۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
عدم شفافیت در مناطق آزاد خسارات زیادی به اقتصاد وارد می‌کند
کارشناس مسائل اقتصادی:

عدم شفافیت در مناطق آزاد خسارات زیادی به اقتصاد وارد می‌کند

شجاعی، کارشناس مناطق آزاد از عدم شفافیت در مناطق آزاد انتقاد و بیان کرد: این مسئله پیامدهای خسارت باری برای اقتصاد کلان کشور داشت.

به گزارش بازار، محمد محمودی مشاور مالیاتی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه هدف قانون گذار برای وضع مالیات در مناطق آزاد برداشتن تبعیض است، گفت: قانون گذار با اخذف مالیات، عموم مردم جامعه را مشمول مالیات می کند. در سطح بین الملل تعاریفی برای مناطق آزاد داریم و اگر نگاهی به این مناطق آزاد این کشورها بیاندازیم، متوجه می شویم به هیچ عنوان مشمول مالیات نمی شوند.

وی افزود: در بودجه سال جاری مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد پیش‌بینی شده است و قرار است در سنوات آتی در قالب مالیات بر عایدی و مالیات بر درآمد اضافه شود و این در حالی است که در مناطق آزاد سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه، چنین مالیاتی وجود ندارد و تعیین این مالیات ها برخلاف اصولی است که در منطقه اجرا می شود.

مشاور مالیات اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه در تعیین مالیات باید اهم و فی الاهم کنیم، تا مزایا و مضرات آن مشخص شود، عنوان کرد: در حال حاضر همه کارشناسان مالیاتی اذعان دارند مالیات بر ارزش افزوده ای که در سال پیش روی برای مناطق آزاد پیش‌بینی شده است، قطعاً به ضرر و زیان سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

وی افزود: این سازمان علاوه بر سامانه هایی که باید راه‌اندازی کند و همچنین نیروی کاری که درگیر این موضوع در مناطق آزاد کند، باید استرداد مالیات بر خلاف رویه فعلی را نیز برای این مناطق انجام دهد. در چنین شرایطی قطعاً وصول مالیات کمتر از پرداخت مالیات و هزینه های مربوطه خواهد بود.

در ادامه مرتضی شجاعی با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده که مصوب سال ۱۳۸۷ است به صورت آزمایشی تصویب شد و قرار بود به صورت پنج ساله اجرا شود، گفت: آن زمان مناطق آزاد و ویژه از این پایه مالیات معاف شدند. این نوع مالیات هم بُعد درآمدزایی و هم بُعد شفافیت داشته است.

وی درباره تأثیر حذف مالیات بر ارزش افزوده بر مناطق آزاد اظهار کرد: در مناطق آزاد به دلیل آنکه قوانین معافیت گمرکی و تعرفه ها را لحاظ کرده است، اساساً تجربه نشان داده است معافیت از مالیات بر ارزش افزوده وقتی با حقوق ورودی صفر ترکیب می شود، زیرساخت فروشگاهی ایجاد شود یعنی کالای وارداتی بر کالای تولید داخل یک برتری مضاعفی بگیرد و رقابت نابرابری ایجاد شود.

یک کارشناس مناطق آزاد از عدم شفافیت در مناطق آزاد انتقاد و بیان کرد: این مسئله پیامدهای خسارت برای برای اقتصاد کلان کشور داشت. مدیر حقوقی دبیرخانه مناطق آزاد اذعان داشت که امتیاز ۱۲ هزار شرکت صوری را در یکی از مناطق آزاد لغو کرده ایم.

وی با بیان اینکه مرور روزنامه های رسمی نشان می دهد در یک واحد از مناطق از آزاد بیش از سه هزار شرکت ثبت شده است، گفت: شرکت ها به مناطق آزاد می آیند تا با توجه به عدم شفافیت این مناطق، در این تاریک خانه پنهان شوند. بسیاری از شرکت هایی که در این مناطق ثبت شده ‌اند اساساً در سرزمین اصلی خدمات ارائه می دهند اما برای استفاده از معافیت مالیاتی، نام شرکت خود را در این مناطق ثبت کرده است.

کد خبر: ۸۹٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha