۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ایران روی انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند| بحران کم آبی را باید جدی گرفت
معاون شرکت نفتی رویال داچ شل در گفتگو با بازار:

ایران روی انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند| بحران کم آبی را باید جدی گرفت

«رولند کوپرز» معتقد است ایران به رغم داشتن منابع سوخت فسیلی برای متنوع کردن منابع انرژی، روی انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند.

بازار؛ گروه بین الملل: انرژیهای تجدیدپذیر شامل منابع متنوع و مختلفی بوده که از انرژیهای طبیعی و قابل دسترس به وجود می آیند با توجه به اینکه این انرژیها صورتی آرمانی ندارند اما استفاده از آنها موجب کاهش مصرف فرآورده های نفتی و اشتغال زایی شده و میزان آلایندگی محیط زیست را نیز کاهش می دهد.

چشم انداز استفاده از این انرژی در کشور ما نیز همانند سایر کشورهای توسعه یافته از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده به گونه ایکه دولت در برنامه پنجم توسعه برنامه ریزی لازم را صورت داده لذا با توجه به سیاستهای جهانی توسعه این انرژیها در کشور ما بمنظور حل مشکلات و ایجاد اشتغال اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 بررسیهای صورت گرفته در این رابطه حاکی از این بوده که توسعه استفاده از انرژیهای نو می تواند نقش بسزایی در افزایش درجه امنیت سیستم انرژی کشور ایفا نماید.

نمونه های مختلف این نوع انرژی عبارتند از انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی زیست توده، انرژی زمین گرمایی و انرژی جاذبه ماه.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «رولند کوپرز» به بررسی اهمیت انرژی های تجدیدپذیر پرداخته که در ادامه می آید.

پروفسور «رولند کوپرز» عضو موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه آمستردام هلند صاحب کتاب «انقلاب سیاست های اقلیمی؛ آنچه علم پیچیدگی در مورد نجات سیاره ما نشان می دهد» است. وی معاون شرکت نقتی رویال داچ شل است.

*یکی از مسائل مهم توجه به اقتصاد بدون کربُن است. چه راهکارهایی برای رسیدن به این هدف وجود دارد؟
در سال ۲۰۱۰ پرنس چارلز در آکسفورد سخنرانی ای در مورد اسلام و محیط زیست ارائه داد و نقش دین و اخلاق را در رابطه ما با طبیعت برجسته کرد. وی در سخنرانی خود به قرآن اشاره کرد: آیا فکر کرده اید اگر آب شما در زمین از بین برود و محو شود، چه کسی می تواند آب روان برای شما بیاورد؟

در نهایت بهترین استراتژی برای دستیابی به اقتصاد بدون کربن تحقق وحدت با طبیعت و وظیفه ما در محافظت از آن است. تنها بر اساس این تحقق می توان سیاست های موثری ایجاد کرد. همه ادیان جهان پایه محکمی برای این امر فراهم می کنند، اما بسیار نادیده گرفته می شود.

به طور خاص در ایران مقابله با انتشار گازهای متان از صنعت نفت و گاز در سطح جهانی، راهی آشکار به نظر می رسد. این یکی از مقرون به صرفه ترین زمینه های سیاست های اقلیمی است - و به سرعت نتیجه می دهد. به زودی اندازه گیری های ماهواره تأیید و داده های مستقل را برای پشتیبانی از چنین اقدامی ارائه می دهند.

*در دوره کرونا با مرسوم شدن اقتصاد دیجیتال شاهد آلودگی کمتر هوا و محیط زیست بودیم. به نظر شما این شیوه در دوره پساکرونا هم ادامه پیدا می کند؟
روانشناسان دریافته اند که ۴-۶ هفته طول می کشد تا افراد عادت های جدید را در پیش بگیرند و به کارهای قبلی روی نیاورند. دوره کرونا به اندازه کافی طولانی بوده است که احتمالاً کاهش عادت سفر و مصرف با آنچه در گذشته بوده متفاوت خواهد بود.

در نتیجه، مصرف انرژی فسیلی همراه با آلودگی هوا و محیط زیست مرتبط با آن تا حدی برگشت خواهد کرد، اما احتمالاً تا قبل از کرونا نخواهد بود.

*کشورهای نفتی علاقه ای به سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر ندارند. علت آن هم ارزان بودن سوختهای فسیلی است. به نظر شما چه مشوقهایی می تواند آنها را به سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر سوق می دهد؟
با قیمت های بازار بین المللی، اکنون انرژی های تجدیدپذیر در اکثر کشورها با نفت و گاز قابل رقابت هستند. بنابراین سوخت های فسیلی تنها در صورت ارزان بودن یارانه آنها ارزان است- و هزینه محیطی را نادیده بگیرید.

در همه موارد تنوع در تأمین انرژی از نظر استراتژیک مهم است. برای مثال با بهره گیری از منابع عظیم خورشیدی، ایران یک منبع انرژی اضافی بسیار بزرگ و رقابتی در اختیار دارد. سایر کشورهای منطقه نیز با موفقیت فراوان این مسیر را دنبال می کنند.

*با توجه به قیمتهای پایین سوختهای فسیلی، آیا کشورها به سمت انرژی های تجدیدپذیر انگیزه خواهند داشت؟
مطالعات تطبیقی نشان می دهد که انرژی تجدیدپذیر ارزانتر از سوخت فسیلی است.

مقایسه ای که توسط لازارد صورت گرفنه نشان می دهد که انرژی تجدیدپذیر در بیشتر شرایط برای ساخت جدید ارزان تر از سوخت فسیلی است و به طور فزاینده ای نیز مقابل هزینه حاشیه ای برق موجود است.

در نتیجه، قیمت به تنهایی انگیزه کشورها را برای اتخاذ انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ فراهم می کند. این با تعهد جهانی برای پایین نگه داشتن درجه حرارت به زیر ۱.۵ درجه متناسب است، که به تدریج باید از استفاده گسترده سوخت فسیلی استفاده کند.

آژانس بین المللی انرژی به تازگی گزارشی منتشر کرده است که بر اساس آن «نیازی به سرمایه گذاری در تأمین سوخت های فسیلی جدید نیست» - و منابع تأمین موجود کافی است.

*اخیرا امریکا اعلام کرده به رغم رقابت با چین، اما در خصوص مسائل اقلیمی نیازمند همکاری با چین است. به نظر شما همکاری های این دو کشور در سایه دشمنی آشکار میان دو کشور تا چه میزان محقق خواهد شد؟
در مواقع تنش، یافتن زمینه های همکاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ایالات متحده و روسیه در شرایط دشوار به همکاری نزدیک در فعالیتهای فضایی خود ادامه دادند. هیچ موضوعی بهتر از مقابله با تغییرات آب و هوا برای همکاری ایالات متحده و چین وجود ندارد. این امکان ایجاد شبکه ای از روابط را فراهم می کند که اساس روابط بین کشورهاست.

منطق مشابهی در مورد ایران نیز صدق می کند. همکاری با جامعه جهانی برای کاهش انتشار متان از تولید نفت و گاز به عنوان یک تولید کننده و صاحب منبع اصلی گاز، فرصت مهمی را فراهم می کند. این امر به مقابله با یکی از مشکلات عمده آب و هوایی، تأمین درآمد اضافی از گاز بازیابی شده و همچنین پایه گذاری روابط آینده کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۸۹٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha