۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
واکسن روسیه، امید دنیا برای رهایی از کرونا
واکسن تک دوزی روسیه در راه بازار؛

واکسن روسیه، امید دنیا برای رهایی از کرونا

واکسن کرونا یکی از مهمترین ابزارهای دنیا برای مقابله با همه گیری کرونا است و واکسن تولید شده توسط روسیه هم می تواند کمک بزرگی در رهایی دنیا از این بحران باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: تا کنون بالغ بر ۱.۴ میلیارد دوز واکسن در دنیا تزریق شده است که امریکا و چین از نظر شمارواکسن های تزریق شده در دنیا رتبه های اول را دارند. تا روز ۱۵ می سال ۲۰۲۱  میلادی ۳۶۶.۹۱ میلیون دوز واکسن در کشور چین تزریق شده است که تمامی این واکسن ها تولید دو شرکت سینوفارم و سینوواک بوده اند.

شمار واکسن های تزریق شده در کشور امریکا برابر با ۲۶۶.۵ میلیون دوز اعلام شده است و در این کشور واکسن های مدرنا و فایزر و جانسون و جانسون تزریق شده است. امریکا واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۵ سال با واکسن فایزر را نیز شروع کرده است و انتظار می رود تا ابتدای سال تحصیلی تازه نوجوانان امریکایی هم واکسینه شوند.

آمارها نشان می دهد ۱۷۸.۳۶ میلیون دوز واکسن در هند تزریق شده است که واکسن های استرازنکا و بهارات هند هستند. با وجود اینکه هند در ماه های اخیر با سرعت زیادی پروسه واکسیناسیون را طی می کند ولی به دلیل موج تازه همه گیری در ماه های اخیر روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا می شوند و بالغ بر ۴ هزار نفر در روز به دلیل کرونا از دنیا می روند.

با افزایش شمار واکسن های تزریق شده در دنیا بسیاری از کشورها در حال بازکردن کشور، از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در سطح وسیع و حتی بازکردن مرزها به روی مسافران خارجی هستند.

ایتالیا تولید واکسن اسپوتنیک را از ماه آینده شروع می کند
 تایید اولین واکسن چینی توسط سازمان بهداشت جهانی و انتظار تایید دومین واکسن تولید چین یعنی سینوواک در ماه جاری میلادی سبب شده است تا محصولات این کشور در دنیا با استقبال زیادی روبرو شده باشد.

از طرف دیگر آژانس دارویی اروپا هم اعلام کرد بررسی واکسن سینوواک را در دستور کار قرار داده است. این آژانس با اشاره به این مطلب که اطلاعات لازم برای ارزیابی واکسن سینوواک در اختیار اروپا قرار گرفته است نوشت: «مطالعه روی واکسن اسپوتنیک وی روسیه به طور موقتی متوقف می شود زیرا بخشی از اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی در اختیار ما قرار داده نشده است. ما از روسیه خواستیم که این اطلاعات را به ما بدهد و تا زمان دریافت آنها، ارزیابی واکسن اسپوتنیک متوقف می شود.»

اما آژانس دارویی اروپا در شرایطی از اما و اگرهای خود در تایید واکسن اسپوتنیک صحبت می کند که بالغ بر ۶۵ کشور دنیا آن را تایید و استفاده کرده اند و کشور مجارستان هم این واکسن را تزریق کرده است.

از طرف دیگر سن مارینوی ایتالیا که منطقه ای بسیار کوچک در  این کشور اروپایی است اعلام کرده است که واکسن را به ۳۵ هزار نفر تزریق کرده است و کارایی واکسن در این گروه نزدیک به ۱۰۰ درصد بود. از طرف دیگر دولت ایتالیا از همکاری با روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک در خاک ایتالیا خبر داده است.

واکسن تک دوزی اسپوتنیک هم با استقبال زیادی روبرو شد
اما در روزهایی که گزارشهای مستمر در مورد کارایی واکسن اسپوتنیک وی در دنیا و تایید آن در کشورهای مختلف ارایه شده است، اخیرا روسیه از واکسن تک دوزی اسپوتنیک پرده برداری کرده است.

اخیرا خبرهایی در مورد تایید واکسن در کشورهای هند و اکوادور منتشر شد و اولین دوزهای این واکسن در کشور هند تزریق شد. قرار است ۶۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی در هند تولید شود و از اواسط ماه ژوین سال جاری محموله های وارداتی و تولیدی این شرکت  وارد شهرهای مختلف هند شود. کارایی واکسن اسپوتنیک وی روسیه که در دوز دوز با فاصله ۲۸ روز تزریق خواهد شد بالغ بر ۹۳ درصد اعلام شده است.

اما در این روزها خبر از تایید واکسن تک دوزی اسپوتنیک که شامل اولین دوز واکسن است هم منتشر شده است. مقامات شرکت گامالیا با اشاره به این مطلب که اولین دوز واکسن بالغ بر ۷۹ درصد کارایی دارد، می تواند ابزاری برای مقابله با بحران کرونا باشد.این واکسن که در داخل روسیه تایید و استفاده شده است، اخیرا به عنوان واکسن مورد تایید در ونزویلا هم تاییدیه نهایی را دریافت کرد و انتظار می رود از اواسط ماه ژوین واکسن اسپوتنیک تک دوزی به مردم تزریق شود.

مدیر عامل شرکت گامالیا تاکید کرد این واکسن تک دوزی با قیمت کمتر از ۱۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد و می تواند برای کشورهای در حال توسعه واکسن مناسبی برای مبارزه با همه گیری کرونا باشد. از طرف دیگر استفاده از این واکسن تک دوزی باعث می شود تا سرعت واکسیناسیون در دنیا افزایش پیدا کند زیرا تنها با تزریق یک دوز واکسن بدن افراد در مقابل کرونا ایمن خواهد شد.

کد خبر: ۸۸٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha