۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
 رفع موانع پیش روی تولید بهترین نوع حمایت است
در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور مطرح شد؛

رفع موانع پیش روی تولید بهترین نوع حمایت است

روسای اتاق‌های استانی در نشست اخیر با هیات رئیسه اتاق ایران بر لزوم طراحی یک برنامه و استراتژی دقیق در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ از طریق رفع موانع پیش روی تولید تاکید کردند.

به گزارش ابزار به نقل از اتاق ایران، روسای اتاق‌های استانی در تازه‌ترین نشست خود با هیات رئیسه اتاق ایران بزرگ‌ترین حمایت از محیط کسب‌وکار را رفع موانع پیش روی واحدهای تولیدی و خدماتی دانستند. به باور آنها برگشتن دولت به جایگاه سیاست‌گذاری و رفع برخی موانع و قوانین دست‌وپاگیر، بزرگ‌ترین حمایتی است که در راستای تحقق نام‌گذاری سال می‌توان از تولید کرد.

روسای اتاق‌های سراسر کشور ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل در دوران کرونا و بی‌توجهی آنها به ابلاغیه‌هایی که از سوی دولت صورت می‌گرفت، خواستار رسیدگی دولت به این مسئله شدند. تعدد سامانه‌هایی که از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌ها طراحی شده‌ان نکته دیگری بود که در این جلسه مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار گرفت.  

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست به جلسه‌ای که با اعضای هیات رئیسه و تعدادی از تشکل‌ها با رئیس جمهور داشتند اشاره کرد. بر اساس اظهارات او در این نشست به موضوع خشکسالی و تبعات ناشی از آن اشاره شد که متاسفانه این موضوع چندان از سوی مسئولان و تصمیم‌گیران مورد توجه قرار نگرفته است. شافعی معتقد است امنیت غذایی کشور با توجه به خشکسالی اخیر وضعیت نگران‌کننده‌ای در آینده نه چندان دور خواهد داشت و باید پیش از وقوع هر حادثه‌ای برای آن راهی پیدا کرد.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: این خشکسالی علاوه بر تامین غذا، می‌تواند موجب آتش‌سوزی جنگل‌ها، کمبود ذخایر آبی و در نتیجه کاهش سطح تولید برق در کشور شود.

او همچنین به نشست با کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چگونگی تحقق شعار سال اشاره و تاکید کرد: هر چند این جلسه نیز با جلساتی که در سال‌های گذشته برای تحقق شعار سال برگزار می‌شد هیچ تفاوتی نداشت؛ اما حضور پیدا کردیم و یاداور شدیم تا زمانی که برای حاکمیت قانون در تمام ابعاد و وجوه، فکری نشود، تا زمانی که حقوق مالکیت مورد تاکید قرار نگیرد، تا زمانی که برای رهایی از تورم و بی‌ثباتی اقتصادی راهکاری اندیشیده نشود و تا زمانی که اقتصاد ایران با سیاست خارجی کشور پیوند نخورد، اصلاح چند قانون و اقداماتی از این دست نمی‌تواند دردی را دوا کند.

شافعی در ادامه به نشست با مدیرعامل شهرک‌های صنعتی و توافق برای عضویت مجدد اتاق‌های استانی در هیات مدیره شهرک‌های صنعتی خبر داد. رئیس اتاق ایران یکی از دردآورترین نشست‌ها حضور در هیات واگذاری عنوان کرد و گفت: تنها نکته‌ای که درباره هیات‌ واگذاری و عملکرد آن می‌توان گفت، درخواست تعطیلی آن و پیدا کردن یک راه‌حل جدید برای آن است. متاسفانه همه از این شیوه واگذاری دچار خسارت شده‌اند و شاهد یک کارنامه بسیار ناموفق در این رابطه هستیم. لازم است در این مورد تغییرات اساسی اتفاق افتد.

بی‌توجهی دستگاه‌ها و بانک‌ها به ابلاغیه‌های دولت در دوران کرونا 
جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج ضمن انتقاد از عملکرد سازمان‌هایی نظیر تامین اجتماعی و امور مالیاتی در دوران کرونا از موانع پیش روی واحدهای تولیدی برای شروع به کار خود گلایه کرد. بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی برای شروع یک کسب‌وکار بین ۶۰ تا ۷۰ مجوز لازم است که همه آنها مانع جدی در برابر محیط کسب‌وکار کشور هستند. متاسفانه قوانین دست‌وپاگیر بسیاری وجود دارد. لازم است این موانع را شناسایی و برای هر کدام راهکاری ارائه دهیم تا وضعیت تسهیل شود. در این رابطه مرکز پژوهش‌های اتاق ایران می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

او ادامه داد: در دوران کرونا نیز سازمان مالیاتی چندان متناسب با آنچه گفته می‌شود، عمل نکرد. تسهیلاتی که ابلاغ شده از سوی بانک‌ها تمکین نمی‌شود؛ استمهال بدهی، آزادسازی وثایق و غیره ابلاغ شده ولی اجرا نمی‌شود. متاسفانه سازمان تامین اجتماعی نیز بر همین منوال عمل می‌کند.

بین مقصد و مسیری که می‌پیماییم، هماهنگی وجود ندارد
محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان نام گذاری امسال را نتیجه اجرا نشدن شعار سال‌های قبل دانست و تصریح کرد: آنچه درباره مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید گفته می‌شود همانی است که سال قبل اتاق ایران با جدیت پیگیری می‌کرد. متاسفانه همخوانی بین اهداف و مسیری که می‌پیماییم وجود ندارد، برای همین به مقصد نمی‌رسیم. بهترین راه این است که اتاق ایران یک مجموعه منسجم از آنچه پیگیری کرده اما به نتیجه نرسیده تهیه کند و در اختیار مسئولان قرار دهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه بی‌توجهی دولتی‌ها به مشکلات موجود را مورد تاکید قرار دارد و گفت: فاجعه اینجاست که در جلسات با دولتی‌ها به توافقاتی می‌رسیم اما همین توافق‌ها عملیاتی نمی‌شود.

میزان اثرگذاری اتاق در سیاست‌گذاری‌ها را بسنجیم
جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز با بیان این مطلب که نتیجه اقدامات پارلمان بخش خصوصی باید سنجیده شود تا بدانیم تا چه حد اثرگذار بوده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور در مقایسه با دیگر اقتصادهای دنیا بسیار نگران‌کننده است و این مسئله باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار بگیرد.

این فعال اقتصادی عملکرد مسئولان در کرونا و تامین واکسن را بسیار نامناسب ارزیابی کرد و با بیان این مطلب که هیچ چیز بالاتر از سلامتی و رفاه مردم نیست پس چگونه این گونه تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم، گفت: باید متوجه باشیم که ریل‌گذاری اقتصاد کشور اشتباه است. مسیر را اشتباه تعیین کردیم و هرچه به قطار اقتصاد سرعت می‌دهیم فقط میزان انحراف از مسیر اصلی بیشتر می‌شود.

او همچنین تعدد سامانه‌ها برای انجام امور اداری را یک معضل جدی توصیف کرد و ادامه داد: خود من در حوزه کاری با حدود ۲۰ سامانه سروکار داریم. هیچ کدام با دیگری مرتبط و هماهنگ نیست. این وضعیت به یک معضل جدی تبدیل شده، قرار بود سامانه‌ها در راستای تسهیل‌گری ایجاد شوند اما امروز وقت‌گیر شده‌اند.

ایجاد کارگروه برای تحقق شعار سال
مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرماننیز با بیان این مطلب که برای حمایت از تولید مانع‌زدایی کافی است از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال به ریاست استاندار و جانشینی رئیس اتاق کرمان خبر داد که زیرگروه شورای گفت وگوست. برای همین نمایندگان سازمان‌ها و مجلس نیز حضور دارند. بر اساس اظهارات او متاسفانه این سازمان‌ها با یکدیگر ناهماهنگ عمل می‌کنند بنابراین در تلاشیم این ناهمانگی‌ها را شناسایی و حذف کنیم.

ارائه برنامه برای دوران پس از تحریم
ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک، از بی‌برنامگی در صورت رفع تحریم‌ها و در نتیجه عدم استفاده بهینه از فرصتی که ایجاد می‌شود سخن گفت و تاکید کرد: ممکن است تحریم‌ها به مرور شکسته شود، آیا برنامه‌ای برای این دوران داریم؟ در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد. درباره وضعیت مرغ نیز باید یک نشست تخصصی برگزار شود.

کد خبر: ۸۸٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha