۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
دولت به ۲۲ درصد گندم‌کاران بدهکار است
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

دولت به ۲۲ درصد گندم‌کاران بدهکار است

تبریز- معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت به ۲۲ درصد گندم‌کاران بدهکار است، گفت: در سال آینده توسعه طرح جهش تولید به ۲ میلیون هکتار از دیمزارهای سطح کشور خواهد رسید.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، جواد وفابخش در حاشیه بازدید از مزارع طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان‌های مراغه و هشترود در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در نظام کشت دیم سیستم زراعی و طبیعی شکننده است، اظهار داشت: این روش نیاز به تفکر و ایده‌هایی دارد که در شرایط اقلیمی و آب و هوایی مختلف بتواند گیاه را سرپا نگه داشته و منجر به تولید محصول شود.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول پنج سال گذشته و نتایجی که تحقیقات موسسه‌های علمی بین‌المللی به‌دست آمده، گفت: خوشبختانه این اتفاقات باعث افزایش تولید در بخش دیم کشور شده و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در توسعه این تحقیقات، طرح عملی با تغییر و توسعه ارقام، ایجاد تنوع گیاهی، کشاورزی حفاظتی و استفاده از محلول‌پاشی باعث افزایش در تولید محصولات دیم شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اجرای این طرح برای اولین بار و به‌صورت پایلوت در کشور، نتایج به‌دست آمده با توجه به خشکسالی موجود را بسیار موفقیت‌آمیز دانست و متذکر شد: در سال‌های آینده با توسعه ارقام بیشتر و بهتر می‌توان توان تولید محصولات دیم را در منطقه افزایش داد و به شرایط بسیار ارزنده‌ای دست یافت.

وفابخش گفت: خوشبختانه نتایج این طرح نشان می‌دهد که ابزارهای لازم برای تولید و توسعه وجود دارد و با پشتکار و اراده و مسوولیت‌پذیری کشاورزان و آموزش‌های کارشناسان میزان تولید می‌تواند به آنچه مدنظر است، برسد.

وی به بیمه کشاورزان تاکید کرد و افزود: خسارت وارد شده به کشاورزان در این طرح، توسط بیمه کشاورزی جبران خواهد شد و این اطمینان به کشاورزان داده می‌شود که در طرح جهش تولید در دیمزارها، می‌توانند با کشت انواع محصولات دیم مانند محصولات علوفه‌ای و روغنی زنجیره ارزش برای خودشان ایجاد کنند که این زنجیره باعث توسعه و تولید بیشتر در منطقه خواهد شد.

وفابخش با بیان اینکه کم‌آبی مشکل بزرگی است که در خیلی استان‌ها وجود دارد، یادآور شد:  باید از ظرفیت کشت دیم در استان آذربایجان‌شرقی استفاده شود، چرا که این استان شرایط مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی دیم بدون نیاز به آب می باشد و بازدیدهای انجام شده از استان‌ها جهت صحت‌سنجی اقدامات انجام شده در این راستا می‌باشد.

وی در ارتباط با توسعه طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: این طرح در سال اول شامل ۶۵۰ هزار هکتار بوده و در سال آینده به بیش از ۲ میلیون هکتار خواهد رسید و تعداد گیاهان که در این طرح تحقیق، تولید و توسعه می‌یابند زیاد بوده که اصلی‌ترین آنها شامل گندم، جو، گیاهان دارویی، حبوبات و دانه‌های روغنی و گلرنگ می‌باشد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با خرید گندم خاطرنشان کرد: میزان خرید گندم حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده که حدود ۷۸ درصد وجه آن به کشاورزان از طریق شرکت بازرگانی دولتی پرداخت شده است.

وفابخش با تاکید بر پیش‌بینی و پیشگیری از آسیب‌های طبیعی بیان داشت: باید در شرایط خشکسالی و ترسالی برنامه‌ریزی‌هایی وجود داشته باشد که این موضوع به عنوان یک نظام اساسی در کشاورزی ایران وجود خواهد داشت.

کد خبر: ۸۹٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha