۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
دلیل برگشت محصولات کشاورزی صادراتی| کیفیت کود و سموم داخلی پایین تر از وارداتی ها است
قائم مقام انجمن وارد کنندگان کود کشور مطرح کرد

دلیل برگشت محصولات کشاورزی صادراتی| کیفیت کود و سموم داخلی پایین تر از وارداتی ها است

مخبری، عضو انجمن واردکنندگان سم و کود معتقد است: تولیدکنندگان داخلی تکنولوژی روز دنیا را ندارند به همین دلیل سموم بی کیفیت در محصولات باقی می ماند و به تبع محصولات کشاورزی صادراتی ما برگردانده می‌شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: سال زراعی گذشته در حالی سپری شد که با ۴ تا ۵ برابر شدن قیمت سموم و کودهای شیمیایی برخی کشاورزان به دلیل عدم توان مالی برای خرید این محصولات، میزان سمپاشی و کود دهی خود را یا کاهش دادند و یا به طور کامل حذف کردند. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان این اقدام تبعاتی در پی دارد که نشانه های آن در سال جاری نمایان خواهد شد.

در سال گذشته واردات انواع کود شیمیایی ۵۰ درصد و واردات انواع سموم کشاورزی نیز ۶۸ درصد کاهش داشته است

کاهش ۵۰ تا ۶۸ درصدی  واردات کود و سموم شیمیایی در سال ۹۹
ا
ز جمله اتفاقات سال گذشته کاهش قابل تامل واردات کود و سموم بود به طوری که به گفته روح الله سخنگوی سازمان کشور در سال گذشته حجم واردات انواع کود شیمیایی از نظر وزنی ۵۰ درصد و حجم واردات انواع سموم کشاورزی نیز ۶۸ درصد کاهش داشته است.

عدم تخصیص به موقع ارز؛ مشکل همیشگی پیش روی وارد کنندگان کود و سموم کشاورزی
«محسن مخبری» قائم مقام انجمن وارد کنندگان سم و کود کشور نیز در این خصوص به «بازار» گفت: در بحث کود و سموم مقادیر زیادی وارد شده بود اما به دلیل اینکه ۷ الی ۸ ماه ارز تخصیص داده نشد لذا در بخشی در بنادر و بخشی در گمرک مانده بود.

مخبری افزود: در واقع برخی وارد کنندگان با اعتبار خود کود و سموم وارد می کنند اما باید منتظر تخصیص ارز بمانند که متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بنا بر سیاست های داخلی خود از تخصیص ارز گاه و بیگاه خودداری می کنند.

علت اینکه برخی محصولات کشاورزی صادراتی ما از کشورهای مقصد برگردانده می شود استفاده از کودهای بی کیفیت یا کم کیفیت است

تولیدکنندگان داخلی کود و سموم فاقد تکنولوژی هستند که کشورهای پیشرفته از آن استفاده می کنند
وی در پاسخ به این سوال که چرا تولیدکنندگان داخلی معتقد هستند کود و سموم تولیدی آنها کیفیت لازم را ندارد اما هنوز هم ترجیح کشاورزان کود و سموم خارجی است، گفت: درست است که تولیدکنندگان داخلی معتقدند کیفیت لازم را ارائه می دهند اما واقعیت این است که این تولیدکنندگان فاقد تکنولوژی هستند که کشورهای پیشرفته از آن استفاده می کنند.

مخبری گفت: باید در نظر داشته باشید که علت اینکه برخی محصولات کشاورزی صادراتی ما از کشورهای مقصد برگردانده می شود عمدتا به دلیل سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی ما است که معمولا به دلیل استفاده از کودهای بی کیفیت یا کم کیفیت توسط کشاورزان کشور است.

وی ادامه داد: با این وجود سموم و کودهایی که با تکنولوژی بالا در کشورهای صاحب نام تولید می شود به نحوی است که در محصول و یا بستر کشت سموم باقی نمی ماند.

در صورتی که مشکلات انتقال پول را نداشته باشیم همه کشورهای صاحب نام تمایل به مراوده با ما دارند

کود و سموم وارداتی تقریبا هم قیمت با تولیدات داخلی است 
مخبری در خصوص تفاوت قیمت کود سموم داخلی با محصولات وارداتی نیز گفت: در درجه اول باید توجه داشته باشید که کود و سموم وارداتی نیز درجه ۱ و درجه ۲ دارد به این معنا که کیفیت های متفاوتی با هم دارد. با این وجود می بینیم که الان تولیدات داخل یا محصولات وارداتی از نظر قیمتی چندان تفاوتی ندارد.

این عضو انجمن وارد کنندگان سموم و کود کشور در پایان گفت: در حال حاضر همه کشورهای صاحب نام از کشورهای اروپایی گرفته تا آمریکا خواهان فروش محصول به ما هستند و تنها مشکل فعلی وارد کنندگان این حوزه در بحث انتقال پول است.

کد خبر: ۸۹٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha