۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
سرنوشت قیمت طلا با انجام توافقات برجامی| طلا همین الان هم در بازار ارزان است!
گزارش «بازار» از آینده قیمت طلا؛

سرنوشت قیمت طلا با انجام توافقات برجامی| طلا همین الان هم در بازار ارزان است!

بهای سکه و طلا که متاثر از اخبار رفع تحریم ها در انجام مذاکرات برجامی نزولی شده بود پس از مدتی به تدریج سیر صعودی به خود گرفت و نشان داد که با انجام توافقات نیز نرخ این کالا در بازار کاهشی نمی شود.

 اسدالله خسروی؛ بازار: پس از سقوط آزاد قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز طی هفته های گذشته به دنبال اخبار مثبت از نتیجه روند مذاکرات برجامی در وین و احتمال برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران، بازار سکه، طلا و ارز سیر نزولی به خود گرفتند. کاهش قیمتی که منجر به ورود نرخ دلار به کانال ۲۰ هزار تومان، افت قیمت طلا به هر گرم حدود ۹۰۰ هزار تومان و همچنین قرارگرفتن بهای سکه تمام بهار آزادی در آستانه ورود به کانال ۸ میلیون تومان شد.

عقبگرد قیمت ها در بازار طلا و ارز
اما این کاهش قیمت خیلی در بازار دوام نیاورد و با بازگشایی تعطیلات چند هفته ای کرونایی صنف طلا و جواهر همراه با عقب گرد قیمت ها نرخ طلا، سکه و ارز روندی افزایشی به خود گرفت. رشد قیمتی که باعث شد تا بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار دوباره به بیش از یک میلیون تومان برسد و سکه نیز مرز ۱۰ میلیون تومان را در نوردد. در بازار ارز نیز دلار حدود ۲۰ هزار تومانی مسیر افزایشی را در پیش گرفت و به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت.
کارشناسان اقتصادی و بازار، عوامل مختلفی را باعث بازگشت قیمت ها پس از سقوط نرخ طلا و ارز در بازار عنوان می کنند. برخی معتقدند؛ نرخ تعادلی ارز با توجه به شرایط اقتصادی کشورچون وجود نرخ بالای تورم و... همان حدود ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان است و کاهش قیمتها به دلیل ایجاد جو روانی و التهابی که در بازار بدنبال برخی خبرهای چون رفع تحریم ها بوجود آمد اتفاق افتاده و خیلی نمی تواند قیمت ارز را در بازار به شدت پایین آورد.

انجام توافقات هسته ای با حفظ چهار چوبها نیز شاید قیمت ها را در بازار برای مدتی کوتاه کاهشی کند ولی این قیمت ها به دلیل شرایط اقتصادی کشور خیلی ماندگاری ندارد

البته همیشه برخی اخبار تاثیر مقطعی خود را بر روی قیمت ها در بازار به جای می گذارد. در چنین شرایطی انجام توافقات هسته ای با حفظ چارچوب ها نیز شاید قیمت ها را در بازار برای مدتی کوتاه کاهشی کند ولی این قیمت ها به دلیل شرایط اقتصادی کشور خیلی ماندگاری ندارد.

روند افزایشی قیمت طلا و سکه در بازار
حال از آنجایی که قیمت طلا و سکه در بازار از نرخ ارز و اونس جهانی تبعیت می کند بنابراین قیمت این کالاها در بازار نیز متاثر از قیمت ارز در داخل و اونس جهانی دچار تغییر می شود آنگونه که قیمت این کالاها اکنون در بازار نسبت به دو هفته گذشته روندی افزایشی به خود گرفته است.

این که طی حدود ۲ هفته اخیر قیمت ها در بازار طلا و سکه روندی افزایشی به خود گرفته اند ناشی از بازگشت نرخ دلار به ۲۳ هزار تومان و رشدی تدریجی که درانس جهانی مشاهده می شود است

«آیت محمدولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نوسان قیمت این روزهای طلا و سکه گفت: قیمت طلا تابع قیمت اونس جهانی و نرخ ارز در بازار است. این که طی حدود دو هفته اخیر قیمت ها در بازار طلا و سکه روندی افزایشی به خود گرفته اند ناشی از بازگشت نرخ دلار به ۲۳ هزار تومان و رشدی تدریجی که در اونس جهانی مشاهده می شود است.

رشد تقاضا برای خرید طلا با بازگشایی صنف طلا و  جواهرات
وی در پاسخ به اینکه آیا با بازگشایی واحدهای صنفی طلا پس از تعطیلات کرونایی درشرایطی که قیمت این کالای ارزشی به نسبت ماه گذشته کاهش یافته بود بازار با افزایش میزان تقاضا مواجه بود؟ گفت: کاهش قیمت طلا در حین تعطیلات اتفاق افتاد البته برخی صرفی های مجاز و مطمئن اقدام به فروش آنلاین سکه و طلا در زمان تعطیلات می کردند ولی با بازگشایی واحدهای فروش طلا میزان تقاضا برای خرید این کالا به نسبت ماه پیش افزایشی بود حال از آنجایی که میزان نرخ طلا و سکه در بازار همزمان با بازگشایی ها واحدهای صنفی به نسبت روندی افزایشی به خود گرفته بود اما بازار داد و ستد نسبتا گرم بود.

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: هفته ابتدایی بازگشایی صنوف طلا و جواهر متقاضیان زیادی برای خرید طلا به بازار رجوع کردند اما پس از آن با توجه به نوسان قیمتی که این کالاها به خود گرفتند میزان تقاضا و معامله در بازار به نسبت کاهش یافت ولی میزان معاملات در قیاس با سال گذشته همچنان بالاست.

با توجه به عدم ماندگاری قیمت ارز در نرخ پایین حتی در زمان رفع تحریم ها، بی تردید نباید انتظار داشت که هر گرم طلا با انجام توافقات هسته ای به ۸۰۰ یا ۹۰۰ هزارتومان برسد و چنانچه به این رقم هم نزول کند، مقطعی و گذرا خواهد بود

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت توافقات هسته ای و برداشته شدن تحریم ها قیمت طلا و سکه چون ۲ هفته گذشته سقوط خواهد کرد گفت: بی تردید هر خبر مثبت و امیدوار کننده ای از نتیجه مذاکرات برجامی تاثیر خود را بر روی قیمت ارز بجای می گذارد و چون قیمت طلا از نرخ ارز و اونس جهانی پیروی می کند، بنابراین احتمال کاهش قیمت این کالا دور از انتظار نیست، اما با توجه به عدم ماندگاری قیمت ارز در نرخ پایین حتی در زمان رفع تحریم ها، بی تردید نباید انتظار داشت که هر گرم طلا با انجام توافقات هسته ای به ۸۰۰ با ۹۰۰ هزار تومان برسد و چنانچه به این رقم هم نزول کند، مقطعی و گذرا خواهد بود.

احتمال کاهش مقطعی قیمت ۵ تا ۱۰ درصدی طلا با انجام توافقات
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: اگر قیمت طلا با انجام توافقات برجامی کاهشی شود، کاهش قیمت این کالا ۵ و در نهایت ۱۰ درصد بیشتر نیست با این وجود چنین رقمی نمی تواند بر کاهش قیمت طلا حتی در شرایط رفع تحریمها تاثیر چندان چشمگیری بر بازار این کالا به جای گذارد.

محمد ولی درباره آینده قیمت طلا گفت: هرچند پیش بینی در مورد قیمت طلا سخت است، اما با توجه به رشد جمعیت جهان و کاهش ظرفیت ذخایر طلا در دنیا، بی تردید میزان تقاضای جهانی برای خرید، سرمایه گذاری و نگهداری این فلز ارزشی و کمیاب هم از سوی دولت ها و هم مردم در آینده بالا می رود که این موضوع به رشد قیمت ها منجر خواهد شد.

سرمایه گذاری بر روی طلا در میان مدت و درازمدت همیشه سودآور بوده است و از آنجایی که نگهداری، حمل و نقل و داد و ستد این کالا به نسبت سایر کالاهای دیگر در بازار به آسانی انجام می شود، بنابراین سرمایه گذاران زیادی راغب به سرمایه گذاری در این بازارهستند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: سرمایه گذاری بر روی طلا در میان مدت و درازمدت همیشه سودآور بوده است و از آنجایی که نگهداری، حمل و نقل و داد و ستد این کالا به نسبت سایر کالاهای دیگر در بازار به آسانی انجام می شود، بنابراین سرمایه گذاران زیادی راغب به سرمایه گذاری در این بازار هستند.

قیمت طلا همین الان هم در بازار ارزان است
احمد وفادار، عضو انجمن صنف طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده قیمت طلا و تاثیرگذاری مثبت مذاکرات هسته ای بر نوسان نرخ این کالا گفت: قیمت طلا همین الان هم در بازار به نسبت اوج قیمت سایر فلزات دیگر پایین است و نرخ آن با انجام توافقات هسته ای هم سیر نزولی چندانی به خود نمی گیرد.

اونس جهانی پس ازمدتها کاهش قیمت بخصوص در این حدود ۲ سال درگیری جهان با بیماری کووید ۱۹ اکنون روندی نسبتا مناسب باشیب بالا را به خود گرفته است در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در آینده پایین نمی آیند بلکه احتمال افزایش آن نیز وجود دارد

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران طلا همیشه در میان مدت سود مناسب و در دراز مدت سود قابل توجهی را از سرمایه گذاری بر روی این کالای بی دردسر کسب کرده اند، اظهار داشت: اونس جهانی پس از مدتها کاهش قیمت بخصوص در این حدود ۲ سال درگیری جهان با بیماری کووید ۱۹ اکنون روندی نسبتا مناسب با شیب بالا را به خود گرفته است در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در آینده پایین نمی آیند بلکه احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

بنا به این گزارش، هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان است.  همچنین قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. علاوه بر این قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۶۹ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده و هرانس طلا نیزهم اکنون  ۱۸۶۸ است.

کد خبر: ۸۹٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha