۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
تمام دولت درگیر مبارزه با کرونا است
روحانی در جلسه هیات دولت:

تمام دولت درگیر مبارزه با کرونا است

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: امسال در روزهای پایان سال مردم با مسایل و مشکلاتی مواجه هستند. مساله ویروس کرونا در سبک زندگی، اقتصاد، رفت و آمد و مشاغل بسیاری از مردم تاثیر گذاشته است. این ویروس به نوعی به مسافرت و تردد تاثیر دارد و فشارهای فراوانی به اقتصاد جامعه وارد کرده است. بنابراین این موضوع را باید جدی بگیریم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: امسال در روزهای پایان سال مردم با مسایل و مشکلاتی مواجه هستند. مساله ویروس کرونا در سبک زندگی، اقتصاد، رفت و آمد و مشاغل بسیاری از مردم تاثیر گذاشته است. این ویروس به نوعی به مسافرت و تردد تاثیر دارد و فشارهای فراوانی به اقتصاد جامعه وارد کرده است. بنابراین این موضوع را باید جدی بگیریم.

رییس جمهور گفت: از مردم می خواهم که  این مساله را جدی بگیریم. به این ویروس به سادگی نگاه نکنیم و برای سلامت و خانواده خطرناک در نظر بگیریم. گرچه از لحاظ علمی و پزشکی این ویروس خیلی خطرناک‌تر از ویروس های شبیه آنفولانزا نیست اما به دلیل مساله واگیری سریع و شیوع این بیماری جایگاه خاص خود را پیداکرده است و به همین دلیل در همه کشورهای دنیا تاثیر گذاشته است. اینکه در برابر بیماری کرونا چه باید بکنیم و چه اقداماتی انجام دهیم، تقریبا به یک نسخه واحدی رسیده ایم و بر آن تاکید داریم.
روحانی یکی از این موارد را برداشت زنجیره شیوع کرونا عنوان و تصریح کرد: این زنجیره شیوع از یک فرد شروع می شود و فرد وارد جمعی می شود و آن جمع را آلوده می کند و آن جمع هم به جمع دیگری می روند و آنان دچار مشکل می شوند. این زنجیره ای است که از نقطه ای شروع می شود و از نقاط بین شهری و حتی بین کشورها هم عبور کند.
وی تاکید کرد: پس اولین مساله قطع این زنجیره است و اما چگونه زنجیره را قطع کنیم مهمترین مساله ضدعفونی است؛ اگر دست‌ها را خوب بشوییم و ضدعفونی کنیم زنجیره از این جا قطع می‌شود و از دست ما به دست دیگری نمی‌رود و این برای قطع زنجیره تاثیرگذار است.  

ترددهای مردم باید به حداقل برسد

روحانی با بیان این که عدم تردد مساله مهمی برای مبارزه با شیوع کرنا است،   افزود: برخی فکر می‌کنند تردد به معنی سفر از تهران به شهر دیگری است، ولی اگر از شما تهران به جنوب و مناطق دیگر تهران رفتند به معنی تردد نیست و اشکال ندارد و داخل تهران است.
رییس جمهوری افزود: وقتی اعلام می‌شود تردد مضر است سفر درون شهری هم همان اثر را در شیوع بیماری را دارد و تفاوتی نمی کند، برخی فکر می کنند سفر داخل استان با بیرون استان تفاوتی ندارد. سفر چه از استان به استان دیگر و حتی درون استان بین شهرهای داخل استان و بین شهرستان ها و روستاها چه از بخشی به بخش دیگر توصیه این است که حتی الامکان ترددها باید به حداقل ممکن کاهش یابد. مگر این که تردد ضروری وجود دارد
روحانی افزود: همه باید به پروتکل‌ها و اصول ابلاغی توجه کنند و مراعات کنند تا زنجیره شیوع بیماری شکسته شود.

تمام دولت درگیر مبارزه با کروناست

وی ادامه داد: بعضی ها فکر می کنند که در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و گلایه می‌کنند که  کل کشور و همه وزیران و مسوولین باید بیایند.

روحانی گفت: در این ستاد تمام دولت درگیر هستند. بخشی از دولت تلاش می کنند که زندگی عادی مردم بگذرد. زندگی عادی مردم یعنی یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسایل مالی و پولی و کالای اساسی باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه تلاش ما این است که زندگی مردم به شرایط بحرانی غیرقابل تحمل تبدیل نشود، گفت: دنبال این هستیم که شرایطی باشد که مردم بتوانند البته با مراعات همه اصول و سختی‌های ویژه ای که دارد زندگی کنند. همه وزیران ما امروز درگیر هستند.

وی افزود: ‌تمام وزیران اقتصادی و مسوولین ما درگیر این مساله هستند. از رییس سازمان برنامه و بودجه گرفته برای این که اگر جایی نیاز به پول باشد تامین مالی کند. از معاون اقتصادی رییس جمهور که موظف است جلسات لازم اقتصادی  در این زمینه را مرتبط برگزار کند. وزیر اقتصادی و رییس بانک مرکزی ما درگیر هستند برای تامین ریال و دلار برای اینکه چیزی بخریم. کالاهای اساسی مردم و آنچه که برای پزشکی لازم است و تمام بخش های تحقیقاتی و علمی ما درگیر هستند.

روحانی  ادامه داد: معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، وزارت دفاع و تمام بخش‌هایی که توان دارند باید در این زمینه کار کنند. کیت، ماسک و وسیله ای که مورد نیاز است. راجع ریشه یابی و نحوه مقابله با آن همه فعال هستند. یک نفر نیست که در دولت ما درگیر نباشد.

رییس جمهوری ادامه داد: مسوولیت سنگینی بر دوش وزارت صنعت معدن و تجارت گذاشته شده است و این که لجستیک کار و تامین مواد به عهده آنها است همانطور که برای همه کارخانه ها و اقتصاد و تولید کشور مسوولیت سنگین دارد.    وزارت صمت مسئولیت کامل دارد که هرچه وزارت بهداشت و درمان می گوید در این زمینه تهیه و در اختیار قرار دهد.
وی ضمن تشکر از شهرداری‌ها گفت:  باید تشکر ویژه از آنها کنم که شهر را نظافت و ضدعفونی می کنند که این یک بار سنگینی بر دوش آنها و کمک بزرگی برای شکست کرونا است.

روحانی افزود: بعضی از استانداری هایی که با آنها در تماس بودم نگرانی مصرف بالای آب داشتند که می گفتند مصرف آب بالا رفته و ممکن است در هفته‌های آینده با مشکل کمبود آب روبرو شویم. مردم در زمینه آب و برق نباید مشکل داشته باشند.

مقام عالی دولت با بیان اینکه از وزیر نیرو راجع به آب و برق سوال کردم و ایشان هم پاسخ کتبی به من داد؛ خوشبختانه مردم ما هیچ نگرانی برای آب و برق در این ایام نباید داشته باشند.
وی افزود: مردم هیچ نگرانی برای انرژی و سوخت نباید داشته باشند. در زمینه گاز و گازوئیل و بنزین و سایر نیازمندی‌ها، در تلاشند و این کار دارد انجام می گیرد.

رییس دولت دوازدهم خطاب به مردم گفت: مطلع هستیم که برخی اقشار جامعه در فشار اقتصادی قرار گرفته اند؛ مشاغلی که بیشتر مشاغل شب عیدی است خیلی از فروشنده‌ها، بخش پوشاک و بخش‌های دیگر، نیازمندی‌های منزل-مردم در شب عید نو نوار می کردند- با مشکلاتی روبرو هستند، البته این مشکلات بعدا جبران می‌شود  و بعد از اینکه کرونا به عنوان یک مهمان ناخوانده بسیار بد رخت بر بست و رفت، مردم نیز برای خرید اقدام می‌کنند.

روحانی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در دستگاه های مختلف گفت: سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد، اقداماتی را انجام داده اند؛ من مصوبات را دیده ام و یکشنبه هفته آینده این مصوبات را با حضور مسئولان اتاق ها و اصناف مرور می‌کنیم و هر امکانی در اختیار دولت باشد در این زمینه تلاش می‌کند اعم از اقساط، مالیات و ... که برخی از آنها حل شده و برخی دیگر نیز باید برطرف شوند؛ ما این موضوع را دنبال کرده و ادامه می‌دهیم.
رییس جمهوری بار دیگر تاکید کرد:  نگذارید شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند، این‌کار را نکنید، از کرونا خطرناک‌تر ترس، وحشت و اضطراب است، با اینکه پزشکان می‌گویند این ویروس خیلی خطرناک‌تر از آنفلوانزا نیست.
وی ادامه داد: اگر به کسی گفته شود که آنفلوآنزا دارد، برای او چندان مهم نیست اما اگر گفته شود که کرونا دارد، نصف روحیه او از بین می‌رود و همان ابتدا سازمان بدن و گلبول‌های سفید که باید با این ویروس مبارزه کنند و بجنگند سست می شوند زیرا فکر می‌کنند که کرونا مساوی با پایان زندگی است؛ اینگونه نیست، کرونا هست باید این را شکست دهیم و اصول را مراعات کنیم اما در عین حال نباید ترس و وحشت و اضطراب میان مردم ایجاد کنیم.
روحانی با اشاره به برخی اظهارات غیر مستند درباره آمار مرگ و میرهای ناشی از کرونا  افزود: برخی افراد که گاهی ممکن است بی نام و نشان هم باشند و از روی غرض هم صحبت نکنند مثلا می‌گویند فلان استان نابود شد، این موضوع را که از استاندار آن استان پیگیری می‌کنیم و می‌پرسیم که آمار فوتی های دیروز آن استان چقدر بوده است، همان استانی که گفته می شود وضعیت آن خیلی بد است و روزنامه ها نیز تیتر کرده اند- می گوید که ۱۲ نفر فوتی داشته‌اند.
وی ادامه داد: در شرایطی ممکن است روزی ۱۰ تا ۱۲ نفر فوت کنند، اما از آن طرف هم  ۱۲۰ نفر از بیمارستان ترخیص می شوند؛ نمی‌خواهم بگویم که این ویروس را کوچک بپندارید، اما بیش از آنکه واقعیت است آن را بزرگ نکنیم و با آن زندگی کنیم و این دوران را بگذرانیم.

مردم همکاری نکنند دیرتر به نتیجه می‌رسیم

رییس جمهور در پایان سخنانش در هیات دولت گفت: نکته آخر اینکه مساله مبارزه با کرونا دو بخش و بال دارد؛ یک بال آن اقداماتی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دولت و همکاران ما در دولت انجام می دهند و یک بخش هم به همکاری مردم مربوط می‌شود. از همه مردم می‌خواهم برای مبارزه با کرونا با ما همکاری کنند چون اگر مردم همکاری نکند دیرتر به نتیجه می رسیم اما با همکاری آنان زودتر به نتیجه دست خواهیم یافت.
روحانی با اشاره به صحبت ها و بحث‌های امروز در هیات دولت گفت: در نشست امروز یکی می‌گوید راه این شهر را ببندیم دیگری می‌گفت راه شهر دیگری باید بسته شود. یکی هم گفت یک راه شهر بزرگ را ببندیم و هر کسی در این زمینه اظهار نظر کرد و کاملا راجع به آن بحث کردیم اما اتفاق نظر همه این است اگر راه‌ها بسته شود در بعضی چیزهایی که گفته می شود، مشکل دیگر می‌آفریند. ممکن است بستن راه از یک منظر خوب باشد اما چهار جای دیگر مشکل ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: قرار شد طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا افراد از حیث سلامت چک شوند و اگر مشکلی دارند آنان را به مراکز درمانی ببرند و درصورت مخالفت‌شان، به همان جایی که از آنجا آمده اند، برگردند. البته این کار در ورودی ها انجام نخواهد شد که فرد مثلا هزار کیلومتر از تهران دور شد و آنجا از او تست گرفته شود بلکه هر روزی که ستاد ملی اعلام کرد در خروجی‌ها تب سنجی انجام می شود و از لحاظ تب سنجی افرادی که سالم هستند به راه خود ادامه می‌دهند.

رییس جمهور با بیان اینکه روزهای سختی را پشت سر می گذاریم، گفت: با وجود پیش رو  داشتن بهار، زمستان سردی داریم اما  این روزهای سخت می گذرد و باز هم در کنار هم خواهیم بود؛ باز هم شرایط پیش می‌آید به اماکن متبرکه خواهیم رفت و در آنجا راز و نیاز خواهیم کرد.

کد خبر: ۸٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha