۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
۴ نماینده آبادان و خرمشهر بازوی گردشگری شوند
یادداشت؛

۴ نماینده آبادان و خرمشهر بازوی گردشگری شوند

آبادان- شهرهای آبادان و خرمشهر مجموعا چهار نماینده در مجلس دارند که می‌توانند تحولی در گردشگری منطقه ایجاد کنند، این مطلب بخشی از یادداشت محمود نواصر، کارشناس گردشگری است.

محمود نواصر؛ بازار: نباید بودجه کشور بر مبنای درآمدهای نفتی بسته شود، بلکه باید بتوانیم به سمت اقتصاد غیرنفتی و توسعه صنعت گردشگری حرکت کنیم.

شهرهای آبادان و خرمشهر از گذشته به عنوان یک ظرفیت بزرگ و مهم در صنعت گردشگری در جهان معروف بودند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های درآمد و اقتصاد هر کشور، از طریق صنعت گردشگری محقق می‌شود. این امر با بهبود راه‌های ارتباطی و پیشرفت سفرهای زمینی و هوایی نقش مهم‌تری در اقتصاد پیدا کرده است.

شهرهای آبادان و خرمشهر دارای ظرفیت‌های ارتباطی کامل هستند که فرودگاه بین‌المللی آبادان، راه آهن خرمشهر، بنادر و خط جاده‌ای دو شهر نشان دهنده وجود زیرساخت مناسب صنعت گردشگری در جنوب غرب ایران است.

اماکن میراثی متعدد، رودخانه‌های زیبا، صنایع دستی، محله‌های قدیمی با نماد مدرنیته، کشتی و لنج، نخلستان، روستاهای بکر، غذاهای محلی، فرهنگ غنی و مهمان نواز، هوای مطلوب در ۷ ماه سال و هزینه‌های پایین سفر بخشی از ظرفیت‌های گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر است

اماکن میراثی متعدد، رودخانه‌های زیبا، صنایع دستی، محله‌های قدیمی با نماد مدرنیته، کشتی و لنج، نخلستان، روستاهای بکر، غذاهای محلی، فرهنگ غنی و مهمان نواز، هوای مطلوب در ۷ ماه سال و هزینه‌های پایین سفر بخشی از ظرفیت‌های گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر است.

ادارات میراث آبادان و خرمشهر
علیرغم وجود این ظرفیت‌ها و همچنین اشتغالزایی و تاثیر بالای اقتصادی صنعت توریسم اما مشکلات عدیده‌ای در حوزه گردشگری وجود دارد که یکی از آنها ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آّبادان و خرمشهر است.

ساختمان اداره میراث آبادان در سایت اداری این شهر همچنان خالی بوده و در حال متروک شدن است و امورات اداری در موزه این شهر انجام می‌شود.

خرمشهر نیز بدون اداره است و رئیس اداره میراث این شهر در موزه دفاع مقدس امورات اداری را انجام می‌دهد.

عدم تفویض اختیارات
با اینکه سال‌ها از زمان تشکیل سازمان منطقه آزاد اروند سپری شده اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنان به صورت کامل اختیارات خود را تفویض نکرده است که یکی از مطالبات اصلی فعالان گردشگری در شهرهای آبادان و خرمشهر این موضوع مهم است.

سیدمحمد مولوی، جلیل مختار و سیدمجتبی محفوظی نمایندگان مردم آبادان و سیدلفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی هستند.

در حال حاضر شهرهای بالای یک میلیون نفر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند اما شهرهای آبادان و خرمشهر با جمعیت ۵۷۰ هزار نفری دارای ۴ نماینده هستند که این موضوع فرصت خوبی برای توسعه صنعت گردشگری جنوب غرب ایران است.

استفاده از طرح و ایده
نمایندگان سراسر کشور برای موضوعات تخصصی حتما نشستی را با متخصصان آن حوزه در دستور کار خود قرار می‌دهند که گردشگری با توجه به اهمیت و همچنین اشتغالزایی بالایی که دارد نیازمند استفاده از نقطه نظرات متخصصان آن است.

شهرهای آبادان و خرمشهر دارای فارغ‌التحصیلانی در حوزه گردشگری است که دارای طرح، ایده و برنامه هستند که چنانچه نمایندگان شهرهای آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی از آن استفاده کنند مطالبه‌گری از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به گونه بهتری انجام می‌شود

شهرهای آبادان و خرمشهر دارای فارغ‌التحصیلانی در حوزه گردشگری است که دارای طرح، ایده و برنامه هستند که چنانچه نمایندگان شهرهای آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی از آن استفاده کنند مطالبه‌گری از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به گونه بهتری انجام می‌شود.

وقتی قرار است نمایندگان مجلس از یک وزیر برای بررسی مشکلات حوزه انتخابیه خود اعتبارات و طرح‌های عمرانی درخواست کنند ضرورت دارد حتما نقطه نظرات کارشناسان مرتبط با آن وزارتخانه را دریافت کنند.

نشست با فارغ‌التحصیلان
حوزه گردشگری یک حوزه بسیار تخصصی است و اطلاعات جامع در بین عامه مردم و حتی بستر اینترنت و فضای مجازی کم است و فقط فارغ‌التحصیلان آن اطلاعات جامع و کاربردی در اختیار دارند و می‌توانند کمک زیادی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی کنند.

فعال گردشگری با فارغ‌التحصیل گردشگری متفاوت است؛ فعال گردشگری معمولا فعالیت‌های خود را به صورت تجربی و در برخی مواقع بدون چارچوب علمی و آکادمیک انجام می‌دهد اما فارغ‌التحصیلان گردشگری به هیچ عنوان بدون استراتژی علمی سخن نمی‌گویند و عمل نمی‌کنند و نیاز است به این اصل دقت شود.

نمایندگان مردم شهرهای آبادان و خرمشهر تاکنون نشست‌های مردمی زیادی در حوزه‌های مختلف داشتند اما با متخصصان گردشگری جلسه برگزار نکرده‌اند و انتظار می‌رود در راستای رفع مشکلات صنعت گردشگری منطقه نشستی با فارغ‌التحصیلان و متخصصین این حوزه برگزار کنند.

کد خبر: ۸۹٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha