۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
درز اطلاعات مشتریان بانک ملت؛ به شایعات توجه نکنید| امکان دسترسی به حسابهای بانکی میسر نیست
یک مدیر ارشد بانک مرکزی در گفتگو با «بازار»:

درز اطلاعات مشتریان بانک ملت؛ به شایعات توجه نکنید| امکان دسترسی به حسابهای بانکی میسر نیست

یک مقام ارشد بانک مرکزی گفت: درز اطلاعات هویتی برای مشتریان بانکی مشکلی را بابت دسترسی به اطلاعات آنها ایجاد نمی کند چرا که بانک مرکزی بانک ها را ملزم به استاندارسازی و تامین امنیت حسابها کرده است.

اسدالله خسروی؛ بازاز: اگرچه ابتدای هفته جاری خبری مبنی بر لو رفتن اطلاعات هویتی ۳۰ میلیون مشتری بانک ملت نگرانی هایی را برای مشتریان این بانک ایجاد کرد اما یک مقام ارشد بانک مرکزی اعلام کرد؛ نگرانی بابت دسترسی به حسابهای بانکی نیست چرا که نشت اطلاعات هویتی حسابهای بانکی مشتریان این بانک را تهدید نمی کند.

حداقل در سه سال گذشته، این بانک هر سال  اطلاعات هویتی مشتریانش لو رفته و نشت اطلاعات در بانک ملت رقم رخ داده  به نحوی که در  سال ۹۷  به دلیل خطای انسانی اطلاعات تعدادی از کاربران به پرداخت ملت درز کرده بود و اما مسئولان بانک ملت مدعی شدند که اطلاعات سرقت شده حاوی اطلاعات محرمانه نیست و هیچ آسیبی به حساب‌های بانکی افراد وارد نشده است. سال ۹۸ نیز  نشت اطلاعات ۵ بانک دولتی منتشر شد که نام بانک ملت در میان آن بانک‌ها قرار داشت؛ که وزیر ارتباطات  دلیل انتشار این خبر را نه هک کردن  اطلاعات مشتریان که باج خواهی پیمانکار این بانک‌ها اعلام کرد.

 اما  در آخرین مورد داده‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات هویتی ۳۰ میلیون نفر درز کرده که شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه و آدرس است اما هسته مالی مورد دستبرد قرار نگرفته است.

مشتریان بانکی تحت تاثیر شایعات قرار نگیرند
وی با بیان اینکه بانک ها باید با ایمن کردن سرورهای اطلاعاتی و ایجاد امنیت سفت و سخت به مسئله استاندارسازی دراین زمینه توجه ویژه کنند؛ افزود: بانک مرکزی بانک ها را مکلف به استاندارسازی و انجام ملاحظات لازم برای حفاظت ازحسابهای بانکی و اطلاعات هویتی مشریان کرده است تا در صورت هک و یا ایجاد مشکلی خاص دسترسی به حسابهای مردم امکان پذیر نشود.

با نشت اطلاعات بانکی بی تردید نگرانی هایی برای مردم به خصوص مشتریان بانکی که اطلاعات آن لو رفته است ایجاد می شود که البته مردم در چنین شرایطی باید از فضای شایعات دوری کنند و نباید تحت تاثیر قرار گرفته واقدام به بستن حساب یا خروج منابع ازبانک کنند

این مقام بانک مرکزی اضافه کرد: با نشت اطلاعات بانکی بی تردید نگرانی هایی برای مردم به خصوص مشتریان بانکی که با اطلاعات آن لو رفته است ایجاد می شود که البته مردم در چنین شرایطی باید از فضای شایعات دوری کنند و نباید تحت تاثیر قرار گرفته و اقدام به بستن حساب یا خروج منابع ازبانک کنند.

وی ادامه داد: البته بانک ملت با صدرو اطلاعیه ای به مشتریان این بانک، اطلاع رسانی لازم را در خصوص مشکل پیش آمده  کرده است و در صورت احتمال بروز چنین مشکلاتی بانک ها باید در سریع ترین زمان ممکن مردم را در جریان امر قرار دهند.

امکان دسترسی به اطلاعات مشتریان بانکی میسر نیست
بنا به این گزارش، به دنبال ادعای مطروحه در فضای مجازی مبنی بر افشای اطلاعات تعدادی از مشتریان بانک ملت، روابط عمومی این بانک با تاکید بر التزام بانک به حفظ اطلاعات مشتریان خود خاطرنشان کرد: ابعاد این ادعا توسط تیم های تخصصی و فنی بانک در حال بررسی است که به محض کسب اطلاعات بیشتر، اطلاع رسانی کامل صورت خواهد گرفت. بانک ملت تاکید کرد با داشتن این اطلاعات امکان دسترسی به حساب های مشتریان میسر نمی باشد.

گفتنی است؛ این اولین باری نیست که اطلاعات کاربران بانکی در ایران هک می شود، چنین موضوعی در بانک های دیگر نیز در گذشته اتفاق افتاده است که البته با اطلاع رسانی بانک ها، به مشتریان و انجام اقداماتی چون تغییر رمز و... مانع از ایجاد سوء استفاده های احتمالی از حساب مردم شده است. به هر حال هک شدن حساب‌ها و سو استفاده از پول‌های مشتریان بانک ملت مه در فضای مجازی انتشار یافت از جمله مواردی بود که به دروغ در شبکه های اجتماعی منتشر شد در حالی که عملا با اطلاعات نشت داده شده نمی‌توان از حساب‌ها برداشت کرد.

مشتریان بانک ملت اگر نکات امنیتی را رعایت کنند و  اطلاعاتی مانند رمز بانکی و رمز پویا را در اختیار دیگران قرارندهند به هیچ عنوان نباید نگران نشت اطلاعات باشند.

کد خبر: ۸۹٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha