۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
با اقتصاد دولتی نباید انتظاری از بازار بورس داشت
کارشناس مسائل اقتصادی:

با اقتصاد دولتی نباید انتظاری از بازار بورس داشت

حاجی وند، کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مادامی که اقتصاد دولتی است و رئیس سازمان بورس تحت تأثیر انتصات دولتی منتصب می شود، نباید انتطار خاصی از بورس داشت.

به گزارش بازار، مهدی حاجی وند، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی بازار بورس را حساس ترین بازار خواند و ضمن اشاره به فروش اوراق دولتی که امسال پشت سرهم اتفاق افتاد و نفس بازار را گرفت تصریح کرد: دامنه نوسان نامتقارن به همین دلیل است و هماهنگی برای فروش اوراق دولتی چندان بدون برنامه نبود.

وی بورس سال ۹۹ را یک اقلیم با سه پادشاه خواند و اذعان کرد: در بازار بورس سهام داران باید دید میان و بلند مدت داشته باشند اما در یک سال گذشته مدیر ثابتی نداشتیم و این نشان می دهد که نظارت و مدیریتی بر بُعد فرهنگی و اطلاع رسانی در بازار سرمایه نداشتیم.

حاجی وند کلید واژه چهارشنبه های بیقرار و تصمیمات شبانه را نتیجه وضع کنونی بازار بورس دانست و با بیان اینکه بازار سرمایه می توانست بازار بورس باشد، متذکر شد: ناظر بازار منظور از ظن در دستکاری را روشن نمی کند و خبرهایی از قبیل ابطال برخی نهادها مبهم است.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به بروکراسی اداری شدید در بازار تصریح کرد: تا زمانی که اقتصاد دولتی است و رئیس سازمان بورس تحت تأثیر انتصات دولتی منتصب می شود، نباید انتطار خاصی از بورس داشت.

وی در ادامه در مورد سهام عدالت که هر روز گره ای به آن اضافه می شود و همچنان به بزگزاری شرکت های مجامع سرمایه گذاری پافشاری داریم، پیشنهاد داد: شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت را تبدیل به صندوق های سرمایه کنیم و با تدبیر درست، هیئت مدیره سهام را بفروشد تا کوچک و کوچک تر و به مدل میرا تبدیل شود.

سهام عدالت با این روند پیش رود، مشکلاتش بیشتر می شود
حاجی وند با بیان اینکه اگر سهام عدالت با همین روند پیش رود مشکلات آن در آینده بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: بازار سرمایه بازاری تخصصی است و هر کس نباید درباره آن اظهار نظر کند.

این کارشناس ضمن اشاره به دو نگاه کوتاه مدت و میان و بلند مدت به بازار سرمایه توصیه کرد: باید تعادلی به بازار کوتاه مدت دهیم و نقدشوندگی ایجادکنیم و در میان و بلند مدت دامنه نوسانات را بالا برده تا عرضه و تقاضا صورت گیرد.

وی اجازه معامله مستقیم در بورس را اشتباه خواند و گفت: باید معاملات غیرمستقیم انجام شود و از بازار سرمایه حمایت کرد.

مشابه سازی بازار سرمایه داخلی با بازارهای جهانی
امیر سیدی، کارشناس بازار سرمایه درباره جولان حقوقی تا تصمیمات خلق الساعه بورس، ضمن اشاره به بانک های سرمایه گذاری دنیا که نوعی تعادل بین بازارهای بدهی و سرمایه برقرار می کنند، اذعان کرد: نهادهایی که نقد شوندگی در بازار ارائه دهند، نداریم همچنین نهاد، قدرتی ندارد و باید به سیتسم بانکی متصل باشند و دانش ما نیز از بازار سرمایه به اندازه کافی نیست.

وی تشریح کرد: منابعی که از این بازار برداشته شد و زیرپایی که بانک مرکزی از این بازار کشید دو عاملی بود که باعث شد بیش کاهشی در مقابل بیش واکنش قرار گیرد.
سیدی ضمن اشاره به سازمان و نهادهایی که مسئولیت چیزهایی غیر مربوط را بر عهده می گیرند در مورد کارگزار معامله گر در کشورهای غربی گفت: چندهزار نفر این مجوز را دارند و در تالارها صحبت کرده و معامله انجام می دهند همچنین محدودیتی در تعداد آنها نیست.

این کارشناس سرمایه در رادیو گفت و گو اذعان کرد: اگر در بازار ما عدالت رعایت شده بود برتری های آن ناشی از توانمندی صرف نبود بلکه ناشی از انحصار بوده که بسیاری از جوانان به همین دلایل نتوانستند مجوز فعالیت بگیرند.

سیدی درباره بازار رمز ارز عنوان کرد: افراد در این بازار محدودیت ندارند و وقتی بازاری جلوی آنها موانعی ایجاد کند سلیقه بر آنها غلبه کرده و وارد فضای پر ریسک رمز ارز می شوند در حالی که در بازار سرمایه خودمان به راحتی می توان این مدل را پیاده کرد و آن را آزاد گذاشت و اگر احساس شود ناظری وجود ندارد، جذابیت بازار ما از رمز ارز بیشتر می شود.

سیدی در بخش دیگری از گفتگو در مورد سهام عدالت خاطرنشان کرد: این سهام باید مستقیم اختصاص داده می شد اما اکنون می توان با صدور ابطال فعالیت کند و هر چه در صندوق های با عمق محدود ماند به نسبت بین کدها تسهیم شود.

وی ادامه داد: نهادهای مالی می توانند در این صندوق ها وارد شوند و انتخاب هئیت مدیره آنها از بین نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس، ریسک را پایین می آورد.
این کارشناس بهترین راه برون رفت از شرایط کنونی بازار سرمایه را مشابه سازی با بازار جهانی عنوان کرد و گفت: با نگاه به بازار جهانی بسیاری از مکانیزم ها رعایت نشده است.

کد خبر: ۸۸٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha