۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۹
«گردشگری ورزشی» صنعتی نوظهور برای درآمدزایی پایدار
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

«گردشگری ورزشی» صنعتی نوظهور برای درآمدزایی پایدار

مشهد- خراسان رضوی به‌عنوان استان پیشگام در ورزش‌های همگانی به شمار می‌رود و لذا با توجه به ظرفیت‌های طبیعی که دارد می‌تواند در حوزه گردشگری ورزشی نیز صاحب‌مقام باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان و ورزش به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ و بااهمیت در دنیای کنونی مطرح  است که از تلفیق آن‌ها یکی از شگفت‌انگیزترین صنایع خدماتی مدرن به نام صنعت گردشگری ورزشی به وجود آمده است.

این شاخه از گردشگری در چند دهه اخیر رشد فراوانی داشته است و بسیاری از کشورها در این زمینه اقدام به پژوهش برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و بازاریابی کرده و از این محل توانسته‌اند گردشگری را در کشور خود توسعه داده و از فواید زیاد آن درزمینهٔ های اقتصادی بهره‌مند گردند.

خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که به دلیل تنوع اقلیمی و بهره‌مندی از طبیعت رنگارنگ و دربرگیرنده کوه‌های هزار مسجد و بینالود، دریاچه‌ها و جنگل‌های طبیعی در شهرستان درگز و  هم‌چنین بیابان‌های طبس استانی مستعد درزمینهٔ توسعه صنعت گردشگری ورزشی است.

خراسان رضوی بهشت ورزشکاران
معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی در همین رابطه در گفت‌وگو با بازار در خصوص توجه به گردشگری ورزشی در سطح استان خراسان رضوی اظهار می‌کند: استان خراسان رضوی به‌عنوان استان پیشگام در ورزش و مشارکت مردمی و ورزش‌های همگانی به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که در این راستا توجهات بسیاری را برای سرمایه‌گذاری به خود جلب کرده است.

اسماعیل حاجی‌آبادی در این رابطه به ما می‌گوید: با توجه به وجود کمیته گردشگری در هیئت همگانی استان خراسان رضوی و همچنین هیئت‌های ورزشی کوهنوردی  لذا بسیاری از دوستداران این رشته خواهان حضور و شرکت در صعودهای ورزشی در این استان هستند.

«گردشگری ورزشی» صنعتی نوظهور برای درآمدزایی پایدار

وی بابیان اینکه در برخی شهرستان‌ها به این صنعت توجه جدی شده است می‌افزاید: در سال بیش از ۱۰۰ گروه در این حوزه گردشگری فعالیت و مشارکت قابل‌توجهی دارند.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی در خصوص ظرفیت‌های لازم برای رونق بخشیدن به گردشگری ورزشی توضیح می‌دهد: وجود جان‌پناه‌های مختلف، بوم گردی‌های شهرستان و همچنین ظرفیت‌های موجود در استان و مناطق ییلاقی و کوهستانی از جاذبه‌های صنعت گردشگری است.

وی اذعان می‌کند: منطقه فیض‌آباد، سایت هوایی درود نیشابور و یا پارک‌های آبی تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری این استان هستند که همه‌ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

نیازمند تخصیص بودجه هستیم
حاجی‌آبادی در خصوص تحقیقات و مطالعات بر روی گردشگری ورزشی نیز بیان می‌کند: به منظور پیشبرد هدف و همچنین رونق گردشگری ورزشی جلساتی تشکیل‌شده است و رسیدگی به جان‌پناه‌ها، خانه‌های بوم گردی ، پیست‌های هوایی و پیست اسکی شیرآباد کارهایی انجام‌گرفته است که ساخت مجموعه‌های ورزشی اعم از استادیوم فوتبال امام رضا (ع) ، دهکده المپیک ثامن‌الائمه و پارک‌های آبی بخشی از توسعه انجام پذیرفته در این صنعت است.

وی در خصوص پتانسیل‌های حوزه ورزش و موانع ایجادشده بر سر راه گردشگری ورزشی نیز به ما می‌گوید: برای رونق و پیشرفت صنعت گردشگری ورزشی نیاز به بودجه تخصیص‌یافته داریم که اگر با بودجه زیارت ادغام یا ارتقا یابد زیرساخت‌های بسیاری همچون تکمیل طرح‌های ورزشی نیمه‌تمام و ساخت پارک‌های گردشگری ورزشی را می‌توان در دستور کار قرارداد.

نگاه جدی نشده است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در پاسخ به سؤال بازار مبنی بر اینکه تا چه میزان به صنعت گردشگری ورزشی نگاه اقتصادی داشتیم و توانستیم از آن بهره ببریم می‌گوید: ازنظر من بزرگ‌ترین مانعی که در این راه وجود دارد این است که تعاملی سازنده میان وزارت ورزش و جوانان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شکل نگرفته است.

یوسف بید خوری اذعان می‌کند: مشکل اینجاست که وقتی  ما به ورزش را  به‌تنهایی نگاه می‌کنیم طبیعتاً گردشگری هیچ ادعایی ندارد و متولی این حوزه در کشور مشخص است اما همین‌که صحبت جابجایی، نقل و انتقالات و تورهای ورزشی به میان می‌آید می‌توان به‌خوبی از این قابلیت استفاده کرد و ما در کنار تمام پتانسیل‌هایی که وزارت ورزش و جوانان دارد توانایی‌های بخش خصوصی وزارت میراث فرهنگی را در کنار آن بگذاریم و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم

ظرفیتی به نام گروه‌های ورزشی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه می دهد: در استان ما در دو بخش افراد بیشتر به سمت گردشگری ورزشی حرکت کرده‌اند یک مورد آن کوهنوردی است که باشگاه‌های متعددی نیز در سطح استان در این حوزه فعالیت می‌کنند و برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کنند و به قله‌های مختلف صعود می‌کنند و دوم ورزش های همگانی در فضای طبیعت است.

«گردشگری ورزشی» صنعتی نوظهور برای درآمدزایی پایدار

یوسف بیدخوری در این رابطه به ما می گوید: مورد بعدی ورزش‌های همگانی است که افراد بیشتر دوست دارند در فضای طبیعت و خارج از محیط شهری حضور یابند و این دو حوزه بیشتر دربخش گردشگری ورزشی در استان ما موردتوجه قرارگرفته‌اند.

وی اذعان می‌کند: باید به این موضوع توجه کنیم که رویدادها و فعالیت‌های مختلف ورزشی در سطح استان در حال برگزاری است و گروه‌های ورزشی که هرکدام یک ظرفیت محسوب می‌شوند و شاید خود وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری  و صنایع‌دستی و وزارت ورزش و جوانان آن‌طور که بایدو شاید به این حوزه به‌عنوان یک منبع درآمدزایی و فضای گردشگری نگاه نکرده  است.

وی عنوان می کند: درحوزه گردشگری ورزشی فعالیت خاصی به صورت تخصصی انجام نشده و یا افرادی که اقدام به فعالیت دراین حوزه کرده اند محدود بوده یا قانونمند نبوده است.

بیدخوری می افزاید: از همین رو ما می توانیم در آینده با تعامل میان دو وزارت خانه ورزش وجوانان و میراث فرهنگی و درسطح استان ادارات کل مرتبط بااین حوزه فعالیت های خوبی را انجام دهیم که متاسفانه تا به امروز آمار این فعالیت ها پایین بوده که البته جلسات هماهنگی آن برگزار شده وتعاملات خوبی شکل گرفته است.

وی اظهار می کند: نگاه ما این نیست که تنها یکی از وزارت خانه‌ها این کار را انجام دهد زیرا معتقدیم آن بخشی که تخصصی است در حوزه مسئولیت‌های وزارت ورزش است اما آن چیزی که می‌تواند کمک‌کننده باشد و انواع گردشگری ازجمله گردشگری ورزشی که موردبحث ماست را ایجاد کند وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است که این تعامل تا امروز انجام‌نشده است و بسیاری از دوستان در وزارت ورزش براین موضوع تأکیددارند که صفرتا صد ورزش را انجام دهند و تورهای ورزشی راهم اجرا کنند که تا امروز مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.

ظهور صنعت جدید
ظهور یک صنعت جدید به نام گردشگری ورزشی در جهان نشان می دهد که اکثر کشورهای جهان سعی دارند از آن بی‌بهره نمانند و بهترین استفاده را از این صنعت جدید را به خود اختصاص دهند.

این صنعت ۶۰۰ بیلیون دلاری خود باعث رونق بسیاری از زیرمجموعه‌هایش شده و روند توسعه آن به‌گونه‌ای بوده که اکثر کشورهایی که به‌ضرورت و اهمیت این صنعت نوین پی برده‌اند سعی در پیشی گرفتن از دیگران در این صنعت نوظهور رادارند. 

همین امر باعث شده که حتی رقابتی بسیار سنگین برای به دست آوردن میزبانی بازی‌های بین‌المللی ورزشی ازجمله جام جهانی ، المپیک بین کشورها ایجاد شود. مسئولان صنعت گردشگری در اکثر کشورها به این مسئله ایمان آورده‌اند که هرچه در این زمینه یعنی صنعت گردشگری ورزشی کشورشان سرمایه‌گذاری دقیق‌تر و کامل‌تری داشته باشند حاصل بسیار بهتری خواهند داشت.

کد خبر: ۸۹٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha