۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
بانک مرکزی موفق به کنترل نرخ ارز نشد
عضو هیات موسس کانون صرافان کشور:

بانک مرکزی موفق به کنترل نرخ ارز نشد

عبداللهی، عضو هیات موسس کانون صرافان کشور به سیاست‌گذاری‌های ناموفق بانک مرکزی در کنترل ارز و رصد آماری بدون مشورت با صرافان در دوران تحریم اذعان و انتقاد کرد.

به گزارش بازار، محمد عبداللهی، عضو هیئت موسس کانون صرافان کشور نوسانات ارزی در سطح کلان را متاثر از سه عامل دانست و گفت: عامل اول، عامل خارجی است که از سیاست ها و روابط سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها ناشی می شود کمااینکه دولت غربی سیاست نهایت فشار اقتصادی را برای نتیجه گیری در روابط سیاسی خود انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه این فشار از سوی غرب هم اکنون در پیک حداکثری است، افزود: بیشترین فشار ناشی از تحریم ها بر مردم ایران و به ویژه قشر آسیب پذیر است.

عضو هیئت موسس کانون صرافان کشور همچنین قیمت نفت و فلزات گرانبها را نیز بر افزایش نوسانات ارزی موثر دانست و گفت: دو عامل دیگر که داخلی هم هستند مربوط به عملکرد دولتها و بانک مرکزی و رفتار مردم در اقتصاد است.

عبداللهی با بیان اینکه دولت از نظر اقدام در حوزه تسهیل امورات اداری و گمرکی و در بخش تولید کارنامه مطلوبی نداشته است، گفت: وجود موانع بسیار زیاد برای سرمایه گذاری در بخش تولید باعث عدم اشتیاق مردم به این سمت شده و این نشان می دهد که اثر این خودتحریمی ها از تحریم خارجی بیشتر است.

وی همچنین به سیاست گذاری های ناموفق بانک مرکزی در کنترل ارز و رصد آماری بدون مشورت با صرافان در دوران تحریم نیز اذعان و انتقاد کرد.

عضو هیئت موسس کانون صرافان کشور اظهارکرد: اولین شاخص افزایش یا سکون تورم در نوک پیکان مربوط به دلار است یعنی اگر نرخ دلار ثابت شود قیمت همه کالاها و حتی کارگر و خدمات ثابت می شود.

عبداللهی بخشی از تورم در این سالها را ناشی از تحریم های خارجی دانست و گفت: در مقطعی هم تزریق ارزهای فیزیکی از صندوق ذخایر ملی به اقتصاد کشورمان منجر به افزایش تورم شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز ارزی در بخش صنعت و تجارت و گردشگری محدود شده است، گفت: مهم ترین پارامتر تأثیرپذیر در ارز، نرخ دستوری است که بانک مرکزی اعلام می کند.

عضو هیئت موسس کانون صرافان کشور تصریح کرد: ما در حال حاضر در بحرانی ترین وضع اقتصادی ممکن قرار داریم و اگر دولتمردان تفکر عامه را به سمت تولید نبرند مردم و کف بازار به دنبال ارز دیجیتال می روند و تولید هم رونق نخواهد گرفت.

کد خبر: ۸۹٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha