۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
«کیا اپتیما» خوشنام بهترین سدان بازار شد
نگاهی دقیق به کیا اپتیما

«کیا اپتیما» خوشنام بهترین سدان بازار شد

کیا نسل جدید محصول خوش نام خود یعنی اپتیما را سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد، محصولی که اکنون به عنوان بهترین سدان بازار شناخته می‌شود.

بازار؛ گروه خودرو: اپتیما به عنوان سدان میان سایز کیاموتورز بیش از ۲۱ سال است که روی خط تولید این خودروساز قرار دارد. این سدان میان سایز کره‌ای به حدی موفق ظاهر شده که نسل پنجم آن اواخر سال ۲۰۱۹ به جهان معرفی شد. اما همه‌گیری کرونا مراسم رسمی رونمایی از این سدان خانوادگی محبوب را به تعویق انداخت. در نهایت اواسط سال ۲۰۲۰ کیا اپتیما جدید موسوم به K۵ رونمایی شد. استایل بدنه اپتیما جدید نسبت به نسل‌های قبلی خود بسیار متفاوت است.
اگرچه پیترشرایر طراح معروف این خودروساز کره‌ای با طراحی مدل TF توانست این خودرو را بیش از قبل جذاب و محبوب کند و میزان فروش آن بهبود یابد. اما با ورود کریم حبیب(طراح معروف ب‌ام‌و) به این خودروساز کره‌ای شاهد تغییرات بسیاری در طراحی محصولات کیاموتورز هستیم. اپتیما جدید(DL۳) یکی از شاهکارهای کریم حبیب است. این سدان میان سایز خانوادگی سگمنت D باتوجه به زاویه بیشتر ستون C و کمانی بودن سقف خودرو حس کوپه بودن را القا می‌کند. استفاده از مجموعه خطوط تیز و فرم‌ها تخت روی بدنه شخصیتی جذاب به اپتیما جدید بخشیده است. در نمای جلو با چراغ‌های کشیده به LED مشابه حرف Z مزین شده تا با خطوط تیز روی کاپوت و جلوپنجره به اصطلاح پوزه ببری چهره‌ای کاملا تهاجمی و خشن را به نمایش بگذارد.
زبان جدید طراحی کیاموتورز فرمت خاصی به اپتیمای جدید داده است. زیرا نمای عقب خودرو با چراغ‌های پیوسته با LED های منقطع و حجم‌پردازی صریح زیبا به نظر می‌رسد. خروجی دوبل در طرفین سپر به همراه دیفیوزر به ویژگی اسپرت بودن اپتیما جدید می‌افزاید.

کابین این سدان میان سایز محبوب کیاموتورز دلنشین و جذاب است. زیرا با چیدمان قطعات داشبورد، زاویه بیشتر ستون A برای نورپردازی بهتر داخل کابین و سقف پانوراما این حس را به خوبی تداعی می‌کند. استفاده از دو نمایشگر ۱۲.۳اینچی در مقابل راننده و دیگری ۱۰.۲۵اینچی کنسول میانی فضای مدرنی را فراهم آورده است. در نسخه‌ GT غربیلک فرمام اسپرت با نوشته GT و دوخت قرمز رنگ صندلی‌ها و طراحی اسپرت آن رانندگی را هیجان انگیز می‌کند. از مهم‌ترین آپشن‌های اپتیما جدید موسوم به K۵ می‌توان به نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کنسول میانی با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم پایش نقاط کور، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی رانندگی، دوربین‌های ۳۶۰درجه‌ای، سیستم کنترل فواصل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و دینامیکی و سیستم پیشگیری از برخورد اشاره کرد.
کیا اپتیما در چند نسخه عرضه بازار شده است، اما نسخه GT مورد بررسی ما است. نسخه GT از کیا اپتیما با پیشرانه چهارسیلندر ۲.۵لیتری توربوشارژ تولید شده است. موتور جدید ۲.۵لیتری موسوم به اسمارت استریم مجهزبه توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم است. این پیشرانه ۲.۵ لیتری T-GDI و مزین شده به سیستم سوخت‌رسانی MPI حداکثر ۲۹۰اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۴۲۱ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور به واسطه گیربکس ۸سرعته دوکلاچه اتوماتیک قدرت و گشتاور را به چهارچرخ می‌رساند. پس ۵.۸ثانیه زمان نیاز است که از حالت سکون به ۱۰۰کیلومتر برساعت برسد. مهندسان شرکت کیاموتورز برای آن دسته از مشتریانی که با رنج قیمتی پایین‌تر خواستار چنین پیشرانه‌ی قدرتمندی باشند،
نسخه‌های GT لاین، LX، LXS و EX را در نظر گرفته‌اند. تمام این مدل‌ها به پیشرانه چهارسیلندر ۱.۶لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم T-GDI تجهیز شده‌اند. این موتور بنزینی کم حجم پرخوران با توربوشارژ و تغییراتی در بخش زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها CVVD، حداکثر ۱۸۰اسب‌بخار قدرت ایجاد می‌کند. همچنین گشتاور این موتور ۲۶۴نیوتون‌متر است. این پیشرانه ۱.۶لیتری توربوشارژ به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک مزین شده است. نکته جالب این است که مشتریان این نسخه‌ها می‌توانند سیستم چهارچرخ محرک را نیز سفارش دهند.
اپتیمای جدید( K۵) با طیف گستردهی از رینگ‌ها عرضه می‌شود. رینگ‌های ۱۶، ۱۸ و ۱۹ اینچی قابل دسترس است. تایرهای این سدان سایز متوسط محبوب کره‌ای برای رینگ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی سفارشی پیرلی(پی-زیرو) است. شرکت کیاموتورز اپتیما GT را با قیمت پایه ۲۳هزار و ۵۹۰دلار روانه بازار کرده است. البته بسته به نوع آپشن این قیمت افزایش خواهد داشت.

کد خبر: ۸۹٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha