۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
جذب ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل موزه هگمتانه همدان
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان خبر داد:

جذب ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل موزه هگمتانه همدان

همدان - مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از جذب ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل موزه هگمتانه همدان خبر داد و گفت: همدان دارای ۲۳ هزار شی موزه ای است.

علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی در استان همدان شناسایی شده استف گفت: از این تعداد یک هزار و ۱۰۰ اثر اعم از طبیعی، میراث ملموس و ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه برای حفظ و مرمت میراث فرهنگی همدان قدم‌هایی طی چند سال اخیر برداشته شده است، اظهار کرد: حدود یک چهارم حرائم مصوب مربوط به سال‌های ۹۶ تا ۹۹ است که در پی گمانه‌زنی‌ در محوطه‌های تاریخی مشخص شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه از این تعداد آثار به ثبت رسیده، ۱۶۸ اثر در دولت فعلی اتفاق افتاده است؛ عنوان کرد: همچنین حدود ۶۰۰ اثر واجد شرایط برای ثبت ملی یا واجد ارزش در استان همدان شناسایی شده است.

همدان دارای ۲۳ هزار شی موزه ای است
مالمیر با اشاره به اینکه در حوزه میراث فرهنگی، استان همدان هم اینک دارای ۲۳ هزار شی موزه ای است، گفت: از این تعداد بالغ بر ۱۴ هزار و ۷۳۸ مورد از اشیای موزه ای و اموال فرهنگی در طول سال ۹۲ تا ۹۹ ساماندهی شد که دو هزار ۵۰۰ مورد آن مربوط به سال گذشته است.

وی با بیان اینکه ساخت موزه منطقه‌ای به عنوان یکی از ضرورت‌ها و صبغه تاریخی استان در دستور کار قرار گرفت و هم اینک با شتاب رو به جلو در حال اجرا است، اظهار کرد: با توجه به کارکرد منطقه‌ای آن، ابتدا مخزن موزه به بهره برداری رسید و پروژه موزه منطقه‌ای نیز در حال پیش روی است.

جذب ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل موزه هگمتانه همدان

مالمیر عنوان کرد: ظرفیت‌های علمی و تجهیزاتی مرمت استان همدان با توجه به وجود آزمایشگاه مرمت در هگمتانه مورد توجه بوده و به زودی مجهزترین آزمایشگاه مرمت در مخزن امن موزه منطقه‌ای راه اندازی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان به وضعیت پایگاه‌های میراثی استان همدان نیز اشاره کرد و گفت: در کنار پایگاه هگمتانه، نوشیجان ملایر و بافت تاریخی شهر همدان، دست کندها نیز به پایگاه‌های میراث فرهنگی استان همدان افزوده شده تا بتوان یک چارچوب برای تداوم و استمرار تزریق اعتبارات فراهم کرد.

پایگاه میراث طبیعی علیصدر راه اندازی خواهد شد

مالمیر با بیان بر اینکه فاز اول دستکند سامن در سال جاری راه‌اندازی شود و دستکند ارزانفود را نیز به نقطه مطلوبی می رسانیم، افزود: یکی از پایگاه‌های ارزشمند پایگاه بافت روستایی بود که با تمرکز بر پایگاه روستاهای ورکانه، سیمین و خاکو فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در این زمینه با اشاره به اینکه با توجه به ورود خسارت به بافت روستایی ورکانه و بروز خسارت به برخی نماهای در ساخت و سازها، در حال انعقاد قرار داد برای مطالعه این بافت روستایی هستیم، گفت: درصدد هستیم پایگاه میراث طبیعی علیصدر نیز به صورت رسمی راه‌اندازی شود.

مالمیر ادامه داد: پرونده گنبد علویان برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) برای سال ۲۰۲۱ میلادی جمع آوری و ارسال شده است.

جذب ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل موزه هگمتانه همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان عنوان کرد: در حوزه پروژه‌های حفظ و احیا با وجود مشکلات اعتباری طی سال‌های اخیر مرمت ۳۶۷ طرح صورت گرفت همچنین سال ۹۶ با توجه به صرف توان و هزینه بالا، تعداد طرح‌های مرمتی سه رقمی شد.

مالمیر ادامه داد: اعتباراتی برای دستکند سامن، یخدان میرفتاح، آرامگاه باباطاهر، حمام کبابیان، زورخانه بابک، زورخانه همه کسی، منزل آیت الله مدنی و غیره اخذ کنیم و حدود ۶۰ میلیارد تومان نیز برای موزه هگمتانه جذب شد.

وی مطرح کرد: در حوزه پروژه‌های حفظ و احیاء طی سال‌های اخیر ۶۷ پروژه مرمتی انجام شد و پنج پروژه نیز در هفته جاری اتفاق می‌افتد و بیش از ۵۳۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت پروژه‌های مشارکتی مرمت اخذ شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه تعداد پنج پروژه مرمتی را به تازگی کلید زده ایم، مطرح کرد: تعداد پروژه‌های مشارکتی که با همکاری و با مشارکت این اداره کل و بخش خصوصی اجرا می‌شود، افزایش مناسبی داشته است؛ از سویی، حدود ۶۹ میلیارد در قالب اعتبارات موزه منطقه‌ای و موزه هگمتانه از مرکز و حدود ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای دو موزه نامبرده، زیرساخت فارسبان و دستکند ارزانفود اخذ شده همچنین حدود ۱۰۰ میلیارد برای موزه منطقه‌ای، هگمتانه و پروژه‌های مرمتی اخذ شده است.

وی با بیان اینکه در چارچوب مطالعات چهار بافت تاریخی در شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان حدود ۶۰۰ اثر شناسایی شده و در واقع بناها تعیین تکلیف شدند، مطرح کرد: بیش از ۴۶ مورد کاوش طی هشت سال گذشته در استان اتفاق افتاده است.

پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج‌آباد شهرستان بهار نخستین پرونده از استان همدان است که به یونسکو ارسال شده است

مالمیر در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج‌آباد شهرستان بهار اشاره کرد و گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج‌آباد شهرستان بهار نخستین پرونده از استان همدان است که به یونسکو ارسال شده و پیش‌بینی می‌شود ارزیابان یونسکو تیرماه برای بازدید در کشور حضور پیدا کنند.

جذب ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل موزه هگمتانه همدان

وی با بیان این موضوع، به وضعیت ثبت جهانی هگمتانه نیز اشاره کرد و افزود: پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» در نوع خود منحصربفرد و خلاقانه است و روند کاری پرونده به صورت مستمر با وزارت میراث فرهنگی در ارتباط گذاشته می‌شود اما این پرونده امسال نهایی نمی‌شود.

مالمیر ادامه داد: مطالعات «از حجر تا قجر» خوب پیش رفته و مطالعات میراث ناملوس نیز انجام شده به نوعی که هم اکنون، آثار و ارزش‌های نهفته در بافت انجام شده و نقشه‌های آن به روز و در حال تولید هستند که امیدواریم، تدوین و فصل‌بندی تعریف پلان و کارهای پایانی نیز به زودی به سرانجام برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به اینکه پروژه ثبت راه‌آهن نیز در دستور کار است، به وضعیت معبد حاجی خان نیز اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی محدوده معبد از تأسیسات پتروشیمی منفک کرده و فعلاً هیچ‌ خطری مجموعه را تهدید نمی‌کند اما در حال حاضر زیرساخت‌های حضور گردشگر در این محوطه وجود ندارد و سه تا چهار میلیارد تومان هزینه برای حفاظت این مجموعه نیاز است.

کد خبر: ۸۹٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha