۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
ین ژاپن؛ پر سود و بسیار وحشی
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار؛

ین ژاپن؛ پر سود و بسیار وحشی

حیدری کارشناس اقتصادی می‌گوید: کسانی که در بازار فارکس به دنبال سود بسیار بالا در یک زمان کوتاه می‌گردند ین ژاپن چنین امکانی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

بازار؛ گروه بورس: کسانی که به دنبال هیجان و نوسان‌گیری در بازار فارکس هستند، کارشناسان ین ژاپن را پیشنهاد می‌کنند و برای توصیف میزان هیجان آن، از اصطلاح ارز وحشی برای این ارز استفاده می‌کنند.

علی حیدری کارشناس اقتصادی و از فعالین بازار فارکس به کسانی که به دنبال هیجان در بازار فارکس با نوسان بالا می‌گردند ین ژاپن را معرفی کرد. او در گفتگو این هفته خود با بازار به تحلیل ین ژاپن و عوامل تاثیر گذار بر آن پرداخت و برای کسانی که در این بازار فعالیت می‌کنند چند سیگنال پیشنهاد کرد.

*در بازار آسیا اگر بخواهیم ارزهای کشورهای این قاره را اولویت بندی کنیم، کدام ارز در بازار فارکس بیشترین سود را دارد؟
در حال حاضر ین ژاپن سودمندترین ارز با حاشیه نوسان بالا در آسیا است و  بعد از آن دلار استرالیا و دلار نیوزلند از اهمیت خاصی برخودار هستند. البته خبرهای مربوط به یوان چین هم مهم است اما من برای کار کردند این ارز را پیشنهاد نمی‌کنم.

ین وحشی بزرگ است و نوسانات بسیار بالا دارد چرا که در یک اقتصاد شفاف قرار می‌گیرد و در هر سه بازار آسیا و آمریکا و اروپا می‌تواند پر سود باشد

*با توجه به اینکه یکی از پایه‌های اقتصادی هر کشور را نظام پولی آن تشکیل می‌دهد و نظام پولی بیشتر مبتنی بر سیاست‌های بانک مرکزی است، عملکرد بانک مرکزی ژاپن را چگونه تحلیل می‌کنید؟
بانک مرکزی ژاپن از نظر ظاهری یک بانک مستقل است ولی از نظر من بانک مرکزی ژاپن دو راهکار برای سیاست‌های پولی خود دارد، اولین راهکار آن  به صورت کلامی بوده که بیشتر مواقع در  و شاید بالای ۹۰ درصد مداخلات بانک مرکزی این کشور را مداخلات کلامی شامل می‌شود.

به عنوان مثال زمانی که ارز این کشور در حال قدرتمند شدن است، بانک مرکزی ژاپن با مداخلات  سعی می‌کند که کمی قدرت این ارز را تعدیل کند. در کمتر مواقعی هست که به صورت فیزیکی مثل تزریق بودجه یا خرید اوراق و مسائل دیگر در بازار دخالت کند.

در کنار بانک مرکزی ژاپن، مقامات ارشد این کشور مثل نخست وزیر هم می‌تواند مداخله کلامی کند و نوسانات پولی این کشور انجام دهد. هر بار نخست ژاپن به هر دلیل گفتگوی انجام داد پیشنهاد می‌کنم نوسانات لحظه‌ای بازار بررسی کنید.

*مداخله کلامی جزو عوامل روانی بازار است؟
نمی‌توان صرفا آن را عوامل روانی دانست. این یک نوع سیاست تنظم بازار پولی در ژاپن است. در زمان کرونا سیاست انبساطی توسط این بانک اعمال شد مثل تزریق پول اما چندین سال بود که سیاست‌های کلامی را در پیش گرفته بود.

اصولا پایداری اقتصادی ژاپن بر مبنای صادرات است. قوت و ضعف این ارز بر مبنای صادرات است و معمولا بانک مرکزی ژاپن مثل بسیاری از بانک‌های مرکزی دیگر تابع کاهش ارز خود برای صادرات است. این بانک بیشتر اقدامات خود را بر مبنای تقویت صادرات ژاپن انجام می‌دهد. اگر به دلایل مختلف مثل یکسری از اتفاقات در منطقه، ین ژاپن در یک برهه زمانی شروع به رشد قیمتی کند، در این زمان بانک مرکزی ژاپن اقدام به مداخله کلامی می‌کند، مثلا در یک زمان مشخص اعلام می‌کند که قرار است تسهیلات پولی یا خرید اوراق قرضه و یا تزریق پول به اشکال مختلف را انجام بدهیم و این مداخله کمک به کاهش قیمت ین ژاپن  کمک می‌کند که نخست وزیر هم این قدرت را دارد و در صورت نیاز تمامی مواردی که از طریق مداخله کلامی مطرح کرده است را اجرا می‌کند.

*بیشتر بانک‌های مرکزی دنیا، یک زمان خاص نشست برگزار می‌کنند و نتایج آن را اعلام می‌کنند، آیا بانک مرکزی ژاپن هم مداخلات کلامی خود را در یک زمان خاصی انجام می‌دهد؟
کمی شرایط ژاپن با سایر کشورها فرق می‌کند، مثلا در ایلات متحده هر ۴۵ روز یک بار بانک مرکزی آن یک نشست برگزار می‌کند و همه نتایج آن را می‌بینند، چنین تعرفی برای بانک‌ مرکزی ژاپن وجود دارد، اما این کشور  از جمله کشورهای است که بدون اعلام قبلی هم جلسه یا مطلبش را عنوان می‌کند.

از الان می‌توان امیدوار بود تا پایان سال جاری میلادی حیطه اقتصاد بین المللی در بیشتر کشورها به سمت رونق اقتصادی حرکت کند که این مسئله بر روی ین ژاپن تاثیر می‌گذارد ولی در کل خود نفت تاثیر چندانی بر ین ژاپن ندارد

*از کدام منبع از آخرین سیاست‌های بانک مرکزی ژاپن با خبر شویم؟
ابتدا سایت بلومبرگ و بعد هم سایت بانک مرکزی ژاپن است، اگر تخصص اقتصادی هم دارید بررسی ساختار اقتصادی ژاپن می‌تواند بسیار در بررسی سیاست‌های بانک مرکزی ژاپن به شما کمک کند.

*برای اینکه در بازار فارکس  بتوانیم ین ژاپن را تحلیل کنیم، باید عوامل تاثیر گذار بر آن را بدانیم، از نظر شما چه عواملی بر روی ین ژاپن تاثیر گذار است؟
اگر قرار است فارکس کار کنید، هر بازاری تفاوت‌های و عوامل تاثیرگذار خود را دارد به عنوان مثال اگر در بازار آسیا کار می‌کند، قطعا ارزی که بیشترین نوسان را دارد ین ژاپن است، اگر در اروپا و آمریکا کار می‌کنید آن‌ها هم تفاوت‌های خود را دارند، البته اگر در بازار آمریکا کار می‌کنید، ین ژاپن نوسانات خوبی در آنجا می‌دهد.

  در کنار مسائل اقتصادی و مداخله کلامی و غیر کلامی بانک مرکزی و همچنین اظهارات نخست وزیر این کشور در سیاست‌های پولی نکات دیگری هم وجود دارد که جزو عوامل تاثیرگذار مهم بر ین ژاپن هستند که یکی از آن‌ها اتفاقات بین المللی است. هر زمانی که در بازار به هر دلیلی یک بی نظمی و یک رویداد غیر منتظره داشتید، احتمال تقویت ین در بازار آسیا بسیار زیاد می‌شود. مثلا پرتاب آزمایشی موشک توسط کره شمالی که از قبل اعلام نمی‌شود، یک بی نظمی ایجاد می‌کند و زمانی که این بی نظمی ایجاد شد در بازار مخصوصا در بازار آسیا، سرمایه گذاران به سمت ین ژاپن سوق پیدا می‌کنند، پس بی نظمی‌ها سبب گرایش سرمایه گذاران به سمت ین در بازار آسیا می‌شود.

*آیا سیاست آمریکا و چین در ین ژاپن تاثیر دارد؟
بزرگترین شریک تجاری ژاپن، آمریکا است و بعد از آن کشورهای دیگری مثل چین و اورپا قرار دارد. هر گونه تصمیم گیری و سیاست گذاری در حیطه سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی آمریکا در تمامی بازار تاثیر می‌گذارد حتی بر روی ین ژاپن و بازار ارزهای دیجیتال، طلا و کامودیتی‌ها.

*ژاپن یکی از مصرف کنندگان بزرگ نفت در جهان است، قیمت و میزان تولید نفت چقدر بر ارزش پولی این کشور تاثیر دارد؟
 عمده مصرف نفت در ژاپن به صورت روزانه است ولی بیشتر از نفت چیزی که بر ژاپن اثر گذار است، نوسانات اقتصادی بین المللی است. هر چقدر خوشبینی در حیطه بین المللی بیشتر باشد تقاضا بیشتر است. از الان می‌توان امیدوار بود تا پایان سال جاری میلادی حیطه اقتصاد بین المللی در بیشتر کشورها به سمت رونق اقتصادی حرکت کند که این مسئله بر روی ین ژاپن تاثیر می‌گذارد ولی در کل خود نفت تاثیر چندانی بر ین ژاپن ندارد.

*پیشنهاد شما برای فارکس کارانی که بر روی ین ژاپن کار می‌کنند چیست؟
اگر سن شما زیر ۲۳  است، اصلا روی ین ژاپن کار نکنید چون این ارز بسیار پر هیجان است و افراد زیر ۲۳ سال معمولا قدرت کمی بر مدیریت هیجان خود دارند. مهمترین سیگنال برای ین ژاپن که می‌توانم معرفی کنم،  این است که این ارز همیشه به اخبار دلار آمریکا حساس است و نوسان خوبی به شما می‌دهد، یعنی نیاز نیست که خودتان را چندان درگیر خبرهای ین ژاپن کنید کافی است خبرهای آمریکا و سبک و سیاق آن را بررسی کنید.

این ارز  وفاداری خوبی به چارت تکنیکال و همچنین اخبار بنیادی دارد وصرفا معطوف به بازار آسیا نیست و در سایر بازارها شما می‌توانید نوسان خوبی از آن دریافت کنید. ین وحشی بزرگ است و نوسانات بسیار بالا دارد چرا که در یک اقتصاد شفاف قرار می‌گیرد و در هر سه بازار آسیا و آمریکا و اروپا می‌تواند پر سود باشد.

کد خبر: ۸۸٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha