۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
دپوی ۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور
معاون فنی گمرک ایران خبر داد

دپوی ۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور

ارونقی، معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: حدود شش میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور دپو شده که ممکن است با توجه به شرایط جوی، فاسد و غیرقابل استفاده شود.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی افزود: در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۸۱ هزار تن کالای اساسی در گمرکات کشور تخلیه شده و ۴۰۵ هزار تن کالای اساسی در ۱۵ شناور در کنار اسکله در حال تخلیه است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۲ فروند شناور در لنگرگاه‌های بنادر در انتظار پهلو گرفتن و تخلیه ۸۳۱ هزار تن کالای اساسی هستند که اگر با کالاهای تخلیه شده و در حال تخلیه جمع شوند عددی حدود ۵ میلیون و ۸۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور دپو خواهد شد که تاکنون سابقه نداشته است.

معاون فنی گمرک تاکید کرد: علت دپوی این حجم از کالا در بنادر و گمرکات کشور، این است که پیش از این در سال گذشته مصوبه‌ای توسط ستاد هماهنگی اقتصادی کشور به ستاد تنظیم بازار ابلاغ شده بود که بر اساس آن بازرگانان به دو روش می‌توانستند کالاهای خود را از بنادر ترخیص کنند که در سال جدید این مصوبه به گمرک ابلاغ نشده است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه با هماهنگی که بین بانک و وزارت صنعت انجام شده بود بازرگانان می‌توانستند با مراجعه به بانک‌ها و دریافت اعلامیه تامین ارز اعتباری کالای خود را ترخیص کنند سپس ارزشان تامین شود ضمن اینکه بازرگانانی که به این شکل می‌توانند کالای اساسی خود را تامین کنند حدود ۷۰ نفر هستند و این روشی کارآمد برای جلوگیری از دپوی کالا در بنادر بود.

وی گفت: روش دیگر که در این مصوبه بر آن تاکید شده بود امکان ترخیص ۹۰ درصد کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانک در گمرکات بود که تا اواخر سال گذشته در گمرکات اجرا می‌شد.

معاون فنی گمرک تاکید کرد: متاسفانه با توجه به ابلاغ دوباره همین مصوبه توسط ستاد هماهنگی اقتصادی کشور به ستاد تنظیم بازار در سال جدید، هنوز این مصوبه از طرف ستاد تنظیم بازار به گمرکات کشور ابلاغ نشده است و نتیجه آن دپوی حدود ۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور شده که با توجه به شرایط جوی، ممکن است باعث فاسد شدن و غیرقابل استفاده شدن این کالاها شود.

کد خبر: ۸۹٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha