۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
فروش فرش با ۱۱ زبان
ایده های نو در گفتگو با «بازار»

فروش فرش با ۱۱ زبان

فرش دستباف ایران به عنوان کالای با ارزش و با سابقه ای دیرینه دارای جایگاه ویژه ای هم در کشورمان و هم سایر کشورها دارد. در عین حال که می تواند به عنوان کالای غیرنفتی ارزآوری مناسب را با خود به همراه آورد.

بازار - فرحناز سپهری؛در حالی که از دیرباز تاکنون خرید و فروش فرش دستباف با حضور خریدار و فروشنده در محل فروشگاه ها و یا نمایشگاه های تخصصی انجام می شود. اما در برخی موارد هم می شنویم که فروش این کالا به صورت آنلاین صورت می گیرد. با این حال بیشتر مردم ترجیح می دهند به صورت فیزیکی و با مشاهده در محل نسبت به خرید فرش اقدام کنند . با این وجود استارتاپ سی پرشیا به عنوان اولین استارتاپ تخصصی در زمینه بازاریابی و فروش آنلاین فرش دستباف در کشور سال ۹۵  راه اندازی شده است. به گفته بنیانگذارانش خریداران سی پرشیا را هم هموطنان ایرانی و هم از کشورهای خارجی  شامل می شوند. فرصتی پیش آمد تا خبرگزاری بازار با احسان شعاریان و داریوش اکرادی، بنیانگذاران استارتاپ سی پرشیا، در خصوص چگونگی راه اندازی و چالش ها استارتاپ شان، گفتگویی انجام دهد.

مقدمه ای بر بنیانگذاران سی پرشیا

بنیانگذاران سی پرشیا (CPERSIA: Carpets of Persia)، احسان شعاریان با پیش‌زمینه خانوادگی تولید و تجارت فرش به قدمت چند نسل و دارای تحصیلات مهندسی صنایع و همچنین تجربه ۱۰ سال فعالیت در حوزه‌های مشاوره مدیریت، تحقیقات بازار و مستندسازی و داریوش اکرادی با تحصیلات مهندسی مکانیک و تجربه ۱۴ سال فعالیت در حوزه طراحی وب سایت، تجارت الکترونیک، طراحی نرم‌افزار و سیستم های اطلاعاتی هستند.

در ابتدا از داریوش اکرادی خواستیم از چگونگی راه اندازی استارپ شان بگوید: آشنایی ما با یکدیگر به حدود ۱۲-۱۳ قبل هنگامی که در یک شرکت مشاوره مدیریت همکار بودیم برمی‌گردد. سال‌ها پس از آن آشنایی، سی‌پرشیا در بهار ۹۵ بر مبنای ایده‌ای که احسان از نوجوانی در رابطه با فروش آنلاین فرش داشت و دانش فنی من در حوزه راه‌اندازی وب سایت و فروشگاه‌های اینترنتی و علاقه مشترک هر دو به هنر اصیل ایرانی، متولد شد.

درا دامه احسان شعاریان دیگر بنیانگذار این استارپ از هدف تاسیس سی‌پرشیا و ایده اولیه آن گفت:، هدف و ایده اولیه تک فروشی صادراتی به سراسر جهان بود به طوری که تقاضای فرش دستباف، به عنوان یکی از معدود کالاهای ایرانی که طرفدار و خریدارانی در خارج از کشور دارد را در سراسر جهان پاسخ دهیم و با محتوای دقیق و خدمات با کیفیت، فرش را در داخل و خارج از کشور به صورت اینترنتی به فروش برسانیم.

فروش آنلاین فرش دستباف با سی پرشیا

داریوش اکرادی درباره خدمات سی پرشیا توضیح داد: سی‌پرشیا (CPERSIA: Carpets of Persia) اولین استارتاپ تخصصی در زمینه بازاریابی و فروش آنلاین فرش دستباف در کشور است که با همکاری ما دو نفر به عنوان هم‌موسس، یکی با پیش زمینه خانوادگی در زمینه تولید و تجارت فرش دستباف و دیگری با پیش زمینه تجارت الکترونیک، راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین و پیاده سازی راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، در نیمه سال ۱۳۹۵ با معرفی فروشگاه آنلاین سی‌پرشیا به آدرس www.cpersia.com آغاز به فعالیت نموده است.

درا دامه وی افزود: در حال حاضر سی‌پرشیا راهکار جامع بازاریابی و فروش فرش دستباف معرفی می‌نماید که کسب و کاری چند وجهی با رسالت معرفی و فروش محصولات دستباف موجود در انبار تامین کنندگان در سراسر ایران به خریداران در سراسر جهان است.

سی پرشیا با ۱۱ زبان فعال است

همچنین اکرادی بیشتر از امکانات سی پرشیا برای ما گفت: همانطور که پیش‌تر اشاره شد سی‌پرشیا یک کسب و کار چند وجهی است. مشتریان ما از یک جنبه خریداران فرش، در سراسر جهان هستند که می‌توانند اقدام به بررسی، انتخاب و خرید فرش دستباف نمایند و از یک جنبه دیگر، تولیدکنندگان و تجار فرش دستباف در سراسر ایران هستند که می‌توانند از طریق وب سایت و اپلیکیشن موبایل و راهکارهای الکترونیک ما فرش‌های خود را به سراسر جهان بفروشند.

وی درادامه با بیان اینکه امکان رویت خریداران توسط عکسها با کیفیت وجود دارد، افزود: خریداران در سی‌پرشیا می‌توانند با رویت محتوای دقیق به ویژه عکس‌های با کیفیت از هر محصول شناخت مناسبی از کالا را کسب نمایند. سی‌پرشیا در حال حاضر به یازده زبان (فارسی، انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، عربی، چینی، ترکی استانبولی، فرانسوی، روسی، ایتالیایی و ژاپنی) فعال است و کلیه کالاها با دو ارز ریال و یورو قابل خرید می‌باشند.

خرید وفروش فرش برای اولین بار با بیت کوین در سی پرشیا

همچنین وی از خرید فرش دستباف برای اولین بار با بیت کوین خبرداد و گفت: کاربران بین‌المللی می‌توانند با ویزا کارت و مستر کارت اقدام به خرید نمایند. همچنین اخیرا به عنوان اولین بار در جهان امکان خرید فرش دستباف ایرانی با بیتکوین در سی‌پرشیا میسر گردیده است.

همچنین وی از بهره بردن فناوری روز دنیا  همچون واقعیت افزوده هم به عنوان قابلیت سی پرشیا یاد کرد و گفت: سی‌پرشیا همیشه سعی بر این داشته که از فناوری‌های روز در ارائه بهتر خدمات بهره برد، بر همین اساس امکان پرو مجازی فرش در محل خریدار به کمک فناوری واقعیت افزوده (AR - Augmented Reality) در سایت و اپلیکیشن موبایل را پیاده‌سازی نموده‌ایم که در نوع خود در این بازار منحصر به فرد است. از دیگر خدمات ما می‌توان به امکان خرید فرش به صورت اقساطی برای کاربران ایران سی‌پرشیا اشاره نمود که با همکاری یک شرکت سرمایه‌گذار راه‌اندازی گردید.

اکرادی همچنین از ارایه خدمات به تجار و تولید کنندگان فرش نام برد و افزود: خدمات به تولیدکنندگان و تجار فرش دستباف نیز شامل بسته خدماتی کامل، برای قابل فروش نمودن محصولات آن‌ها در فضای مجازی است که عبارتند از: عکاسی، داده‌برداری، درج در زیرساخت‌های فروش شامل وب سایت سی‌پرشیا و سایر بازارگاه‌های (Market Place) معتبر همچون دیجی‌کالا، بازلیا (زیرساخت فروشگاهی در اپلیکیشن آسان پرداخت (آپ)) و... بازاریابی دیجیتال برای محصولات در شبکه‌های اجتماعی، بسته‌بندی مناسب، صدور شناسنامه رنگی برای هر محصول و ارسال سفارشات به خریداران.

در عین حال که وی یادآور شد: نکته قابل توجه آن است که این خدمات گفته شد برای تامین‌کنندگان هیچ هزینه‌ای ندارد و برای آن‌ها کاملاً رایگان است.

از شعاریان درباره چالش ها راه اندازی استارتاپ شان پرسیدیم و وی به مقاومت بالای تامین کنندگان نسبت به فروش اینترنتی فرش اشاره کرد و گفت:، مقاومت بالای تامین‌کنندگان در رابطه عدم باور امکان فروش اینترنتی فرش دستباف و همچنین مقاومت در برابر ایجاد کیفیت بالای محتوا از هر محصول که بالطبع منجر به صرف زمان زیاد برای عکاسی و سوال‌های متعدد در خصوص کم و کیف هر محصول بود یکی از چالش‌های اصلی ما بود.

 به جای تمرکز بر شرایطی که در کنترل ما نیستند، بر روی امکان‌های موجود و توانمندی‌های خود تمرکز کنید

وی در عین حال هزینه بالا تبلیغات را چالش دیگر دانست و گفت: چالش دیگر تبلیغات و هزینه‌های بالای آن است تا مشتریان اول ما را بشناسند و دوم اطمینان نمایند.

از سوی دیگر به گفته شعاریان یک چالش دیگر، ماهیت فرش دستباف است که کالایی لمسی است که هر چقدر هم تبلیغات برای خرید اینترنتی انجام شود، باید پذیرفت که درصد قابل توجهی از مشتریان همچنان ترجیح می‌دهند که این کالا را به صورت حضوری خریداری نمایند.

بهترین مدل سرمایه‌گذاری روی استارتاپ ها، وی سی ها هستند

اکرادی به این پرسش که تامین مالی سی‌پرشیا چگونه انجام شده است پاسخ داد:تا کنون توسط هم‌بنیانگذاران انجام شده است. اما قطعاً برای رشد و توسعه، به دنبال سرمایه‌گذار هستیم. با چند VC در حال مذاکره‌ایم و امیدواریم که در نهایت بتوانیم با گزینه مناسبی برای همکاری به توافق برسیم. بدیهی است که هزینه‌های توسعه و تبلیغات نیازمند سرمایه‌گذار است.

وی درادامه به نقش صندوقهای وی سی اشاره و افزود: تجربه جهانی نشان می‌دهد که بهترین مدلی که در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها کار می‌کند، همین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا همان وی سی ها( VCها) هستند.

اکرادی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری روی استارتاپ نیازمند داشتن یک نگاه نو و ریسک‌پذیری بالاست. افرود: هنگامی که داستان استارتاپ‌های موفق بین‌المللی را مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از آن‌ها در ابتدای کار با مقاومت‌های بسیاری از طرف سرمایه‌گذارها روبرو شده‌اند و در نهایت سرمایه‌گذاری که ریسک کرده و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، برنده شده است.

در عین حال وی خاطر نشان کرد: استارتاپ‌های بسیاری هم علی رغم جذب سرمایه، موفق نشده‌اند و سرمایه جذب شده بازگشتی نداشته است. در چنین فضای عدم قطعیت است که ریسک کردن معنی پیدا می‌کند.

برای توسعه این صندوقها وی معتقد است باید به ماهیت سرمایه و سرمایه‌گذار که به دنبال ریسک کمتر در فضای کسب و کار است نگاهی بیاندازیم. اگر فضای کسب و کار کشور روشن‌تر و تا حدی کم ریسک‌تر باشد، سرمایه‌ها از سمت ملک و طلا و ارز و ... به سمت راه‌اندازی کسب و کار پیش می‌روند.

در ادامه افزود:حال چه سرمایه‌گذاری بر روی یک استارتاپ، چه راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی. ولی هنگامی که فضا این چنین نباشد، سرمایه‌ها به جای امنی می‌خزند.

حمایت کننده مادی، خیر؛ اما حمایت کنندگان معنوی ، آری

اکرادی در باره حامیان شان هم گفت: همانطور که گفته شد، حمایت مادی تا کنون جذب نکرده‌ایم اما حمایت‌کنندگان معنوی ما، تعدادی از تجار قدیمی و با تجربه صنف فرش بوده و هستند. به ویژه پدر احسان، آقای فریدون شعاریان که از تولیدکنندگان و صادرکنندگان قدیمی فرش دستباف هستند، در راه اندازی این کسب و کار ما را از تجارب، اطلاعات و ارتباطات و شبکه حرفه‌ای خود بهرمند ساخته اند.

از شعاریان خواستیم تا راهکار خود را برای بهبود روند را ه اندازی استارتاپها درایران بگوید: با توجه به این که استارتاپ معمولا شامل چند جوان با انگیزه و خوش فکر است که اطلاعات زیادی در حوزه راه‌اندازی کسب و کار ندارند ولی اشتیاق بالایی در انجام یک کار نو دارند بسیار مهم است. لذا راهنمایی و مربیگری درست آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در عین حال که وی معتقد است آگاهی از اینکه اعضا استارتاپ‌ها چه چیزهایی را نمی‌دانند که باید بدانند و چه مهارت‌هایی را ندارند که باید داشته باشند و کمک به ایجاد چنین توانمندی‌هایی می‌تواند مثمر ثمر باشد. همچنین شعاریان افزود: تا جایی که اطلاع دارم برخی موسسات خصوصی و دولتی برای چنین حمایت‌هایی وجود دارد ولی اینکه نتایج و خروجی این موسسات چقدر با کیفیت است را آگاهی ندارم.

خواست و نیت حمایت از ایده ها باید باشد

شعاریان درباره حمایت از ایده های نو هم به این موضوع اشاره کرد که، تجارب کشورهای توسعه یافته در این زمینه قابل دسترس است و می‌توان از آنها الگوبرداری کرد. و افزود : اما به نظر ما مهم‌تر از اینکه چطور حمایت کرد، باید خواست و نیت حمایت از چنین ایده‌هایی در کلان کشور وجود داشته باشد. اگر چنین خواستی نباشد، هر عملکرد در ظاهر حمایتی نیز درگیر حاشیه‌ها می‌شود و نتیجه و خروجی مورد انتظار فراهم نمی‌شود. وی در عین حال براین باور است ما معتقدیم کسی که بخواهد کاری را انجام دهد، راهش را پیدا می‌کند و کسی که نخواهد، بهانه‌اش را.

اکرادی در ادامه به عمده  مشکلات پیش رو اشاره و گفت: هزینه بالای تبلیغات و هزینه بالای توسعه. جذب نیروی متخصص در هر زمینه‌ای. در رابطه با استارتاپ ما که فعالیت بین‌المللی دارد، محدودیت‌های بانکی برای نقل و انتقال پول و ارسال ارزان قیمت سفارشات به سایر کشورها. کاهش قدرت خرید مردم و کم شدن تقاضا برای خرید فرش دستباف.

تولیدکنندگان و تجار عمده فروشی بهترین تامین‌کنندگان

اکرادی درباره نحوه خرید فرش توضیح داد: ما فرش تمام نقاط ایران را به فروش می‌رسانیم. سعی ما همواره بر این است که حتی الامکان فرش را از دست اول تهیه نماییم. البته با توجه به اینکه فرش پس از بافت نیاز به سرویس‌هایی همچون شستشو، پرداخت، دارکشی، شیرازه دوزی و ... دارد تا در نهایت آماده ارسال به خریدار شود، لذا فروش فرش مستقیم از دست بافندگان در این کسب و کار تقریبا ممکن نیست.

در ادامه افرود: چرا که ما فرش فروخته شده را باید در اسرع وقت به دست خریدار برسانیم. در حال حاضر بهترین تامین‌کنندگان ما، تولیدکنندگان و تجار عمده فروشی هستند که موجودی سرویس شده از فرش مناطق مختلف ایران را دارند و با توجه به ماهیت عمده فروشی خود با سود به نسبت کمتری فرش‌های خود را در اختیار ما قرار می‌دهند.

از بنیانگذاران سی پرشیا خواستیم تا درباره چگونگی ارزشگذاری فرشها هم توضیح دهند، که دراین خصوص شعاریان با اشاره به اینکه  ارزشگذاری فرش دستباف با توجه به ماهیت هنری آن، تابع موارد بسیاری است. افزود : ممکن است دو تخته فرش که در ظاهر به یکدیگر شباهت دارند تا ۲ برابر اختلاف قیمت داشته باشند. ما در تیم خود، افراد آشنا به فرش و قیمت‌گذاری آن داریم. در هنگام انتخاب فرش‌ها برای درج در فروشگاه آنلاین، قیمت آن‌ها توسط تامین‌کننده اعلام می‌گردد و در صورتی که با قیمت برآوردی کارشناسان ما اختلاف داشته باشد، ما فرش را برای فروش اینترنتی قرار نمی‌دهیم.

ارسال رایگان فرش به تمام شهرهای ایران

در ادامه اکرادی به امکان مرجوعی فرشها تا هفت روز اشاره کرد و افرود : طبق قانون تجارت الکترونیکی ایران، خریداران تا هفت روز از دریافت کالا، به هر دلیل، حتی دلایل سلیقه‌ای می‌توانند سفارش خود را مرجوع نمایند و ما به محض دریافت کالا و پس از کنترل آن، مبلغ را به حساب آنها عودت می‌دهیم. ارسال به تمام شهرهای ایران به صورت رایگان انجام می‌پذیرد. در مورد سایر کشورها نیز ارسال به روش‌های مختلف، با بهینه ترین روش ممکن انجام می‌گردد.

شناساندن بیشتر فرش، این کالای ارزشمند به جامعه

اکرادی درباره حمایت از سوی سازمان صنایع دستی و سازمانهای ذیربط هم گفت: تا کنون چندین جلسه در این زمینه با برخی سازمان‌های ذی‌ربط داشته‌ایم اما تا کنون منجر به نتیجه خاصی نشده است. همانطور که پیشتر نیز به نوعی اشاره شد، داشتن نگاه نو به مقوله کسب و کارهای استارتاپی چالش اصلی ما با مدیران سنتی است.

وی همچنین افرود: انتظار ما از چنین سازمان‌هایی این است که رسالت خود را در زمینه شناساندن بیشتر این کالای ارزشمند به جامعه از طریق تولید برنامه‌های با کیفیت تلویزیونی، گنجاندن سرفصل‌های مرتبط در برنامه آموزشی دانش آموزان به طوری که دانش‎آموزان این کشور با مهم‌ترین صنایع دستی آن اندکی آشنا شوند،

از سوی دیگر وی براین باور است برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای جذاب در زمینه فرش ایران، ارائه وام‌های کم بهره برای خرید فرش دستباف از طریق بانک‌های دولتی و ... می‌تواند سبب توسعه این کسب و کار هم در بازارهای سنتی و هم بازارهای مجازی گردد.

سال ۹۸ با اتفاقات متعدد همراه با تاثیر منفی روی استارتاپ ها

شعاریان از سال ۹۸ به عنوان سالی یاد کرد که شامل اتفاقات متعددی بود که تاثیر منفی مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر کسب و کارهای اینترنتی ایران داشت. اتفاقاتی همچون قطعی اینترنت در آبان ماه، اجباری شدن رمز پویا و موارد دیگر.

در ادامه وی معتقد است فرش دستباف هم، چون کالای ضروری و مصرفی در سبد خانواده‌ها نیست و به نوعی کالای لوکس محسوب می‌شود، خرید آن تا حدی وابسته به شرایط عمومی جامعه است. از طرفی با شیوع کرونا در کشورمان به این نکته اشاره کرد: البته در مورد کرونا، شیوع این ویروس و اتفاقاتی که ناشی از اپیدمی این بیماری در جامعه رخ داد، در مجموع تاثیر معنی‌داری بر کسب و کار ما نداشت. چرا که از یک طرف فروش ما به علت کاهش مراجعه مردم به بازار سنتی افزایش پیدا کرد و از یک طرف به علت جو عمومی جامعه متاثر از بحران جهانی کرونا، تقاضای کل برای خرید این کالا کاهش پیدا کرد.

همکاری با بازارگاه‌های بین المللی و جذب سرمایه‌گذار

در عین حال با وجود چالشها سی پرشیا به توسعه کار می اندیشد به طوریکه به گفته اکرادی افزایش تنوع محصولات و بزرگتر شدن فروشگاه مجازی خود. همکاری با بازارگاه‌های بین المللی که در منطقه فعال هستند. جذب سرمایه‌گذار و هزینه برای تبلیغات و توسعه. از جمله برنامه های توسعه ای سی پرشیا است.

همیشه یک قدم جلوتر باشید

همچنین توصیه بنیانگذاران سی پرشیا به جوانان ایده پرداز این است به جای تمرکز بر شرایطی که در کنترل ما نیستند، بر روی امکان‌های موجود و توانمندی‌های خود تمرکز کنند. بدانند که راه‌اندازی استارتاپ سخت است! اگر به دنبال یک کار ساده و روتین هستند روحیه مناسب برای راه‌اندازی استارتاپ را ندارند. مثل یک مخترع باید کار کنند و وقتی هم که به نتیجه رسیدند، دیگران از روی کار آن‌ها کپی خواهند کرد. در نتیجه باید همیشه یک قدم جلوتر باشند و دائم خود را توسعه و بهبود بدهند.

احسان شعاریان و داریوش اکرادی در پایان گفتگو با قدردانی از خبرگزاری بازار برای این مصاحبه خاطر نشان کردند:  آنچنان که ما پیگیر هستیم، اقدامات مثبت و دلگرم کننده‌ای در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است. البته کمی راه صعب العبور است ولی امیدواریم که این فعالیت‌ها منجر به نتایج ارزشمندی شود. از شما هم به خاطر این مصاحبه و شنیدن صحبت‌های ما قدردانی می‌کنیم. 

کد خبر: ۸٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha