۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
ساماندهی ۶۰ بنای تاریخی همدان با هزینه کرد ۲۹۲ میلیارد ریال اعتبار
مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان خبر داد:

ساماندهی ۶۰ بنای تاریخی همدان با هزینه کرد ۲۹۲ میلیارد ریال اعتبار

همدان - مالمیر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از مرمت و ساماندهی ۶۰ بنای تاریخی همدان با هزینه کرد ۲۹۲ میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه درک تاریخ با شناخت افکار انسان امکان پذیر است، گفت: یک راه ممکن برای شناخت افکار بشری تجلی عینی ساختارهای ذهنی است به عبارت دیگر تجلی عینی ذهن انسان به طور خاص در ارزش‌های میراث فرهنگی مشهود است که در آثار و اماکن تاریخی نمایان می شود.

وی گفت: استان همدان که عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران را داراست در تنوع و تعدد آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی از هر جهت باعث فخر و مباهات شهروندان این دیار کهن است و این آثار وظیفه و مسئولیت عظیمی را بر دوش خدمتگزاران و دوستداران میراث فرهنگی نهاده که نمی‌توان حضور و وجود پاسداران اش را نادیده گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: سال گذشته با اعتبار ۲۹۲ میلیارد ریال بیش از ۶۰ بنای تاریخی در همدان مرمت و سه هزار و ۱۰۰ قطعه شی تاریخی ساماندهی شد.

علی مالمیر ادامه داد: ساماندهی ۶۰ بنای تاریخی از جمله ترانشه هفت تیر، تکمیل موزه منطقه‌ای و مخزن امن هگمتانه، محوطه سازی آرامگاه بوعلی، ساماندهی مجموعه دستکند سامن، مرمت دیگر بناهای تاریخی از جمله یخچال میرفتاح ملایر، کاروانسرای تاج آباد، حمام تاریخی کبابیان، سرای مستوفی بازار تویسرکان، پل تاریخی مریانج،  باغ نظری همدان، پل تاریخی کرزان و خانه اقتداری با اعتبار ۲۹۲ میلیارد ریال از جمله فعالیت‌های مرمتی معاونت میراث فرهنگی همدان در سال گذشته است.

ساماندهی اطلاعاتی و مستندنگاری ۶۰۰ قطعه سکه مسی دوره صفویه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: ساماندهی و مستندنگاری اشیاء فرهنگی‌تاریخی شامل ساماندهی اطلاعاتی و مستندنگاری ۶۰۰ قطعه سکه مسی دوره صفویه، ساماندهی یک هزار و ۸۰۰ قطعه سکه مسی موجود در مخزن، ساماندهی ۵۰۰ قطعه سنگ های تاریخی و ۱۵۰ قطعه ضرب سفالی و ۵۰ عدد شیء فلزی با میزان اعتبار تخصیص یافته برای مرمت اموال منقول فرهنگی‌تاریخی به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال از دیگر فعالیت‌ها در سال گذشته بوده است.

علی مالمیر ادامه داد: در راستای حفظ و صیانت از آثار میراث نیاکان نسبت به تجهیز موزه ها به سیستمهای الکتریکی و حفاظتی اقدام شد که با اعتبار چهار میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال سیستم های دوربین مداربسته در پایگاه نوشیجان، اماکن تاریخی و فرهنگی سطح استان، موزه لطفعلیان و پایگاه هگمتانه نصب و راه اندازی شد.

مالمیر ادامه داد: موزه ها از منابع مهم و سرمایه های ملی کشورها هستند و هنگامی که به صورت صحیح و علمی مورد استفاده قرار گیرند می‌توانند در تحقق هدف های فرهنگی و اجتماعی مؤثر باشند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای موزه به نمایش گذاشتن داستان‌ انسان گذشته در برابر چشمان انسان معاصر است و نیز نشان می دهد او چگونه دانش خود را درباره‌ جهانی که در آن زندگی کرده به‌ دست آورده و چگونه هنر، صنایع، تمدن و فرهنگ خود را ساخته و چگونه زندگی خود را بنا نهاده است.

مالمیر گفت: موزه معرف و نماد جنبه های گوناگون تاریخ زندگی‌ اجتماعی بشر طی قرنهای متمادی‌ هستند، یعنی آنچه را که در کتابهای تاریخ به‌طور تئوری می‌خوانیم در موزه به‌طور عینی و محسوس لمس می‌کنیم.

وی گفت: موزه فرصتی را برای بروز لذت ناشی‌ از زیبایی، شادی و شعف‌ذهنی و فضایی را برای پرورش‌ تصورات دست‌نیافتنی و گریز از روزمرگی و سرگرمی ذهنی فراهم‌ می‌کند و جایگاه ویژه‌ای در میان ابزارها و روشهای آموزشی‌ دارد و باید موزه ها را به مثابه مراکز دانشگاهی به شمار آورد زیرا هر فردی را در هر سطحی از دانش بهره‌مند می‌سازند.

۱۸ موزه در حوزه‌های تخصصی و عمومی در استان همدان فعالیت می‌کنند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: در استان همدان ۱۸ موزه در حوزه‌های تخصصی و عمومی فعالیت می‌کنند که در طول سال پذیرای علاقه‌مندان برای بازدید از این اماکن هستند.

مالمیر گفت: موزه هگمتانه در حوزه باستان شناسی، موزه بوعلی سینا و طب در حوزه تخصصی پزشکی، موزه تاریخ و فرهنگ در خانه لطفعلیان ملایر و موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند در حوزه مردم‌شناسی، موزه شهدا در نهاوند، موزه تاریخ و فرهنگ در اسدآباد و تویسرکان، موزه تاریخ طبیعی و موزه دفاع مقدس در همدان، موزه ورزش پهلوانی در همه کسی، موزه مشاغل سنتی، موزه مشاهیر و موزه آمادای در همدان و در حوزه مردم‌شناسی، موزه های فعال استان همدان را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: موزه و مرکز پژوهش و تحقیقات دانشگاهی، موزه آموزش و پرورش، موزه موقوفات، موزه برق و موزه شهید مدنی از دیگر موزه‌های فعال در استان همدان هستند که در سال گذشته بیش از ۵۵ هزار نفر از این اماکن بازدید داشته اند.

آغاز مرمت ۵ بنای تاریخی همدان در هفته جاری
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان همچنین گفت: در هفته میراث‌فرهنگی عملیات مرمت و بازسازی، پنج بنای تاریخی یخدان میرفتاح ملایر، خانه آیت‌اله مدنی، مرمت زورخانه همه‌کسی، مسجد حاج احمد و کاروانسرای نو در شهرستان همدان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه مرمت این بناها از ابتدای هفته آینده با اعتبار هفت میلیارد ریال، آغاز خواهدشد، گفت: برای نگهداری از این بناهای تاریخی به همکاری انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان همدان نیاز داریم تا بار دیگر به یکی از جاذبه‌های پربازدید گردشگری همدان تبدیل شوند.

مرمت یخدان میرفتاح که در سنوات قبل براثر بارش باران و شرایط جوی موجود بخشی از بنای آن تخریب شده بود با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال آغازشده است

مالمیر گفت: مرمت یخدان میرفتاح که در سنوات قبل براثر بارش باران و شرایط جوی موجود بخشی از بنای آن تخریب شده بود با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال آغازشده است.

وی گفت: عملیات مرمت بنای تاریخی مسجد حاج احمد با اعتبار ۶۰۰ میلیون ریال، مرمت زورخانه همه‌کسی با اعتبار ۳۵۰ میلیون ریال و مرمت کاروانسرای نو ۶۰۰ میلیون ریال توسط مرمتگران بومی استان همدان انجام می‌شود.

وی یاداور شد: یخچال میرفتاح ملایر۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به شماره ثبت ۳۲۴۲، خانه شهید مدنی سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۹۰ و زورخانه همه‌کسی که متعلق به دوره پهلوی است با قدمت ۱۰۰سال در ابتدای آذرماه سال ۱۳۸۸ به عنوان یک اثر فرهنگی تاریخی به شماره ۲۸۱۴۷ به بنای ملی تبدیل شدند.

کد خبر: ۸۸٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha