۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
لغو تحریمهای بانکی برای ایران حیاتی است| احتمال تمدید توافق ایران و آژانس
گفتگو با عضو شورای روابط خارجی آمریکا:

لغو تحریمهای بانکی برای ایران حیاتی است| احتمال تمدید توافق ایران و آژانس

پروفسور «شیرین هانتر» معتقد است لغو تحریم هایی مانند تحریم های بانک مرکزی ایران و به طور کلی سایر عملیات بانکی برای احیای اقتصاد ایران حیاتی است.

بازار؛ گروه بین الملل: دور چهارم مذاکرات وین به پایان رسید. مشارکت کنندگان برجام در جلسه امروز خود پیشرفت‌های خوب یا قابل توجه را مورد توجه قرار داده و دستیابی به یک توافق در دسترس است.

نشست آتی کمیسیون مشترک برجام هفته آینده از سر گرفته می‌شود. این مقام روس ابراز امیدواری کرد که دور پنجم آخرین دور مذاکرات باشد.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام در توییتی نوشت: پس از پایان دور چهار نشست کمیسیون مشترک نسبت به توافق اعضا در خصوص احیای توافق با ایران ابراز امیدواری کرد و گفت که دستیابی به توافق در دسترس است.

«انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت: توافق برای احیای برجام در حال شکل گرفتن است. اکنون یک درک مشترکی درباره ضروریات بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌های مرتبط و از سرگیری تعهدات هسته‌ای از سوی ایران حاصل شده است.

در این راستا خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون انجام داده که در ادامه آمده است.

*عباس عراقچی رئیس هیات مذاکره کننده ایران اخیرا گفته است: جمهوری اسلامی ایران کاملا جدی است که به اجرای کامل برجام مجددا برگردد و این اراده جمهوری اسلامی ایران است که اتخاذ شده و هیچ ارتباطی هم با مسائل دیگر در تهران ندارد، با امر انتخابات که طبیعتا موضوع مهمی در کشور است، هیچ ارتباطی ندارد. آیا از دید آمریکا نشست وین فارغ از انتخابات ایران دنبال می شود؟
از دیدگاه ایالات متحده، آنچه مهم است بازگشت ایران به محدودیتهای اصلی تعیین شده در برجام در مورد سطح غنی سازی اورانیوم و سایر اقدامات ایمنی است. من معتقدم واشنگتن ترجیح می دهد این هدف را در مدت زمان باقیمانده دولت فعلی ایران محقق کند. با این حال، من فکر نمی کنم ایالات متحده برای رسیدن به توافق قبل از پایان دولت روحانی امتیازات غیر ضروری بدهد. در مقابل، برخی از نیروهای سیاسی در ایران ممکن است بخواهند گفتگوها را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه دهند.

*تا زمان ۲۲ ماه می که پایان زمان توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است، آیا امکان حصول به توافق میان ایران و آمریکا وجود دارد؟
از نظر تئوری، همه چیز ممکن است. با این حال، بر اساس اطلاعات موجود، دستیابی به توافق تا ۲۲ مه کاملا بعید به نظر می رسد. با این حال، ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای می توانند توافق نامه موجود را تمدید کنند. آقای عراقچی نیز به این احتمال اشاره کرده است.

*روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت تصمیم‌گیری درباره این که چه تحریم‌هایی برداشته شود، به لحاظ سیاسی برای ایران و امریکا حساس است. به عنوان مثال، ایران اصرار دارد که تحریم دوره ترامپ علیه بانک مرکزی تحت برچسب تروریسم باید برداشته شود زیرا به تجارت آسیب می‌زند. اما برداشتن عنوان تروریستی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای واشنگتن مسئله‌ای پیچیده‌تر خواهد بود. به نظر شما بایدن می تواند این ریسک سیاسی را انجام دهد که چنین تحریم هایی را بردارد؟
به نظر من، لغو تحریم هایی مانند تحریم های بانک مرکزی ایران و به طور کلی سایر عملیات بانکی برای احیای اقتصاد ایران حیاتی است. موارد دیگر مانند تحریم های سپاه فقط از نظر سیاست داخلی ایران قابل توجه است. لغو چنین تحریم هایی، به ویژه با توجه به وضعیت آشفته فعلی سیاست های خاورمیانه ، برای ایالات متحده دشوارتر خواهد بود. سوال این است که آیا به دلیل ملاحظات سیاسی داخلی، ایران بر لغو آنچه من تحریم های سیاسی می نامم اصرار خواهد کرد؟ در این صورت، دستیابی به توافق بسیار دشوارتر خواهد شد.

*«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اخیرا گفته است: «گفت‌وگوها در وین چون وارد فاز نگارش در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شده است و کارگروه سوم که کارش به صورت آرام‌تری پیگیری می‌شود، با دقت و جزییات مختلفی روبرو است و این سیالیت و جزییات اجازه نمی‌دهد که در فضای عمومی وارد اعلان شویم، چون گفت‌وگوها در حال جریان است و هر روز به نتیجه متفاوتی می‌رسد.» به نظر می رسد طرفین ترجیح داده اند در سکوت و بدون بیرون دادن جزئیات کار را پیش ببرند. دلایل این امر چیست؟
قضاوت دقیق در مورد وضعیت مذاکرات در وین برای ناظران خارجی بسیار دشوار است. پیشرفت هایی صورت گرفته است. اما برخی مشکلات هنوز هم وجود دارد. در مذاکرات دیپلماتیک، گاهی اوقات تنها یک نقطه اختلاف می تواند مانع توافق نهایی شود. غالباً، مذاکره کنندگان در مورد موضوعات کمتر دشوار به توافق می رسند و مشکلات حاد را به آخرین مرحله می سپارند. سوال این است که مذاکره کنندگان در وین در چه مرحله ای هستند؟

کد خبر: ۸۹٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha