۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
کاهش ۸۰ درصدی مشتریان لوازم خانگی| کانال‌های قاچاق بازار را خراب کرده‌اند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کاهش ۸۰ درصدی مشتریان لوازم خانگی| کانال‌های قاچاق بازار را خراب کرده‌اند

گرگان- بحران اقتصادی و شیوع کرونا بازار لوازم خانگی را در گرگان با بحران رو به رو کرده و به گفته فعالان این بخش مشتریان لوازم خانگی به یک ششم دوران اوج و بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تشدید تحریم‌ها علیه ایران و اوضاع نابسامان اقتصادی، یکی از بخش‌های ضروری خانوار که تامین لوازم خانگی بود را مستقیم تحت تاثیر قرارداد و باعث خروج شرکت‌های معتبر و در کنار آن افزایش چشمگیر قیمت‌ها شد. این تغییرات گرچه زمینه فعالیت شرکت‌های ایرانی را پررنتگر کرد اما چالش‌های ایجاد شده به گونه‌ای است که به عقیده فعالان این بخش مردم نه تنها برای خرید لوازم خانگی اقدام نمی‌کنند بلکه حتی نوعروسان هم کمتر توان خرید آن را دارند و بازار به یک ششم زمان اوج خود رسیده است.

در گفتگو با محمد علی وثوق، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گرگان بیشتر درباره شرایط بازار و تاثیرپذیری آن از چالش‌هایی همچون تحریم، مشکلات اقتصادی و کرونا مطلع شدیم که در ادامه می‌خوانید.

* در بعضی مشاغل به دلیل افزایش بیکاری شاهد درخواست‌های زیاد برای ورود به اصناف هستیم. در اتحادیه لوازم خانگی گرگان شرایط اعضا به چه صورت است؟
اتحادیه لوازم خانگی گرگان حدود ۲۰۰ نفر عضو پروانه دارد دارد. حدود ۵۰ نفر هم در دست اقدام هستند که مدارک آن‌ها در حال بررسی است. تعداد کمی هم بدون پروانه فعالیت دارند که بعضی از آن‌ها شناسایی شده و به آن‌ها اخطار لازم را دادیم. تعدادی هم به صورت زیر زمینی و برخی هم به صورت بازارهای اینترنتی بدون مجوز فعالیت دارند.

با تمام موارد فوق، به نسبت تعداد خانوارها و استانداردهای واحدهای صنفی، تعداد لوازم خانگی در گرگان زیاد است.

* فروشگاه‌های اینترنتی بدون مجوز چطور فعالیت دارند؟
برخی یک کانال در شبکه‌های مجازی درست می‌کنند و بدون این که کالایی داشته باشند یا برخی با تهیه انبار مخفی، اجناس را بدون مجوز به مصرف‌کننده می‌فروشند.

البته به محض اینکه شناسایی بشوند اینجا اقدام می‌کنیم اما به راحتی با یک کانال و شماره تماس به صورت قاچاق از بندرگناوه یا بانه یا سایر بازارهای مرزی مثل چابهار تلفن‌ها را پیدا می‌کنند و به صورت تلفنی کالا را می‌فرشوند و تحویل مصرف‌کننده می‌دهند.

* چالش شما با فروشگاه‌های اینترنتی است یا فقط بدون مجوزها؟
بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی مجوز ندارند. آن‌ها مالیات نمی‌دهند و حتی کالای غیراصل را به اسم کالای اصلی می‌فروشند. این افراد باید از اتحادیه مجوز بگیرند و دستگاه‌های نظارتی روی فعالیت آن‌ها نظارت کنند.

اگر کسی تخلف کرد باید دستگاه‌های مربوطه جلوی تخلفات این فروشگاه‌ها را بگیرند. در استان خود ما هم تعدادی فروشگاه اینترنتی بدون مجوز داریم.

* فروشگاه‌های رسمی از یک کانال مجازی چه صدمه می‌بینند؟
این‌ها صدمات جدی به فروشنده‌های رسمی بازار می‌زنند. در حقیقت این پول وارد اقتصاد کشور نشده زیرا مالیات و عوارض شهرداری از من می‌گیرند و ده‌ها نهاد روی من نظارت دارند ولی برای این کانال‌های هیچ کسی ناظر نیست.

* به دلیل قیمت پایین و البته نبود ضمانت مردم گرایش بیشتری به این کالاها دارند. شما امتیازی رقابتی نسبت به این موارد ندارید؟
فقط قیمت ملاک نیست. الان فصل تابستان در پیش است و یک کولر شرکتی با یک کولر بانه‌ای حدود پنج تا هفت میلیون تومان تفاوت قیمت دارد. درست است که این تفاوت‌ها برای مردم وسوسه‌کننده است اما قدرت موتور، نوع گاز و تعداد فیلترها و حجم پنل و. . . همگی تفاوت زیادی با برندهای اصلی دارند و مصرف‌کننده اطلاعی از این موضوع ندارد و براساس ظاهر می‌خرد.

مردم بسیاری آگاهی ندارند و به اسم کولر بدون ضمانت و ارزانتر خریداری می‌کنند ولی با جنس‌های تقلبی رو به رو می‌شوند.

* چالش اصلی فقط قیمت نیست، مردم می‌گویند پول ضمانت می‌گیرند ولی ضمانت نمی‌دهند
در شرکت‌ها همه جوره پیدا می‌شود و برخی متعهد نیستند اما بعد از تشدید تحریم‌ها با چالش‌های ضمانتی بسیاری رو به رو شدیم. شرکتی که ضمانت معرفی کرده دوست دارد متعهد شود و خدمات رسانی کند اما گاهی قطعات نیست. مصرف‌کننده دوست دارد سریع کالایش تعمیر شود اما بعضی قطعات پیدا نمی‌شود و حتی خود شرکت مادر هم آن قطعه را ندارد.

شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی خارجی از ایران رفته اند ولی هنوز بخش خدمات آن‌ها فعال است.

* الان گرایش مردم به سمت خرید کدام برندها بیشتر است؟
به علت این که تحریم‌ها ایجاد شد تقریبا همه شرکت‌های برند و معتبر از ایران خارج شدند. این شرکت هاو طی چند سال گذشته گرایش مردم را به سمت کالاهای خارجی بردند. هر کسی که دنبال لوازم خانگی بود کالای خارجی را حتی به صورت اقساط می‌خرید زیرا وادرات زیاد بود و کالای خارجی از نظر کیفیت در سطح بالایی بودند.

در آن مقطع متاسفانه شرکت‌های ایرانی نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند خودشان را ارتقاء دهند و در کنار هم به رقابت بپردازند. شرکت ایرانی، سرمایه ایرانی را گرفته تا کار تولید کند ولی در همان سطح می‌ماند. باید طراحی و قالب‌سازی کنند، خود را به روز کنند تا رقابت کنند. حتی می‌شد با مهندسی معکوس کالای را طراحی کنند ولی راحتترین کار را انتخاب کردند که واردات بود.

برندهای ایرانی زیادی در بازار است و طی سال‌های گذشته مجوزهای زیادی صادر شد، ولی محصول با کیفیت نداریم و همه هم در سیستم توزیع مانده اند

اکنون برندهای ایرانی زیادی در بازار است و طی سال‌های گذشته مجوزهای زیادی صادر شد. ولی محصول با کیفیت کم داریم. همه هم در سیستم توزیع مانده اند. برخی شرکت‌ها کالا را تولید می‌کنند و می‌گویند محصول همین است و مشتری ناچار است شرکت‌های ایرانی را بخرد.

* آیا قطعات شرکت‌های ایرانی تماما داخلی هستند؟
کارخانه‌های ما اکثر محصولات را تولید می‌کنند اما قیمت تولید داخل هم با قیمت‌های خارجی برابری می‌کند درصورتی که کیفیت لازم را ندارند. در ضمن تمام محصولات داخلی ما به قطعات خارجی وابسته است. موتور یخچال و گاز کولر و. . . همگی وارداتی است.

* درباره تاثیر کرونا بر بازار هم توضیح دهید
کرونا بر بازار تاثیرات منفی زیادی گذاشته است. تقریبا مشتری‌ها را اندازه یک ششم بازار کاهش داده است. مشتری‌ها کم شده اند و مردم کمتر تمایل دارند لوازم جدید خانگی بخرند.

قبلا برخی خانواده‌ها خرید مازاد داشتند و لوازم خود را بعد از مدتی به روز می‌کردند. اما اکنون اگر کسی وسایلش خراب هم بشود به سمت تعمیر می رود در صورتی که قبلا تعویض می‌کردند. به علت کاهش شدید توان اقتصادی مصرف کننده‌ها و افزایش قیمت در این بخش، بازار بسیار راکد شده است.

* با این تفاسیر بیشتر مشتری شما نوعروسان و تازه دامادها هستند
تعداد عروسی هم به علت کرونا و شرایط اقتصادی حاکم بر مردم کم شده است. مردم کمتر جرات ازدواج دارند. یک دست لوازم خانگی برای شروع یک زندگی با ارزانترین قیمت و ساده‌ترین کالا حداقل ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود.

* خب با این هزینه‌ها چطور می‌توان لوازم خانگی خرید؟
اکثر مردم تمایل به خرید قسطی دارند و لی حتی در پرداخت اقساط هم مشکل دارند. زمانی کارخانه‌ها خودشان تسهیلاتی را در نظر می‌گرفتند چون کالای وارداتی رقیب کالای داخلی بود، اما اکنون شرکت‌های ایرانی فقط نقدی می‌فروشند و حتی پیش از خرید باید وجه را پرداخت کنیم.

اگر کسی بخواهد شرایط بفروشد یا باید از سرمایه خودش قسطی بدهد یا این که با پشتوانه خود وام بگیرد و جنس را قسطی بفروشد که سود بانکی آن حداقل ۱۸ درصد اسمی است ولی ۲۵ درصد برای یک فروشنده تمام می‌شود که سود زیادی است.

* آیا دستگاه‌هایی مثل مالیات شما را در این شرایط همراهی می‌کند؟
مالیات این مسائل و مشکلات واحدهای صنفی را قبول ندارد. ما اگر کالا را شرایطی بفروشیم و سرمایه واحد صنفی سوخت بشود، یا در یک دوره ضرر دهد و یا بازار تعطیل شود برای دارایی مهم نیست. مشکل جدی اینجاست که دارایی پایه مالیاتی فرد صنفی را هیچگاه کاهش نمی دهد. اگر پایه مالیاتی یک فرد صنفی در سال ۹۴ که بازار کمی رونق داشت پنج میلیون تومان بود در سال ۹۸ که کرونا آمد مالیات آن را چند برابر افزایش می دهد. سال ۹۸ هم تعطیلی و قرنطینه داشتیم و هم کاهش چشمگیر مشتریان ولی پایه مالیاتی افزایش چند برابری داشته است.

بازارهای سنتی در مباحث مالیاتی صدمه زیادی دیدند. ممیزین مالیاتی براساس ضرایب مالیاتی خودشان مالیات واحد صنفی را تعیین و در نظر می‌گیرند که بیش از آن سودی هست که سازمان صنعت و معدن برای رسته لوازم خانگی معین کرده اشت. سود های تعیین  شده برای صنف لوازم خانگی هفت درصد از طرف سازمان صنعت و معدن مشخص شده که افراد صنفی در بیشتر موارد همان هفت درصد را هم برای رفاه حال مشتریان کمتر دریافت می‌کنند.

در انتها امیدواریم که همه به هم کمک کنیم تا همه مشکلات جامعه برطرف شود.

کد خبر: ۸۸٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha