۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
رشد قیمت میلگرد در سایه رکود

رشد قیمت میلگرد در سایه رکود

با وجود جو رکودی سنگینی که در بازار آهن حکم فرما شده است، اما در بازار آزاد تهران با ثبت نوسانات جدید قیمت میلگرد در روزهای ابتدایی از هفته جاری مواجه شدیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با وجود جو رکودی سنگینی که در بازار آهن حکم فرما شده است، اما در بازار آزاد تهران با ثبت نوسانات جدید قیمت میلگرد در روزهای ابتدایی از هفته جاری مواجه شدیم. عوامل افزایشی که بر این بازار تاثیر گذارهستند توانستند موجب افزایش قیمت محصولات در بازار راکد آهن شوند و همین مسئله موجب شده تا بر سنگینی جو موجود در بازار افزوده شود. بر خلاف شرایط حال حاضر بازار در بخش انتهایی زنجیره فولاد، شاهد رونق در معاملات سنگ آهن در بازار فیزیکی بورس کالا بودیم و در اغلب عرضه های صورت گرفته در این بخش استقبال خوبی صورت گرفت.

در حالی که همچنان در بازار تقاضای سرمایه ای دیده نمی شود اما با این حال در اولین روز از هفته جاری، قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران به رقم ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که رقمی بی سابقه محسوب می شود. با وضعیتی که بازار به آن دچار شده است، تعیین قیمت پایه شمش و از دیگر سو بازگشت مجدد نرخ ارز به کانال ۲۲ هزارتومانی در روز آغازین هفته موجب شد تا بازار آهن با رشد قیمتی مواجه شود.

روند رو به رشد قیمت ها در دومین روز از هفته جاری نیز تداوم یافت، به این صورت که قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد در روز یکشنبه نخستین بار از کانال ۱۴ هزارتومان عبور کرده و میگلرد سایز ۱۰ با رقم ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. دراین میان طی ابلاغیه ای که از سوی بورس کالا اعلام شد مقرر شد تا از این پس قیمت پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا بر مبنای مثبت و منفی ۳ درصد و همچنین به پیشنهاد شرکت عرضه کننده مشخص خواهد شد.

مصوبه ذکر شده برای عرضه های مقاطع طویل فولادی طی هفته گذشته و در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه به مرحله اجرا رسید. با در نظر گرفتن این موضوع که شمش و محصولات فولادی روزهای اوج قیمتی خود را سپری می کنند و همچنین برای محصولات فولادی تولید داخل در بخش صادرات بازار خوبی به چشم می خورد، از این رو پیش بینی ها حاکی از آن است که عرضه کنندگان در این بین با درنظر گرفتن ابلاغیه فوق و همچنین دارا بودن بازار صادراتی به افزایش نرخ پایه عرضه محصول خود اقدام کنند. همین موضوع باعث می شود تا بهای تمام شده مقاطع طویل فولادی افزایش یافته و به رشد قیمت ها در بازار داخلی منجر شود. به همین دلیل بود که روز شنبه و در واکنش به همین ابلاغیه شاهد روند صعودی بازار بودیم.

از طرف دیگر نرخ ارز نیز در همین روز مجددا به کانال ۲۲ هزارتومان بازگشت و روی ریل صعودی قرار گرفت؛ این مسئله فاکتوری مثبت در جهت افزایش تقاضا و همچنین رشد قیمت در بازارهای کشور شد. اما فعالان بازار آهن و فولاد کشور معتقدند که همین رشد نرخ ارز نیز قادر به ایجاد رونق چشمگیر در بازار داخل نبود. در نهایت به علت عدم تقاضای مصرفی در این بازار و نداشتن دید مثبت نسبت به آینده، این بازار همچنان با رکود مصرفی و سرمایه ای سنگینی مواجه است. در شرایط موجود رشد قیمت ها در بازار ناپایدار بوده و احتمال برگشت به عقب در قیمت ها وجود دارد.

کد خبر: ۸۸٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha