۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
سرمایه‌گذاران به تحلیل بپردازند| روند کلی بازار منفی است
استراتژی هفته؛

سرمایه‌گذاران به تحلیل بپردازند| روند کلی بازار منفی است

کارشناس بازار سرمایه با توجه به افزایش ارزندگی بازار سرمایه و روند کلی منفی بازار توصیه کرد: سرمایه‌گذاران به جای خرید، به تحلیل و یادگیری بورس بپردازند.

بازار؛ گروه بورس: بورس با تمام بسته‌های حمایتی و تغییر دامنه نوسان خود، باز هم این هفته افت شدیدی را تجربه کرد و از سطح یک میلیون و ۱۸۰ هزار و به یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی رسید و کاهشی ۲.۵ درصدی را تجربه کرد. این شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته در ارتفاع یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۸۴۴ واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت شدید ۲۰ هزار و ۸۸۷ واحدی، ۵ درصد پایین‌تر از هفته گذشته آمد.

قطعاً، خبر پیشرفت‌های قابل ملاحظه در مذاکرات وین روی بازار این هفته اثر ویژه‌ای روی بازار سرمایه گذاشت و در این میان، نرخ دلار روند کاهشی به خود گرفت، اما ادامه این مذاکرات هفته بعد پیش خواهد رفت که هنوز چراغی در وضعیت بازار سرمایه روشن نکرده است؛ از طرفی، بلاتکلیف بودن فضای انتخابات هم می‌تواند دلیل دیگری بر افت بازار باشد که تا هفته بعد هم این روند ادامه خواهد داشت.

گرچه این هفته بازار کامودیتی‌ها داغ بود و افزایش تقاضای فلزات و نفت در جهان در اثر واکسیناسیون کرونا، باعث افزایش قیمتشان شد؛ فلزات اساسی نتوانستند رشد داشته باشند چراکه در ابتدای هفته معاملات را صعودی آغاز کردند، اما انتهای هفته قرمز بسته شدند و شاخص این گروه ۳.۴ درصد کاهش یافت. با این وجود، معدنی‌ها وضعیت بهتری داشتند و با افزایش تقاضا همراه بودند و شاخص این گروه به طور کلی، ۴.۴ درصد رشد کرد.

کارشناسان بازار سرمایه هم بر این عقیده‌اند که در حال حاضر، وضعیت بورس به گونه‌ای است که هر تغییر قانون و یا روند خبری نمی‌تواند تأثیر زیادی روی آن بگذارد زیرا اعتماد سهامداران نسبت به این بازار از دست رفته است و هرگونه تغییر روند در بازار نیازمند جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات این هفته بورس اظهار کرد: روند اصلی بازار و حرکات کوتاه‌مدت روزانه و هفتگی آن نشان می‌دهد، روند کلی بازار یک روند فرسایشی با تمایل نزولی است و اتفاقات و جهش‌های مثبتی که در بازار اتفاق می‌افتد، همچنان در چارچوب این روند کلی منفی است.

وی در ادامه تصریح کرد: این روند کلی منفی در صورتی می‌تواند بازگردد که برخی ابزارهای تضمینی مانند اوراق تبعی در بازار باشدتا یک حس مثبت در بازار نسبت به سیاست‌گذار به وجود بیاید و یا این روند تا زمانی ادامه داشته باشد که سهم‌ها به حدی از ارزندگی برسند تا سرمایه‌گذاران تمایل جدید برای ورود پول پیدا کنند. در حال حاضر، در بدنه سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود پول جدید و سرمایه‌گذاری جدید و نگاه سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار دیده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهم‌های کوچک بازار در صف‌های فروش قفل بودند، گفت: برخی از سهم‌های بزرگ بازار تحت تأثیر خریدهای حمایتی توانستند در یک برهه زمانی مثبت شوند، اما این خریدهای حمایتی به نوعی دستکاری بازار است؛ به طوری که باعث هدررفت منابع می‌شوند در صورتی که اگر منابع پشتوانه انتشار اوراق تبعی جدید شوند، می‌توانند تأثیر بهتری در اصلاح روند بازار داشته باشند.

سوری درباره نقش ناظر بازار در معاملات این هفته تأکید کرد: مقام ناظر در مقابل بازگشایی‌های با افت زیاد در این هفته مقاومت نکرد و باعث شد بسیاری از سهم‌ها با ۳۰ تا ۴۰ درصد منفی باز شوند که یک تحلیل اشتباهی پشت این کار است و مقام ناظر شاید بر این باور است که اگر سهم‌ها این میزان افت کنند، شاید قیمت ‌ها به تعادل می‌رسد که این تحلیل تحلیل خیلی اشتباهی است چون کسانی که سهام را دارند، حتی بعد از این میزات ضرر، باز هم به فروش سهام خود اصرار می‌ورزند و نقدشوندگی به این سهام بازنمی‌گردد.

وی افزود: سیاست‌گذاران بازار سرمایه به اشتباه فکر می‌کنند سطوح قیمت و ارزندگی است که باعث شده است سرمایه‌گذاران تمایل به نگه داشتن سهم نداشته باشند و این موضوع با افت قیمت حل می‌شود، اما اینگونه نیست چراکه تمایل فروش سهامداران به دلیل بی‌اعتمادی بازار است و هرچه افت‌ها بیشتر باشد، اعتماد کمتر و تمایل به فروش بیشتر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بازار سرمایه سهم‌هایی وجود دارد که سهامداران با هر قیمتی فروشنده هستند و تنها راه اصلاح این ساختار بازگرداندن اعتماد میان سرمایه‌گذاران بازار سرمایه است.

سوری در پیش‌بینی خود از بازار هفته آینده مطرح کرد: من تفاوتی بین هفته آینده، هفته گذشته و شش ماه گذشته نمی‌بینم. من تداوم این روند فرسایشی و منفی را می‌بینم و در هر زمانی که یکسری منابع حمایتی وارد می‌شود می‌تواند تا مقطعی برخی سهم‌ها بزرگ و شاخص کل را مثبت کند، اما این مثبت شدن به معنای بهبود شرایط بازار نیست.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم مسئولان برای مثبت کردن بازار سرمایه ثمربخش نیست، گفت: با این تصمیم‌ها فقط مقداری پول وارد سهم‌های حمایتی می‌شود که سهم‌های بزرگ به صورت مقطعی مثبت خواهند شد و بعد از مدتی باز منفی می‌شود و اگر هم حمایت نشوند، همه سهم‌ها به صورت منفی به کار خود ادامه خواهند داد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر تصمیمات درستی گرفته مانند اینکه اوراق تبعی اختیار فروش به اندازه شناوری سهم‌ها منتشر شوند و قیمت آن روی یک ریال ثابت بماند، در آن زمان است که می‌توان روند کلی بازار را مثبت در نظر گرفت.

سوری درباره استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیان کرد: دو دسته سرمایه‌گذار در بورس وجود دارد؛ یکی سرمایه‌گذارانی که از قبل سهام دارند و می‌خواهند تغییراتی در پورتفوی خود بدهند که قاعدتا اگر کسی ۱۰ تا ۲۰ درصد در زیان باشد، حتما باید به حد ضرر خود پایبند باشند، ولی واقعیت این است که فردی که ۵۰ تا ۷۰ درصد در ضرر است، تمایلی به حد ضرر یا اصلاح پورتفو ندارد؛ مگر اینکه بخواهد سهام خود را بفروشد و از بازار خارج شود و شاید فقط به دنبال جمله‌ای مثبت از سوی کارشناسان باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: این دسته از سهامداران می‌توانند در سهم‌هایی که EPS خوبی نسبت به قیمت خود دارند و به عنوان سهم‌های EPSمحور شناخته می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنند چراکه این سهم‌ها در سطحی از ارزندگی قرار دارند که از هر مقطع زمانی نسبت به دیگر سهم‌ها در بازه زمانی یک سال گذشته ارزنده‌ترند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره دیگر سرمایه‌گذاران بازار گفت: دسته دیگری از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه هستند که تمایل به ورود پول جدید دارند که در شرایط منفی به کسی توصیه نمی‌شود که سرمایه‌گذاری کند.

سوری با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال ارزنده شدن است، افزود: بازار سرمایه به شدت در حال ارزنده‌تر شدن است و به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم تا شروع به بررسی سهم‌ها بپردازند و بازار را تحلیل کنند بنابراین پیشنهاد خرید به کسی داده نمی‌شود چون بازاری که اینچنین روز به روز ارزندگی آن به واسطه افت قیمت‌ها بیشتر می‌شود، تحرکات خوبی را خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران باید با بررسی سهم‌ها و تحلیل‌های بازار لیست خود را برای سرمایه‌گذاری آماده کنند تا زمانی که تحرکات مثبت در بازار شکل گرفت، برای خریداری اقدام کنند.

کد خبر: ۸۹٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha