۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
مدیریت چرای دام، مهمترین راهکار برای جلوگیری از فرسایش خاک
مدیرکل دفتر مرتع سازمان جنگل‌ها اعلام کرد

مدیریت چرای دام، مهمترین راهکار برای جلوگیری از فرسایش خاک

مدیرکل دفتر مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۸۴ میلیون هکتار از مساحت ۱۶۴ میلیون هکتاری کشور را مراتع تشکیل می‌دهد، مدیریت چرای دام را مهمترین راهکار برای جلوگیری از فرسایش خاک نام برد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل ها، ترحم بهزاد گفت: برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و بهبود پوشش گیاهی، زمان ورود و خروج دام در مرتع تنظیم و ساماندهی شده است.

وی همچنین گفت: کوچ به موقع عشایر موجب بهبود و افزایش پوشش گیاهی مرتعی می‌شود و مدیریت چرای دام برای جلوگیری از فرسایش خاک ترکیب و ارتقای پوشش گیاهی بسیار موثر است.
به گفته بهزاد زندگی ۹۵۱ هزار خانوار ایرانی وابسته به مرتع است و برای این تعداد خانوار که دارای ۳۸ هزار و ۵۰۰ سامانه عرفی هستند، پروانه چرای دام صادر شده است.
بهزاد با اشاره به اینکه ۶۳ درصد عرصه‌های ملی را مراتع شامل می‌شود، اظهار داشت: ۷.۲ میلیون هکتار از این سطح را مراتع متراکم با پوشش گیاهی بیش از ۵۰ درصد، ۲۱.۴ میلیون هکتار را مراتع نیمه متراکم با پوشش گیاهی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد و ۵۶.۲ میلیون هکتار را مراتع کم تراکم با پوشش گیاهی کمتر از ۲۵ درصد تشکیل می‌دهد.

توجه ویژه به منابع طبیعی در سال های اخیر
مدیرکل دفتر مرتع همچنین یادآور شد: مقام معظم رهبری و دولت و مجلس در یکی، دو سال اخیر عنایت ویژه ای به منابع طبیعی کشور داشته‌اند و در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد و در سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌های منابع طبیعی کشور اختصاص داده‌اند.
بهزاد اضافه کرد: در سال جاری ۸۶ میلیارد تومان برای احیای مراتع کشور اختصاص یافته است و این اعتبارات در بخش‌های بیولوژیکی، کپه کاری، بذر کاری، احداث هلالی های آبگیر و ذخیره نزولات آسمانی، اقدامات حفاظتی و قرق مراتع هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی با بیان اینکه نگرش سازمان جنگل ها نسبت به بهره برداری از مراتع تغییر کرده و مراتع کشور تنها منبع تولید علوفه نیست، برنامه و سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل ها را توسعه گیاهان دارویی، زنبورداری، آبزی پروری و طرح های گردشگری دانست و تصریح کرد: توسعه گیاهان دارویی با مشارکت مردم علاوه بر حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی می‌تواند توجه ویژه ای به اقتصادی کردن مراتع کشور داشته باشد.

کد خبر: ۸٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha