۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
ارزآوری ۲۰۰ میلیون دلاری صنعت نخودچی ممقان در سال
رئیس اتحادیه خشکبار ممقان خبرداد؛

ارزآوری ۲۰۰ میلیون دلاری صنعت نخودچی ممقان در سال

تبریز- رئیس اتحادیه آجیل، خشکبار و نخودچی ممقان با اشاره به فعالیت یک هزار و ۳۰۰ کارگاه تولید نخودچی در این شهر، از ارزآوری ۲۰۰ میلیون دلاری صنعت نخودچی ممقان در سال خبر داد.

به گزارش بازار، جواد اژدری با بیان اینکه ممقان دومین تولید کننده نخودچی در جهان است، اظهار کرد: نخودچی جزو ۶ قلم اصلی آجیل و خشکبار است و سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن در ۱۳۰۰ کارگاه فعال ممقان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اشتغال هشت هزار نفر در کارگاه های تولید نخودچی ممقان به هیچ عنوان مشکل اشتغال نداریم و حتی از شهرستان های دیگر هم در این کارگاه ها مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: نخودچی تولید شده در ممقان به کشورهایی مانند چین، آلمان، استرالیا، عراق و افغانستان صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل، خشکبار و نخودچی ممقان در مورد بحث های حمایتی از این صنف گفت: برای اینکه سود بیشتری به تولید کنندگان برسد، باید تسهیلات ارزان قیمت داده شود اما به رغم اینکه در شرایط تحریم نیز فعال بودیم، تاکنون از طرف دولت حمایت های خوبی نشده است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان تسهیلات از طرف بسیج سازندگی به کارگاه های تولید نخودچی داده شده است که نیازمند حمایت های بیشتری در سال جدید هستیم.

اژدری در مورد میزان ارزآوری این صنف نیز خاطرنشان کرد: حدود ۱۳۰ هزار تن تولیدی داریم که ۶۰ درصد آن صادر می شود و حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال ارز آوری داریم.

وی در تشریح مشکلات این صنف گفت: با توجه به اینکه مصارف برق و گاز کارگاه های ما بسیار زیاد است، درخواست ما این است که به جای تعرفه صنعتی، تعرفه کشاورزی حساب شود و در خصوص بیمه تامین اجتماعی نیز باید همانند قالیبافان از صنف ما نیز به‌صورت اختصاصی حمایت شود.

وی در خصوص دستگاه های تولید نخودچی بیان کرد: برای راه اندازی یک کارگاه تولید نخودچی دستگاه های تفت،  پوست کن، آبزن، سرند، سایز بندی،  پنج کاره، پر کن و سردوز لازم بوده که برای تولید این دستگاه ها حدود ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار لازم است.

اژدری ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون در همه کارگاه ها دستگاه تولید وجود دارد، اما بر اساس میزان کارکرد دستگاه ها باید هر ۱۰ سال یک‌بار تعویض شود.

کد خبر: ۸۸٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha