۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
رکود «بازار مسکن» صنایع وابسته را دچار مشکل کرده است؛ یراق سازان در گیرودار مشکلات
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

رکود «بازار مسکن» صنایع وابسته را دچار مشکل کرده است؛ یراق سازان در گیرودار مشکلات

یزد- این روزها با رکود مسکن و ساخت و ساز، مشاغل وابسته به این صنعت مانند سازندگان یراق، فلزکاران و سازندگان درب و پنجره و کانال کولر، دارای مشکلات عدیده اقتصادی هستند.

ثریا آسایش؛ بازار: یزد را با بادگیر هایش می شناسند اما به مرور زمان و با تغییر سبک زندگی مردم و ورود تکنولوژی‌های دیگر، بادگیرها راهگشا نبودند، بر همین اساس ادوات الکترونیکی بر سر مردمان این دیار آوار شد. تکنولوژی جدید، ادوات خاص خود را نیاز دارد و افراد متخصص با راهکارهای فنی زمینه را برای خنک شدن و گرم کردن خانه های مردم فراهم می‌کنند.

با تغییر فصل ها و تغییر درجه حرارت هوا، نیاز به ملزومات کمکی برای تطبیق با شرایط آب وهوایی یک نیاز اساسی است و شرایط آب و هوایی ضرورت وجود وسایل گرمایشی و سرمایشی را آشکار می‌کند به طوری که این وسایل اگر از اولویت‌های اصلی انسان ها نیست، بدون شک جزو ضروریات است.

گران شدن مواد اولیه
 برای نصب کولر سازوکار مشخصی وجود دارد که استادکارانی را به یاری می‌طلبد. اکنون که هوا در حال گرم شدن است نصب کولر قطع به یقین برای هر خانه‌ای الزامی است وگرنه تحمل گرما آن هم در استان کویری یزد میسر نمی‌گردد.

هم صحبت شدن با دست اندرکاران نصب و تعمیر کولر در این روزهای داغ یزد خالی از لطف نیست مشکلات عدیده اقتصادی گریبان همه را گرفته و این شغل هم مستثنی نبوده است؛ چراکه شرایط بی ثباتی اقتصادی کل اصناف را تحت تاثیر قرار داده و در هر صنف، خود را به شکل خاصی بروز و ظهور داده است، از جمله باطل کردن جواز کسب شاغلین در حرفه کانال سازی که هر ساله اتفاق می‌افتد.

گران شدن مواد اولیه از یک سو و کم شدن ساخت و سازهای شهری که پیوند مستقیمی با رونق این حرفه دارد از سوی دیگر، منجر به بیکار شدن کانال‌سازان شده؛ به طوری که طبق ادعاها، نزدیک به ۸۰ درصد از مشتریان این صنف کاهش یافته اند. این کاهش چشمگیر برای هر شغلی می‌تواند یک معضل باشد.

گران شدن مواد اولیه از یک سو و کم شدن ساخت و سازهای شهری که پیوند مستقیمی با رونق این حرفه دارد از سوی دیگر، منجر به بیکار شدن کانال‌سازان شده

طبق برآوردها، هر ساله تعدادی از فعالان در این حرفه جواز کسب خود را باطل کرده‌اند که نشان از ورشکستگی مخفی در این قشر است و به نظر می‌رسد اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، از طرفی بحران بیکاری گسترده در استان فراگیر می‌شود و از سوی دیگر، مردم را از سازوکارهای رفاهی‌ که همان نصب کولر و بخاری است محروم می‌کند و از این سو، ثبات قیمت‌ مواد اولیه می‌تواند گامی بزرگ برای حل این مشکل باشد. با غلامرضا رنجبر رئیس اتحادیه کانال سازان و حلبی سازان استان یزد درباره مشکلات این صنف گفتگو کردیم.

*درباره دلیل افزایش نرخ کانال‌سازی و تورم در این بازار توضیح دهید؟
تورم در مجموعه کانال سازان و حلبی سازان تأثیر گذاشته است و عمده آن نیز بر اثر افزایش حقوق کارگر و قیمت ورق بوده است. این صنف در سال جدید ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته که دلیل آن گرانی مواد اولیه تولید ورق بوده است. این ورق‌ها اساس کار حلبی سازان است و به طور چشمگیری دچار افزایش قیمت شده است.

هرچند ورق تولید داخل نیز وجود دارد ولی وقتی سهامداران اصلی یک کارخانه تولیدی، آلمانی هستند و ورق نیز در بورس معامله شود، ناخودآگاه جریان‌های بین المللی بر آن تاثیرگذار است و زمینه گرانی آن را فراهم می‌کند. البته این را هم  بگویم که هرچند افزایش قیمت کانال‌سازی منجر به کم شدن درخواست مردم برای نصب کولر و بخاری می‌شود اما قطعا منجر به صرفنظر از ایجاد کانال در منازل نمی‌شود.

* زیرمجموعه اتحادیه کانال سازان شامل کدامین گروه‌های تولیدی می‌شود؟
۱۸۰ عضو در اتحادیه کانال سازان و حلبی سازان یزد وجود دارد. این اعضا به دو گروه تقسیم می‌شود. گروه اول، تولیدکننده کانال کولر هستند و گروه دوم که به عنوان دیگر گرایش این اتحادیه مطرح می شود علاوه بر کانال کولر، سازنده لوله بخاری، زانویی بخاری و کلاهک است. از دیگر گرایشات در اتحادیه کانال سازان، جوشکاری بدون در و پنجره سازی است که در نهایت به تولید استنبلی و سطل هم منجر می‌شود.

* برای تطبیق با تورم موجود در بازار، چه راهکارهای از سوی صنف شما ارائه شده است؟
به راهکاری رسیده‌ایم که قیمت ورق را جدا از قیمت دستمزد حساب کنیم زیرا به علت بی ثباتی قیمت ورق که ممکن بود در هفته دچار نوسان قیمت گردد مجبور شدیم در دو الی سه سال اخیر از این روش استفاده کنیم تا کانال سازان دچار ضرر کمتری گردند. راهکار جدید برای مقابله با افزایش قیمت ورق و پروفیل نیز جدا کردن قیمت دستمزد از قیمت ورق است.

راهکار جدید برای مقابله با افزایش قیمت ورق و پروفیل نیز جدا کردن قیمت دستمزد از قیمت ورق است

در سال‌های قبل یکبار در کل سال ورق گران می‌شد، ولی در دو الی سه سال اخیر قیمت ورق به صورت هفته‌ای گران می‌شود که در این صورت، دیگر نمی‌توان قیمت‌ها را بر اساس دستمزد حساب کرد. با توجه به افزایش قیمت ورق، کاهش ساخت و سازها و همچنین وقوع بحران کرونا، نصب کولر و بخاری تا سقف ۸۰ درصد کم شده است؛ به عبارتی می‌توان گفت این بازار اکنون ۸۰ درصد مشتریان خود را از دست داده است.

* چقدر بحران کرونا بر این صنف تأثیرگذار بوده است؟
کرونا موجبات بیماری گسترده در حرفه کانال‌سازان شد و بخش عظیمی از اعضای اتحادیه را بیمار کرد. صنف ما ملزم به رعایت پروتکل‌ها بود و از نظر مراجعه برای نصب محدودیت داشتیم. این محدودیت به نوعی رکودآور بود و موجب صدمه به بازار ما زد.

راه حل رفع مشکل کانال سازان است؟
بر اساس شرایط سخت اقتصادی، کسی نمی‌تواند به طور ایده‌آل کار کند و در این صنف هم تعداد محدودی کار برای انجام دادن وجود دارد. ورق را باید گران تهیه کرد و در نتیجه گران هم فروخت که در این صورت، مشتری از پس خرید بر نمی‌آید و مغازه داران در این صنف به راحتی مشتریان خود را از دست می‌دهند.

راه حلی که به دست اندرکاران امر ارائه کرده‌ایم این است که جنس باید ارزان شود و از ثبات برخوردار گردد تا عرضه آن همراه با تورم نباشد؛ برای مثال در طول یک سال قیمت ورق ۳۰ برابر شده است که مطمئنا این روند پیامدهایی نامطلوب به همراه دارد.

* چه مشکلاتی موجب رکود در این بازار و خروج کاربلدان از این حرفه شده است؟
سیستم کاری این اتحادیه رابطه بسیار نزدیکی با ساخت و ساز دارد. اگر گرانی در جامعه باعث عدم ساخت و ساز شود رونق در کار کانال سازان هم از بین می‌رود. برای جلوگیری از بی‌رونقی، باید از گرانی مواد اولیه و مصالح ساختمانی جلوگیری به عمل آید تا هزاران شغل وابسته به آن از حرکت نایستد که در صورت بروز چنین اتفاقی، کارگران زیادی بیکار می‌شوند.

راه حلی که به دست اندرکاران امر ارائه کرده‌ایم این است که جنس باید ارزان شود و از ثبات برخوردار گردد تا عرضه آن همراه با تورم نباشد

کارکنان این حرفه، در شرایط امروز پول اجاره مغازه را در نمی‌آورند و وقتی نتوانند کاری انجام دهند پروانه کسب خود را باطل می‌کند. این یک ورشکستگی عیان است و بعضأ در سال، چهار تا پنج پروانه توسط اتحادیه باطل می‌شود. کسانی که در این حرفه هستند در صورتی که بدون درآمد باشند، برای اینکه هزینه عضویت اتحادیه، مالیات و عوارض را ندهند، ناگزیر از این روش استفاده می‌کنند.

* توصیه شما برای افرادی که به تازگی قصد ورود به این حرفه را دارند، چیست؟
به جوانانی که وارد این حرفه می‌شوند توصیه می‌کنم دوراندیش باشند و تجربه را در اولویت کار خود قرار دهند و بعد از این که یک سال در این حرفه بودند نخواهند اقدام به بازگشایی مغازه‌ای مجزا کنند زیرا در این صورت از پس مخارج آن بر نمی‌آیند. دستگاه‌های این حرفه گران است و همچنین سال‌ها طول می‌کشد تا مشتری جذب شود. در نتیجه این افراد پس از مشاهده بیکاری و مخارج سنگین، جواز کسب خود را باطل می‌کنند و دچار ناامیدی می‌گردند.

کد خبر: ۸۹٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha