۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
هتل های مشهد کم رونق اما پذیرای مسافران/ اقتصاد زیرزمینی در حال جوانه زدن
همزمان با شیوع ویروس کرونا شکل گرفت

هتل های مشهد کم رونق اما پذیرای مسافران/ اقتصاد زیرزمینی در حال جوانه زدن

مشهد- همزمان با شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت پذیرش مسافر در خانه های شخصی حالا برخی افراد که اقتصاد آن ها با مسافر کشی و اجاره سوئیت و اتاق گره خورده است این موضوع را بر نتابیده و بر فعالیت طبق روال گذشته اصرار می ورزند.

به گزارش خبرنگار بازار؛  اقتصاد زیر زمینی یکی از افت های رایج در حوزه کسب و کار است که همیشه یک سری افراد با ایجاد بازار سیاه و فرار از مالیات و یا بهره برداری از روش های غیر قانونی سعی در سود آوری دارند.

تصمیمات ستاد مرکزی مقابله با کرونا و به تبع آن کمیته استانی در خراسان رضوی دال بر جلوگیری از ورود گردشگران نوروزی دارد اما افزایش حجم خودرو های ورودی به مشهد مقدس بنا بر گفته رییس پلیس‌ راه فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی حاکی از آنست که ورود گردشگران به مشهد مقدس هم چنان بر روی ریل افزایش است.

به گزارش خبرنگار بازار اگر چه بسیاری از استان ها نسبت به ورود مسافران و گردشگران راه های ورودی را بر روی پلاک های غیر بومی بستند اما این اتفاق هنوز در خراسان رضی به مرحله اجرا در نیامده و با نزدیک شدن به ایام تعطیلات هر لحظه بر حجم خودرو های شخصی به این استان افزوده می شود.

مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر هم چنین حکایت از فعالیت مخفیانه و زیر زمینی برخی افراد برای اجاره مخفیانه منازل شخصی دارد.

گفتنی است اگر چه در خیابان های اطراف حرم مانند گذشته اثری از مسافرکش ها با تابلو هایی مبنی بر اجاره سوئیت به چشم نمی خورد اما واقعیت اینست که برخی از این افراد با موتور سیکلت های شخصی در کناره خیابان در انتظار پلاک های غیر بومی نشستند تا دور از چشم مسئولان نسبت به ارایه سوئیت و یا اتاق اقدام کنند.

اقتصاد زیر زمینی که در حال حاضر برای ارایه خدمات به گردشگران در حال شکل گیری است یکی از مشکلاتی است که در صورت غفلت مسئولان ممکن است خسارت های جبران ناپذیر یرا به همراه داشته باشد.

هتل های مشهد مسافر پذیرش می کنند

با انتشار ویروس کرونا بنا بر تصمیم ستاد مقابله با کرونا اسکان مسافر در واحدهای اقامتی غیر رسمی از جمله مدارس، حسینه‌ها، زائرسراها، مهمانسراهای دولتی و کمپ‌ها ممنوع  اعلام شده است اما نکته اینجاست که هتل های مشهد مقدس از این تصمیم و مصوبه مبرا بوده وظاهرا محدودیی برای پذیرش ندارند.

طی تماس تلفنی با یکی از هتل های شهر مشهد مسئول پذیرش تلفنی به ما می گوید که هیچ مشکلی برای اقامت وجود ندارد البته وی عنوان می کند امکان رزرو اینترنتی و تلفنی نیست ولی حضوری هیچ مشکلی برای پذیرایی نداریم.

هنگامی که از وی سوال می شود برای تهیه غذا با مشکلی مواجه نمی شویم، ادامه می دهد در این رابطه نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

۶۰ درصد رزرو هتل های ۵ ستاره لغو شد

در همین رابطه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در گفت گو با  بازار در خصوص فعالیت هتل های مشهد در شرایط فعلی گفت: در حال حاضر هتل های مشهد با توجه به شیوع کرونا پذیرای کمتر از ۵ درصد مسافر هستند.

یوسف بیدخوری با بیان این که این مسافران بعضا افرادی هستند که در اثر بلاتکلیفی یا اجبارا در مشهد حضور دارند اظهار کرد: در حال حاضر رستوران هتل ها فعالیت خود را لغو کرده اند و لذا پذیرایی از میهمان ها به صورت خصوصی و در اتاق و با حفظ نکات بهداشتی انجام می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون ۵۰ هتل به دلیل نبود مسافر و تحمیل هزینه های سنگین به تعطیلی کشانده شده است خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد هتل های ۵ ستاره مشهد رزروهای خود را لغو کرده اند.

وی هم چنین با بیان اینکه در کل کشور ابلاغ رسمی برای عدم پذیرش مسافران در هتل ها انجام نشده است، افزود: به هیچ وجه به دنبال این موضوع نیستیم که مسافران تعطیلات را به مشهد سفر کنند و لذا امیدواریم زائران محترم ، سفر خود به مشهدالرضا را پس از تمام شدن بحران کرونا برنامه ریزی کنند.

اجاره خانه شخصی ممنوع است

بیدخوری با یادآوری این موضوع که طبق تصمیم‌گیری ستاد مقابله با کرونا در این استان، اسکان مسافران در واحدهای غیر رسمی از جمله مدارس، کمپ‌ها و زائرسراهای‌ دولتی ممنوع  است، افزود: با توجه به اهمیت موضوع، تیم‌های بازرسی این اداره کل با کنترل بیشتر اوضاع، خانه‌های شخصی را که اقدام به اسکان مسافر در این شرایط می‌کنند شناسایی و با معرفی آنها به اداره اماکن نیروی انتظامی نسبت به پلمب و برخورد با مالک اقدام می‌ کنند.

وی اذعان کرد: در حال حاضر فقط اقامت در واحدهای رسمی شامل هتل، هتل‌آپارتمان و مهمانپذیر آن هم با الزام رعایت اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکان‌پذیر است.

کد خبر: ۸٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha