۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
زیان روزانه ۵۰۰ میلیون دلاری اوپکی‌ها از سقوط قیمت نفت

زیان روزانه ۵۰۰ میلیون دلاری اوپکی‌ها از سقوط قیمت نفت

تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پی سقوط قیمت نفت، روزانه ۵۰۰ میلیون دلار ضرر می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، در پی شکست توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» برای تعمیق کاهش تولید نفت خام و به دنبال آن سقوط یک سوم از ارزش قیمت نفت، تولیدکنندگان عضو اوپک روزانه درآمدی معادل نیم میلیون دلار از دست می‌دهند.

منبع اصلی درآمد کشورهای عضو اوپک فروش نفت است بنابراین سقوط قیمت، اقتصاد این کشورها را زیر فشار قرار می‌دهد، این در حالی است که کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا پیش از این کاهش قیمت نیز با مشکل فروش نفت روبه‌رو بودند.

سقوط ۳۱ درصدی ارزش نفت خام برنت در روز دوشنبه (۱۸ اسفندماه) و رسیدن قیمت آن به پایین‌ترین میزان در اواسط فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی و کاهش ۲۰ دلاری قیمت نفت نسبت به بالاترین رقم آن پیش از نشست اوپک و متحدانش نشان می‌دهد براساس میانگین تولید نفت اوپک در ماه فوریه، کشورهای اوپک در مجموع درآمدی معادل ۵۰۰ میلیون دلار از دست داده‌اند.

این کاهش درآمد در مقایسه با زمان بالاترین قیمت نفت در ماه ژانویه (۷۱ دلار و ۷۵ سنت) بسیار چشمگیر است.

جان فردریک، مدیر قیمت‌گذاری خاورمیانه و آفریقای موسسه فیچ اعلام کرد که کاهش ۱۰ دلاری قیمت هر بشکه نفت‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سبب کاهش درآمدی معادل  ۲ تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها می‌شود و قیمت سر به سری نفت نیز بالاتر از رقم کنونی آن در این کشورهاست.

 به گفته وی، این در حالی است که حاکمیت‌های دارای رتبه بالاتر، به‌ویژه کویت، قطر و ابوظبی، در این شرایط  دارای سپر مالی‌ توانمند، عمدتاً در قالب صندوق‌های ثروت حاکمیتی هستند.

کد خبر: ۸٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha