زمان کاهش سطح روغن موتور، اگر از روغنی با همان کیفیت و برند استفاده نشود، واکنش‌های شیمیایی در زمان عملکرد پیشرانه ایجاد خواهد شد که سبب خرابی‌های مکانیکی خواهد شد. اگر مالک خودرویی هستید که پیشرانه آن فاقد روغن سوزی و ایراد فنی است، برای پیشگیری از حالت کاهش روغن هرگز ویکسوزیته روغن توصیه شده خودروساز را تغییر ندهید. زیرا این حالت موجب ایجاد عدم فاصله مناسب در بین قطعات و برخورد آن‌ها با یک دیگر درپی تنش حرارتی می‌شود. 

کد خبر: ۸۹٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha