۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
انتظار سود حاصل از تسعیر نرخ ارز در وبملت چقدر است؟؛ ۶میلیارد دلار یا ۶۰۰ میلیون دلار
بررسی گروه بانکی؛

انتظار سود حاصل از تسعیر نرخ ارز در وبملت چقدر است؟؛ ۶میلیارد دلار یا ۶۰۰ میلیون دلار

وضعیت تابلوی بورس نشان می‌دهد که گروه بانکی‌ها و موسسات اعتباری وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر گروه‌ها دارند و به گفته فعالین بازار ارزش سهام بانک‌های این گروه در یک دامنه محدودی بالا و پایین می‌شود.

بازار؛ گروه بورس: این روزها بحث تسعیر بانک ملت نقل محافل رسانه ای شده به این بهانه وضعیت صورت‌مالی گروه بانکداری را بررسی کرده ایم:

سهامداران گروه بانکی منتظر شناسایی سود بانک‌ها از محل نرخ تسعیر ارز بودند اما با دریافت مالیات از این محل، چندان سود شناسایی نشد و به عبارتی بازار تاثیر چندانی نگرفت

وضعیت تابلوی گروه بانکی
سهام بانک پارسیان با میانگین حجم ماهانه ۱۰۷ میلیون واحد، شناوری ۱۸ درصد و پی به ای ۵۵.۴۴، امروز با تعداد ۵ هزار عدد معامله با حجم ۱۳۲ میلیون واحدی به ۲هزار ۶۶۱ ریال قیمت پایانی را رقم زد.  حقوقی‌ها و حقیقی‌های این سهم امروز در مجموع بیش از ۱۳۲ میلیون واحد حجم خریداری کردند و ۱۳۰ میلیون سهم به فروش رسید.

آخرین اطلاعیه این بانک که در سامانه کدال منتشر کرده مربوط به تاثیرات نرخ تسعیر ارز است که در بخشی از آن از افزایش درآمد این بانک با توجه به نرخ جدید تسعیر ارز خبر داده است. افزایش سرمایه ۸ هزار میلیاردی بانک پارسیان خبری بود که مدیر عامل این بانک در ۲۷ اردیبهشت ماه  اعلام کرد و گفته که به دنبال مجوز اخذ افزایش ایم میزان سرمایه برای بانک پارسیان هستیم.

بانک پاسارگاد هم امروز معماملات خود را با قیمت پایانی ۱۷.۲۲۰ ریال با حجم معامله ۷۵ میلیون به پایان رساند. میانگین حجم ماهانه این سهم ۴۹ میلیون واحد با شناوری ۳۳درصد و نسبت پی به ای ۱۸.۸۸ است. مجموع خرید حقوقی‌ها و حقیقی‌ها امروز بیش از ۷۵ میلیون واحد بود که تقریبا این عدد ۱هزار واحد کمتر است.

علاوه بر خبر تاثیر نرخ تسعیر ارز در سود دهی بانک، قرار گرفتن بانک پاسارگاد بر اساس نظر نشریه  "فایننشیال تایمز" در میان ۵۰۰ بانک برتر دنیا از اخبار مهم این بانک در هفته گذشته بود.

ارزش سهام بانک خاورمیانه هم امروز با ۷میلیون واحد حجم به ۸هزار ۳۶۰ ریال رسید. حجم میانگین ماهانه نماد وخاور ۴میلیون سهم با شناوری ۹۱درصد و پی به ای ۹.۶۳ در تابلوی بورس ثبت شده است. با وجود اینکه امروز مجموع خریداران حقیقی و حقوقی کمتر از فروشندگان بودند اما حجم خرید آن‌ها با ۷ میلیون سهم بیشتر از فروشندگان بود. مهمترین خبر این بانک افزایش سرمایه آن از ۱۵ هزار میلیارد ریال به ۲۵ هزار میلیارد ریال است که توسط اعضای هیات مدیره این شرکت به سازمان بورس ارائه گردیده است.

بانک کارآفرین با نماد وکار امروز با تعداد معاملات ۳۱۶ عدد و حجم ۶ میلیون واحد توانست با پر کردن حجم مبنا قیمت پایانی خود را با ۰.۱۴ درصد رشد به ۲.۷۱۹ ریال رسید. حقوقی‌ها با ۷۴ درصد خرید نسبت و ۱۵ درصد فروش، حمایت خوبی از این سهم کردند اما تفاوت چندانی بین حجم خریدار و فروشنده وجود ندارد. به غیر از سود پیشبینی شده از محل تسعیر نرخ ارز، خبر مهم دیگر در مورد این بانک وجود ندارد.

بانک اقتصاد نوین با میانگین حجم ماه ۲۹ میلیون واحد، شناوری ۳۷ درصد و نسبت پی به ای ۴.۴۹ در تابلوی بورس ثبت شده است. ارزش این سهم امروز با تعداد ۱هزار ۲۷۳ عدد با حجم معاملات ۲۱ میلیون واحد به قیمت پایانی ۴.۱۴۶ ریال رسید که نسبت به روز گذشته حدود ۰.۱۲ درصد ریزش داشته است. با وجود خرید حدود ۱۱ میلیون واحدی حقوقی‌ها اما حقیقی‌ها چندان تمایل به نگهداری سهم نداشتند و ۱۳ میلیون سهم خود را به فروش رساندند.

ارزش سهام بانک سینا با نماد وسینا با تعداد ۴۵۹ با حجم ۱۰ میلیون واحد و با پر کردن حجم مبنای به قیمت پایانی ۲.۵۲۵ ریال رسید که نسبت به روز گذشته ۷۲ ریال کاهش ارزش سهم داشته است. وسینا با میانگین حجم ماهانه ۱۸ میلیون واحد، شناوری ۲۵ درصد و نسبت پی به ای ۱۴.۶۸ در تابلوی بورس ثبت شده است. بیشترین تاثیر ریزش قیمت این سهم ناشی از فروش ۹ میلیون واحد سهم توسط حقیقی‌ها بود. امروز حقوقی‌های این سهم هم با خرید ۲.۳۲۹ واحد توان افزایش رشد سهم را نداشتند.

 بانک صادرات هم با تعداد ۵ هزار معامله با حجم ۱۹۶ میلیون واحد یکی از نمادهای پر تراکنش گروه بانکی بوده است. ارزش فعلی سهام این بانک ۲.۰۶۲ ریال است که ۳.۸۷ درصد ریزش نسبت به روز گذشته داشته است. این بانک با میانگین حجم ماه ۲۰۰ میلیون واحد، شناوری ۲۲درصد و نسبت پی به ای ۷.۳۶ در تابلوی بورس ثبت شده است.   دلیل ریزش ۸۳ ریالی ارزش سهام، بانک صادرات بیشتر ناشی از فروش ۱۷۳ میلیون واحدی سهامداران حقیقی این شرکت بوده است.

بانک تجارت امروز با تعداد ۶ هزار عدد معامله با حجم ۲۱۲ میلیون واحد در صف فروش قفل شد و قیمت آن با کاهش ۹۲ ریالی به ۲.۳۱۶ ریال رسید. از این تعداد معامله هیچ کدام به خرید منجر نشد و همچنان صف فروش با تعداد ۲۱۲ میلیون سهم کار خود را پایان رسانید.

دلیل عدم تاثیر درآمد حاصل از تسعیر نرخ ارز بر سهام بانکی
مهمترین خبر بازار پولی بحث نرخ ارز و شناسایی سودی بود که بانک‌ها از این محل کسب کردند که در روزها اخیر بانک ملت بر اساس گفته‌های فعالین بازار سود واقعی خود از محل تسعیر نرخ ارز را به صورت واقعی بیان نکرده است. که در این مورد صادقی کارشناس بانکی انتظار سهامداران از شناسایی سود حاصل از تسعیر نرخ ارز بانک ملت منطقی نیست و سه دلیل محافظه کاری مدیران بانک، عدم درج منابع ارزی بلوکه شده و مالیات بر درآمد حاصل از نرخ تسعیر ارز را سه دلیل احتمالی این اتفاق می‌داند.

صادقی در گفتگو با بازار در مورد وضعیت گروه بانکی در بازار سرمایه گفت: نمادهای بانکی هم متاثر از شرایط بازار  هستند و در این زمان که بازار از سوی سهامداران دچار بی اعتمادی شده است؛ نه تنها منابع جدیدی وارد بازار نمی‌شود بلکه در چند ماه اخیر شاهد خروج این منابع از بازار هستیم.

او عملکرد بسیاری از بانک‌ها در سال ۹۹ و ۹۸ مثبت ارزیابی کرد و افزود: سهامداران گروه بانکی منتظر شناسایی سود بانک‌ها از محل نرخ تسعیر ارز بودند اما با دریافت مالیات از این محل، چندان سود شناسایی نشد و به عبارتی بازار تاثیر چندانی نگرفت.

این کارشناس بانکی کاهش ارزش ریال، بهبود عملیات بانکداری، افزایش کارمزدها بانکی در سال ۱۴۰۰، کاهش هزینه‌ها و افزایش دریافت مطالبات بانکی را در بهبود عملکرد بانک‌ها موثر می‌داند و می‌گودی: برخی از بانک‌ها مثل اقتصاد نوین مسیر خوبی را در حال طی کردن است و به سمت فروش دارایی غیر کاربردی خود و حرکت به سمت درآمدهای ناشی از عملیات بانکی است.

صادقی اضافه کرد: در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود بانک‌های که بتوانند منابع ارزی خود را آزاد کنند و درآمدهای بین المللی کسب کنند، سود قابل توجهی کسب خواهند کرد.

در حال حاضر شرایط گروه بانکی نسبت به سایر گروه وضعیت مطلوبی بر روی تابلوی بورس دارد اما آنچه که از وضعیت معاملات تابلوی بورس می‌توان پی برد، افزایش فروش حقیقی‌ها در هفته‌ای اخیر و حمایت پایین حقوقی‌ها بوده است. به نظر می‌رسد نوسانات سهام بانکی در یک دامنه خاص با عملکرد حقوقی‌ها در حال حرکت است.

سود نرخ تسعیر در بانک ملت؛ ۶۰۰ میلیون دلار یا ۶ میلیارد دلار 
بحث دیگری که این روزها در رسانه ها بسیار جنجالی شده بحث نرخ تسعیر بانک ملت است، دارایی های ارزی بانکها به ویژه بانک ملت انواع و اقسامی داشته و به علت تحریم ها نمی توان درک دقیقی از آن داشت، یکی از این موارد وام های بانک های خارجی است که بر حساب های قدیمی تعلق گرفته و به علت قوانین بانکهای خارجی و سختی انتقال این منابع به داخل کشور در شرایط فعلی شفافیت آن را نمی توان به صورت دقیق ارزیابی کرد.

صادقی مقدم در مورد حواشی نماد وبملت گفت: بازار انتظار منطقی از درآمد حاصل از تسعیر نرخ از از بانک ملت نداشت و به نظرم آنچه که سبب تحقق پیدا نکردن این میزان از درآمد برای بانک ملت از محل تسعیر نرخ ارز نشد را می‌توان در محاظه کاری مدیران بانک ملت که بهتر می‌دانند منابع ارزی کجاست و دریافت مالیات بالا از منابع درآمدی تسعیر نرخ ارز بوده است.

کف سازی در برخی از بانک‌ها ممنوع
حسن صادقی مقدم فعال بازار سرمایه در گفتگو با بازار وضعیت گروه بانکی را مطلوب می‌داند و از نظر معاملاتی که بر روی تابلوی بورس در حال انجام است می‌گوید: به نظر می‌رسد که حقوقی‌ها به دنبال حفظ دامنه نوسانی کوتاه بین رنج منفی و مثبت هستند و تا انتخابات و همچنین نتیجه مذاکران ارزش سهام بانک‌ها در این دامنه بالا و پایین می‌شود.

او می‌گوید: به غیر از چند بانک مثل بانک پارسیان حرکت سایر معاملات بانکی یکسان است و با توجه به وضعیت صورت مالی ۶ ماهه دوم سال گذشته آن‌ها اوضاع این بانک‌ها در شرایط مطلوبی قرار دارد.

این کارشناس اضافه کرد: اگر به معاملات حقوقی و حقیقی برخی از این بانک‌ها توجه کنیم متوجه می‌شویم که عمده خرید سهم توسط یک الی دو و نهایتا ۴ سهامدار حقوقی بزرگ است که این مسئله از یک بعد می‌تواند مثبت باشد و اینکه حقوقی‌های بزرگ از حالت کف سازی به حالت خرید روی آوردند.

کد خبر: ۸۹٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha