۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
کاهش ۲۵.۷ درصدی جرایم بانکی با تولید رمز پویا
رئیس پلیس فتا ناجا اعلام کرد

کاهش ۲۵.۷ درصدی جرایم بانکی با تولید رمز پویا

مجید، رئیس پلیس فتا ناجا گفت: از سال ۹۰ تا ۹۸ شاهد افزایش جرائم سایبری بودیم، اما در سال گذشته با راه اندازی رمز پویا کاهش ۲۵.۷ درصدی در جرائم فضای مجازی گزارش شده است.

به گزارش بازار، سردار وحید رجبی در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: با پیگیری‌هایی که سال ۹۸ انجام دادیم با همکاری بانک مرکزی موفق شدیم رمز پویا را اجرایی کنیم و رمز پویا جایگزین رمزهای ثابت شد.

وی افزود: تعداد مراجعات به پلیس فتای شهرها و همچنین پایتخت در حال افزایش بود به طوری که در پایتخت روزانه ۶۰۰ مراجعه کننده وجود داشت، اما رمز پویا موجب موفقیت در کاهش جرائم شد.

رئیس پلیس فتا در خصوص بحث کرونا و اخبار جعلی که در فضای مجازی در این خصوص در سال ۹۸ و ۹۹ منتشر شد هم گفت: پایش در بحث فروش داروهای غیرمجاز و حرف‌هایی که ممکن بود موجب تنش شود انجام شد و ۳ هزار و ۳۸۴ مورد در فضای مجازی کشف شد که به ۸۰۰ مورد آن تذکر دادیم و ۷۰۰ مورد نیز به صورت قضایی پیگیری شد.

وی افزود: در بحث اراذل و اوباش نیز در سال ۹۹ با بررسی پیج‌ها ۲۱ هزار مورد (فراخوان) را مورد رصد قرار دادیم و روی ۴ هزار مورد فراخوان نیز متمرکز شدیم و ۵۰۰ پیج را نیز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی کردیم.

سردار وحید مجید گفت: در بحث سلاح و مهمات در فضای مجازی نیز ۱۲ هزار مورد را رصد کردیم که اکثر آن در استان تهران بود و هزار و ۷۰۰ پیج یا فراخوان را به مراجع قضایی در این خصوص معرفی کردیم.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: در بحث آسیب‌های اخلاقی و مزاحمتی نیز با رویکرد تذکر و ارشاد پیش رفتیم و ۳۱ هزار مورد را رصد کردیم و از این میان هزار و ۸۰۰ مورد با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود:‌ تشدید اقدامات جرائم سایبری و قمار همچنان در سال جدید یکی از اولویت‌های پلیس فتا است که در سال گذشته ۶ هزار پرونده تبلیغ سایت شناسایی و حدود ۴ هزار پرونده قضایی در این خصوص تشکیل و هزار و ۶۰۰ متهم به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس پلیس فتا گفت: ۱۵ باند قمار نیز در سال گذشته شناسایی و ۲۴۶ نفر از اعضای اصلی به مراجع قضایی معرفی شدند و خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش فعالیت این سایت‌ها هستیم.

سردار وحید مجید در خصوص رمزارزها گفت: در بحث رمزارزها هیچ گونه تعریفی نشده است و هیچ گونه پشتیبانی قانونی وجود ندارد و این رمزارزها در معاملات بانکی به عنوان ابزار تعهد آور در اسناد قانونی نمی‌تواند مورد استناد قرار گیرد.

وی افزود: توصیه می‌کنیم در این بازار کسانی که حضور پیدا می‌کنند مراقب باشند و به هیچ عنوان اطمینان نکنند، زیرا این سایت‌ها فاقد پشتوانه هستند.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: در سال گذشته ۲۷۲ پرونده شکایت در این خصوص تشکیل شده است که آخرین مورد آن در پلیس فتای مشهد طرح شکایت شد.

وی گفت: در بحث کنکور نیز بالغ بر ۱۲ تا ۱۳ کانالی اقدام به فروش سوالات کنکور می‌کردند و البته به صورت جعلی بود؛ ‌شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

کد خبر: ۸۸٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha