۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
تهران به دنبال دور زدن تحریم ها با استفاده از عربستان است
وستی کافکازا روسیه:

تهران به دنبال دور زدن تحریم ها با استفاده از عربستان است

ایران و عربستان مذاکرات مستقیم را در پایتخت عراق آغاز کرده اند. هدف از برگزاری این مذاکرات، پایان دادن به مناقشه و اختلافات است.

به گزارش بازار، پایگاه وستی کافکازا روسیه در مطلبی به تنش زدایی و از سرگیری روابط ایران و عربستان پرداخته است.

در این مطلب آمده است: به گفته مقامات رسمی عراق، ایران از عربستان سعودی درخواست کرده تا در ازای محدود کردن اقدامات انصارالله علیه پایگاه های نفتی عربستان، در فروش نفت و دور زدن تحریم های آمریکا به این کشور کمک کند. گفتنی است که این دو کشور مذاکرات مستقیم را در پایتخت عراق آغاز کرده اند. هدف از برگزاری این مذاکرات، پایان دادن به مناقشه و اختلافات است.

موضوع اصلی در مذاکرات چهار ساعته، جنگ در یمن بود. در جریان این مذاکرات، سعودی ها تلاش کردند، به حملات انصارالله علیه پایگاه های نفتی پایان دهند. ایرانی ها به سعودی ها فروش نفت خود به نرخی پایین تر از نرخ بین المللی را پیشنهاد کرده اند و سعودی ها نیز به نوبه خود، فروش نفت این کشور را در بازارهای جهانی وعده داده اند.

در حال حاضر، ایران در طرح فروش غیر رسمی نفت خود روی امارات متحده عربی و عمان حساب می کند و این کشور به یک خروجی منطقه ای دیگر نیز نیاز دارد تا تحریم امریکا را دور بزند. به گفته مقامات رسمی عراق، عربستان سعودی گزینه ایده آلی برای ایرانی ها بشمار می رود.

در وین، مذاکرات میان اعضای توافق هسته ای برجام در جریان است و هدف از آن، بازگشت امریکا و ایران به این توافق است. اما، یک مقام رسمی عراق گفته که تهران از استراتژی جایگزین با عربستان سعودی حمایت می کند.

گشایش امکانات جدید برای فروش نفت ایران نشانگر تلاش های این کشور برای استفاده از موقعیت و تحکیم نفوذش در منطقه است. ایران همواره، تلاش می کند تا به نحوی از موقعیت ها استفاده کند تا شرایط بهتری برایش فراهم شود. احتمال دارد، مذاکرات وین طولانی مدت باشد. اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که همه مشکلات پس از مذاکرات وین حل و فصل شوند و از این رو، ایران به دنبال جایگزین های مقدماتی است.

در روزهای آینده، در بغداد، دور جدید مذاکرات آغاز خواهد شد و هیات ایران چند روز قبل در این شهر حضور خواهند یافت. مشخص است که هر دو کشور خواهان رسیدن به توافق هستند. هنوز، کمترین نتیجه ای حاصل نشده، اما فضا بسیار مثبت است.

کد خبر: ۸۸٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha