۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
بازگشت سکه به کانال ۹ میلیون تومان| نوسان قیمت ها در بازار طلا و ارز ادامه دارد
«بازار» گزارش می دهد

بازگشت سکه به کانال ۹ میلیون تومان| نوسان قیمت ها در بازار طلا و ارز ادامه دارد

با وجودی که چند روزی قیمت سکه و ارز در مسیر رشد قرار گرفته بود اما نرخ این کالاها امروز در بازار کاهشی شد و قیمت سکه طرح قدیم به کانال ۹ میلیون تومان بازگشت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: تابلو قیمت ها در بازار سکه و ارز امروز تغییر کرد. تغییر قیمتی که موجب شد نرخ این کالاها مسیر عقب گرد را با شیبی کُند در پیش گیرند. این کاهش قیمت که بشتر در نرخ طلا و سکه نمایان است ناشی از کاهش نرخ اونس جهانی و ثبات قیمت ارز در داخل است.

کارشناسان پیش بینی می کنند نوسان قیمت ها در این بازار تا پایان دولت وجود دارد و نتیجه مذاکرات برجام در وین نیز بر نوسان قیمت سکه و ارز تاثیر گذاراست. البته طی ۲ هفته گذشته قیمت طلا، سکه و ارز روندی نزولی با شیبی تند را تجربه کردند اما پس از یک هفته قیمت ها دوباره به روال ماه قبل درحال بازگشت هستند.

واکنش بازار به اخبار مذاکرات برجامی در وین
«پیمان مولوی» دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به نوسانی بودن قیمت ها در بازار سکه و ارز گفت: اینکه قیمت ها در بازار سکه و ارز مدتی است نوسانی شده است ناشی از واکنش بازار به برخی اخبار مثبت و منفی برجامی است که قیمت ها بالا و پایین می شوند و تا زمانی که تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشود همچنان باید شاهد افت و خیز قیمتها در این بازار باشیم.

وی بازار سکه و ارز را در این روزها بازاری انتظاری عنوان کرد و اظهار داشت: درست است که قیمت این کالاها باید متناسب با فعالیت های اقتصادی و یا تغییر و اصلاح شاخص های کلان اقتصادی کم و زیاد شوند اما شاخص های کلان اقتصادی چون نرخ تورم، سود بانکی، رشد اقتصادی و ...مدتی است تغییرو یا اصلاح نداشته اند که تغییرات این شاخص های کلان بر روی قیمت ارز و سکه در بازارتاثیر گذارشود.

شکی نیست که با رفع تحریم های بین المللی قیمت ها درهمه بازارها کاهشی می شود اما معلوم نیست آن قیمت ها دربازار ثبات داشته باشند یا خیر؟ ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که حتی با انجام توافقات برجامی در وین و لغو تحریمها بازارسرمایه دچار تغییر و تحول نمی شود

مولوی ادامه داد: شکی نیست که با رفع تحریم های بین المللی علیه ایران قیمت ها در همه بازارها کاهشی می شود اما معلوم نیست آن قیمت ها در بازار ثبات داشته باشند یا خیر؟ اما باید به این نکته مهم توجه داشت که حتی با انجام توافقات برجامی در وین و لغو تحریمها بازار سرمایه دچار تغییر و تحول نمی شود.

فعال شدن بازار زیرزمینی رمز ارزها با مسدود شدن درگاههای معاملاتی
دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در پاسخ به اینکه در صورت مسدود شدن درگاهای سایت داد و ستد بیت کوین و رمز ارزها این اقدام چه تاثیری بر بازار به جای می گذارد افزود: اینکه با بسته شدن درگاههای معامله رمزارزها دیگر کسی سراغ این بازاها نمی رود تفکری اشتباه است، چرا که سرمایه گذاران به هر شکل ممکن برای کسب سود از سرمایه های خود راههای ورود به بازارها را به راحتی پیدا می کنند. این اقدام یعنی احتمال مسدود شدن درگاههای معاملاتی رمز ارزها بی تردید فقط بازار زیرزمینی در این بخش را گسترش می دهد.

بنا به این گزارش، امروز دربازار ارزقیمت دلار ۲۲ هزار و ۷۸۰ تومان، یورو ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است.

قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی ها کاهش یافت
قیمت ارز در بازار آزاد متاثر از کاهش نرخ ارز در صرافی ها کاهش یافته است طوری که صرافی‌های بانکی امروز قیمت‌ دلار و یورو را نسبت به روز کاری قبل کاهش داده اند؛ بر همین اساس، قیمت فروش دلار ۲۲ هزار و ۳۳۴ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۸۹۲ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۷ هزار و ۱۱۸ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۵۸۱ تومان اعلام شده است. همچنین  نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

کاهش قیمت سکه و طلا امروز به دلیل کاهش انس جهانی اتفاق افتاد. طوری که در بازار آزاد امروز قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، سکه تمام‌بهارآزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان شد

با کاهش اندک قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت سکه و طلا نیز سیر نزولی به خود گرفت. البته کاهش قیمت این کالاها امروز به دلیل کاهش انس جهانی اتفاق افتاد. طوری که در بازار آزاد امروز قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون تومان بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت طلای ۱۸عیار دیروز در بازار هرگرم یک میلیون و ۳۳ هزار تومان، سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان بود.

هم اکنون، قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۸ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کاهش قیمت اونس جهانی طلا
در حالی که همزمان با نگرانی ها از رشد تورم در آمریکا سرمایه گذاران منتظر انتشار صورت مذاکرات ماه گذشته فدرال رزرو هستند، قیمت طلا امروز چهارشنبه اندکی کاهش داشت اما متاثر از تضعیف دلار همچنان در نزدیکی بالاترین رقم حدود ۴ ماه گذشته باقی ماند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۸۶۸ دلار و ۶۰ سنت رسید. دیروز قیمت طلا به بالاترین رقم از ۲۹ ژانویه یعنی ۱۸۷۴ دلار و ۸۰ سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه ژوئن با ۰.۰۳ درصد کاهش به ۱۸۶۷ دلار و ۴۰ سنت رسید. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب امروز در نزدیکی بالاترین رقم حدود ۳ ماه گذشته باقی ماند و سبب ارزان تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیر دلاری استفاده می کنند.

کد خبر: ۸۹٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha